شنبه ۲۷ آبان ۱۳۸۵ - ۱۴:۳۳
۰ نفر

همشهری‌ آنلاین: همایش بزرگ نوازندگان و خوانندگان موسیقی نواحی ایران درنعت پیامبر اکرم (ص) روزهای 28 تا 30 آبان در سالن c نمایشگاه بین المللی مشهد برگزار می شود.

هوشنگ جاوید پژوهشگر و طراح این همایش که خود بیش از سی سال است که اکثر مناطق ایران را برای ثبت و ضبط نغمه های موسیقی نواحی ایران درنور دیده است، ضمن اعلام این خبر به همشهری آنلاین گفت : در این همایش 40 استاد صاحب نام موسیقی نواحی ایران به نعت خوانی درباره رسول اکرم (ص) می پردازند و پنج سخنران هم درباره موضوعات مختلف مرتبط با این همایش سخن خواهند گفت.

وی از حضور چهره های پیش کسوتی چون غلام مارگیری و عباس سمایی ( نعت و معراج خوانی)، مرشد مصطفی سعیدی ( نعت و نقل خوانی) ، یوسف اوهانس ( معراج نامه )، عاشیق حسن اسکندری (معراج نامه ) و محمد اسحاق بلوچ( نعت و معراج نامه ) خبر داد و گفت که یکی از دلایل اصلی برگزاری این همایش بازمی گردد به از بین رفتن بسیاری از این نغمه های اصیل ومذهبی که بازمانده از سنت موسیقایی ما ایرانیان است .


[عکس از محمدرضا شاهرخی‌نژاد]

جاوید که دوسال قبل ریاست کانون پژوهشگران خانه موسیقی را برعهده داشت و اکنون چند مدتی است که در خراسان به تحقیق و پژوهش در موسیقی نواحی ایران سرگرم است از همراهی مدیر  واحد موسیقی حوزه هنری خراسان رضوی ( سید محمد صادق مرکبی) ونیز مرکز موسیقی حوزه هنری قدردانی کرد و گفت که دست اندر کاران  ارشاد هم با توجه به ا مکاناتی که دراختیار دارند و با امعان به این که امسال سال پیامبر اعظم (ص) است می توانند به برپایی این گونه برنامه ها کمک کنند که متاسفانه تا کنون گامی در این مسیر برنداشته اند.

وی درباره پیشینه نعت خوانی درایران گفت : نعت خوانی گستره ای جهانی دارد چرا که هر جایی که مسلمانی حضور داشته است مدح ونعت پیامبر گرامی نیز در آنجا رواج و رونق داشته است.

کد خبر 8682

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز