محمدعلی ابطحی، رئیس دفتر پیشین ریاست‌جمهوری و عضو مجمع روحانیون مبارز پس از 45 روز بازداشت، در نخستین جلسه رسیدگی به پرونده متهمان سیاسی حوادث بعد از انتخابات، شرکت کرد

و پس از آن در کنفرانسی خبری که برای او ترتیب داده شده بود، حضور یافت.

در این کنفرانس خبری که برای ابطحی و محمد عطریانفر تشکیل شده بود، نمایندگان خبرگزاری‌های مهر، ایرنا، ایسنا، فارس، واحد مرکزی خبر و شبکه خبر سؤالات خود را طرح کردند.

براساس گزارشی که مهر از کنفرانس خبری پس از دادگاه روز شنبه منتشر کرد، ابطحی در این نشست گفت: با مشارکت 40 میلیونی مردم در این انتخابات کشور می‌توانست در جایگاه خیلی خوبی قرار بگیرد و فضای بسیار خوبی در کشور به‌وجود‌ آید و یکی از مقتدرترین و صاحب‌نام‌ترین کشورهای منطقه و جهان از نظر دمکراسی باشد اما اینگونه نشد.

معاون و رئیس دفتر ریاست‌جمهوری در دوره سیدمحمد خاتمی، در این جلسه عنوان کرد: متأسفانه رفتاری که از جانب میرحسین موسوی و شخصیت‌های بزرگی مانند هاشمی و خاتمی پس از انتخابات به‌وجود آمد در نهایت به ایجاد ناامنی و آسیب دیدن مردم منجر شد.

وی شجاعت در طرح دیدگاه‌ها را مهم‌تر از فعالیت سیاسی خواند و ادامه داد: از اینکه شجاعتی پیدا کردم که می‌توانم دیدگاه‌هایم را بیان کنم خوشحالم.

ابطحی که پس از 45 روز بازداشت سخن می‌گفت، با بیان اینکه از هاشمی به‌علت انتقام‌گیری از احمدی‌نژاد و نیز از سید محمد خاتمی به‌علت همنوایی و همصدایی با موسوی با توجه به شناختی که از قدرت نظام و رهبری داشت گله‌مند است، گفت: به‌عنوان یک عضو جریان اصلاح طلب معتقدم که در انتخابات گذشته کارهای بزرگی شد، اما خطاهای بزرگی نیز صورت گرفت.

ابطحی افزود: معتقدم که خاتمی حق نداشت همه جریان بزرگ و تاریخی اصلاح طلب را پای موسوی قربانی کند. ابطحی با اشاره به جایگاه حفظ نظام در اندیشه امام راحل که آن را اوجب واجبات می‌دانستند، گفت: در چنین شرایطی کسی که خود را طرفدار جریان خط امام می‌داند نباید کاری کند که نظام دچار چنین آسیب بزرگی شود. وی افزود: اگر اقتدار مقام معظم رهبری نبود و اعلام نمی‌کردند که در این زمینه یک قدم عقب‌نشینی نمی‌کنند، مثلث ناامنی عراق، ایران و افغانستان در منطقه شکل می‌گرفت.

مهر به نقل از ابطحی نوشت: شرایط خطیری را تحت رهبری آیت‌الله خامنه‌ای پشت سر گذاشته‌ایم و از ایشان به‌علت مدیریت چنین شرایطی قدردانی می‌کنم. وی ابراز امیدواری کرد که جریان نخبگان کشور تجربه بدی را که در انتخابات اخیر از خود نشان داد اصلاح کند زیرا مردم بر این باورند که حاکمیت یکپارچه و جدی در سایه ارشادات مقام معظم رهبری می‌تواند کشور را از خطرها نجات دهد.

ابطحی گفت: امروز با خوشحالی احساس می‌کنم که از کنار این خطر بزرگ با رهبری مقام معظم رهبری عبور کرده‌ایم و عبور از این شرایط نشانه جایگاه رفیع رهبری در ایران است. ابطحی بیان کرد: اینکه دیدگاه شخصی با گذشته اختلاف پیدا کند و شجاعت مطرح کردن آن را داشته باشد، گام مثبتی است.

پس از این سخنان ابطحی که مشابه اظهارات وی در جلسه دادگاه بود وی به سؤال چند خبر نگار داخلی پاسخ گفت.

مشاور کروبی در انتخابات در پاسخ به این سؤال که چه موضوعی باعث شده است در این مدت کوتاه به این نتایج برسید و برخی مسائل را بیان کنید؟ به تکرار این جمله پرداخت که «درخصوص مسئله انتخابات شعار تقلب شعاری بود که بلافاصله بعد از برگزاری انتخابات مطرح شد.» وی افزود: این موضوع تغییر جهت نیست بلکه یک اشتباه بزرگ است که از طرف نخبگان سیاسی شکل گرفت و ما نیز در فرصت چندروزه و کوتاهی آن را تکرار و بر آن تاکید می‌کردیم.

ابطحی گفت:‌ این موضوع اشتباهی بود که ضربه‌های بزرگی به کشور زده است.
البته یک تخلف من این بود که در راهپیمایی به معنای همراهی با آقای کروبی شرکت کردم و تخلف دیگرم این بود که در وبلاگم قسمتی را هم به تخلفات انتخاباتی اختصاص دادم که البته اینها را به‌عنوان اشتباه می‌پذیرم.

وی اضافه کرد: من هم‌اکنون نیز خود را جزو جامعه اصلاحات می‌دانم و از بسیاری از مسائل مثبتی که انجام داده است، دفاع می‌کنم و در عین حال از مشکل‌آفرینی‌هایی که جریان اصلاحات در انتخابات اخیر داشته است انتقاد دارم.

ابطحی گفت: دیدگاه ما درخصوص همه جریان‌ها، دیدگاه روشنی است و اندیشه متوقف شدنی نیست.

ابطحی گفت: ما آنچه را که در جریان انتخابات شکل گرفت و تبدیل به آشوب شد، مورد نقد قرار می‌دهیم. وی افزود: بخشی از این دیدگاه‌ها را که در این دوران به آن رسیدیم و بخش دیگری از دیدگاه‌های ما مربوط به گذشته است که شجاعت طرح آن را نداشتیم ولی الآن داریم.

وی توضیح داد: اگر چه اصل زندان بد است اما زندان ما زندانی نبود که در آن مشکلی احساس کرده باشیم. محمدعلی ابطحی در ادامه نشست خبری در پاسخ به این سؤال که آیا شما تحت شرایط زندان این اظهارات را بیان می‌کنید؟ گفت: در زندان زندگی عادی داشتیم، بازجویان بسیار با فهم و مودب بودند و زندان چیزی نبود که حتی اگر قرار بود 2 ماه بیشتر بمانیم اتفاقی بیفتد.

وی اضافه کرد: من خودم را جای کسانی که مدیریت امنیت کشور را دارند می‌گذارم و می‌بینم ما خطاهایی را مرتکب شده‌ایم.

وی اضافه کرد: البته زندان دلیلی نیست که ما به این جمع بندی رسیده باشیم بلکه ممکن است زندان فرصت این جمع بندی را فراهم کرده باشد.

ابطحی گفت: نگرانی ویژه‌ای از نظر شخصی در زندان نداشتم و تصورم این است که بسیاری از دوستانم که الان اینجا نیستند از نظر مبانی دیدگاهی با ما تفاوتی ندارند اما شاید به آن نقطه جسارت بیان نرسیده باشند ولی در محتوا با هم هم‌نظریم.

در ادامه نشست خبری محمدعلی ابطحی، خبرنگاری پرسید: برخی گروه‌های اصلاح طلب با حرکت زیگزاگی در ظرفیت قانونی نظام با گروه‌های برانداز تعامل داشتند توضیح شما در این باره چیست و اهداف و نتایج این همکاری‌ها چه بود؟

ابطحی تاکید کرد: دلبستگی به جریان‌های خارجی می‌تواند آسیب زیادی وارد کند که برخی احزاب اصلاح طلب چنین دلبستگی‌هایی داشتند.وی افزود: نمونه این ارتباطات جلسات عماد باقی در دوبی برای آموزش نوعی مسائل مربوط به ایران بود که بسیار قابل توجه است.

ابطحی گفت: همچنین احزابی مانند مشارکت  از افرادی از جناح کبوترهای آمریکایی برای ارتباط و گفت‌وگو با کبوترهای ایرانی به‌عنوان اصلاح طلب دعوت و گفت‌وگو کردند که قابل توجه است.

این فعال سیاسی افزود: البته ابزار براندازی نرم با گذشته تفاوت یافته و اکنون دستگاه‌های ارتباطی نوین تعیین کننده‌ترین ابزار است.

این عضو مجمع روحانیون مبارز گفت: بی‌بی سی فارسی برای انتخابات راه‌اندازی شده بود در حالی که 8 سال پیش باید ده‌ها نماینده در جاهای مختلف استخدام می‌کرد واز  ابزارهای ارتباطی متفاوتی اجاره می‌گرفت تا چند دقیقه کوتاه مطلب مخابره کند.
وی افزود: اما اکنون در همین شبکه از طریق تلفن همراه عادی این امکان وجود دارد که تصاویر قابل پخش برای شبکه ارسال شود.

ابطحی ابراز امیدواری کرد که در آینده جریان‌های سیاسی درون جامعه احساس کنند که همه نیازهای فکری خود را بدون دلبستگی به جریان‌های خارجی تامین کنند.

محمد علی ابطحی تصریح کرد: در زندان هم که باشم عضو نظام جمهوری اسلامی هستم.  ابطحی گفت: اکنون برای بیان دیدگاه‌هایم جسارت و شجاعت پیدا کرده‌ام و این اقدام مهمی است.

 عضو جبهه اصلاحات افزود: براساس باورهایی که همواره به آن معتقد بوده‌ام منتقد درون نظام هستم.  وی گفت:‌ زمانی که در زندان به سر بردم به این فکر می‌کردم که نخستین مقاله‌ای که در وبلاگم پس از آزادی خواهم نوشت این خواهد بود که با وجود زندان رفتنم عضویت در نظام را از افتخارات خود می‌دانم.

براساس گزارش مهر، ابطحی همچنین در بخش دیگری از سخنانش موسوی، هاشمی رفسنجانی و سید محمد خاتمی را اضلاع مثلث حامی تقلب در انتخابات ریاست‌جمهوری دهم معرفی و اضافه کرد: تا روز دوشنبه‌ای که دستگیر شدم آنان همچنان از وقوع تقلب در انتخابات با دلایل مختلفی حمایت می‌کردند.

ابطحی افزود: سید محمد خاتمی اقتدار امنیتی و انتظامی کشور و مهم‌تر از آن رهبری را در ایران می‌شناخت اما در عین حال در مسئله تخلف در انتخابات از موسوی حمایت کرد و این اقدام نوعی خیانت به جامعه است.

وی یادآور شد: هاشمی رفسنجانی نیز در این قضیه در موضع انتقام‌گیرانه بود که بخشی از آن متوجه احمدی‌نژاد و بخش دیگر نوعی انتقام‌گیری و مقاومت در برابر رهبری بود که نمونه آن نامه وی به رهبری است.

وی افزود: پیروزی نامزد اصلاح‌طلب در انتخابات اخیر به معنای محدود کردن رهبری بود زیرا اصولگرایان از رهبری حرف شنوی و تاثیرگذاری دارند و تاییدات رهبری در 4 سال گذشته بیانگر این مسئله است.

سخنان عطریانفر در نشست خبری

محمد عطریانفر با اشاره به اینکه «ما به‌عنوان کسانی که درون گروه‌های سیاسی بودیم زمانی دستگیر شدیم که اتفاقات تخریب گرانه را ندیدیم و خوشحالیم در مقام نفی این اقدامات قرار می‌گیریم» گفت: اگر در گذشته خود با دیگرانی همسو بودم که در پی زاویه گرفتن با نظام یا براندازی بودند و اکنون فاصله می‌گیرم افتخار می‌کنم.

به گزارش مهر، محمد عطریانفر، عضو ارشد حزب کارگزاران سازندگی پس از برگزاری دادگاه رسیدگی به متهمان حوادث بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری که دیروز شنبه برگزار شد، در نشستی خبری در پاسخ خبرنگاری که از وی درباره چرخش سریع مواضعش و قضاوت جامعه درباره دیدگاه‌های اخیر وی پرسید، گفت:  زندان، تنبه، توجه به قلب و تذکر به نفس آغازی برای تحول روحی است و زمانی که ما در شرایطی قرار می‌گیریم که نفس و قلب ما را پاک و از تشخصات خارج می‌کند تحول روی می‌دهد. 

این عضو حزب کارگزاران با اشاره به اینکه خود را جزئی از نظام می‌دانم، تصریح کرد:‌ چرا نگران این موضوع باشیم که در بیرون چه می‌گویند، هرچه می‌خواهند بگویند؛

اگر این موضوع، این مفهوم را متبادر کند که در مقابل ظلم به نظام و رهبری سخن می‌گویم به شکست خود افتخار می‌کنم. عطریانفر در ادامه کنفرانس خبری افزود: در اینجا باید بر مظلومیت مضاعف رهبری تاکید کنم.

کد خبر 86805

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز