جمعه ۹ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۸:۳۱
۰ نفر

گروه ادب و هنر: در پی اعتراض و شکایت استاد محمدرضا شجریان نسبت به پخش آواز و موسیقی آثارش از شبکه‌های صداوسیما در ماه گذشته و شکایت او از معاون صدا، محمدحسین صوفی اعلام کرد:

از این پس حتی در ماه رمضان صدای محمدرضا شجریان از شبکه‌های رادیویی پخش نمی‌شود.

چندین سال قبل وقتی علی لاریجانی در ساختمان جام جم ریاست رسانه ملی را برعهده داشت، شجریان نامه‌ای به او نوشت و از او خواست به شبکه‌های مختلف رادیو و تلویزیون دستور دهد به جز دعای «ربنا» که در ایام ماه رمضان و هنگام افطار از شبکه‌های مختلف روی آنتن می‌رود، از پخش آثار دیگر او خودداری کنند.

لاریجانی درخواست استاد را محترم شمرد و دیگر به‌جز ربنا کاری از شجریان روی آنتن نفرستاد. اگرچه او بعدا به دلجویی از استاد برآمد و مشکل به شکلی دوستانه حل شد تا هر از گاهی صدای شجریان از رادیو و یا احیانا تلویزیون به گوش برسد.

شجریان نیز به این موضوع حساسیت چندانی نشان نداد تاجایی‌که مهرماه سال 86 کرم‌رضا پیریایی، رئیس سابق مرکز موسیقی در نشستی مطبوعاتی با بیان اینکه با استاد شجریان نیز مشکلی نداریم، گفته بود: استاد ناراضی نیستند و در طول شبانه‌روز، رادیو پیام کارهای استاد شجریان را پخش می‌کند.

این ماجرا ادامه داشت تا اواخر خردادماه که این اعتراض این بار شکلی دیگر به‌خود گرفت. پیش از این اصرار شجریان بر احترام به حقوق مولف بود که چون بسیاری از این آثار بدون دخالت صداوسیما تولید شده‌اند، نباید از رسانه ملی پخش شوند ولی آخرین اعتراض او به صداوسیما اگرچه با همین دلیل تنظیم شد اما بهانه‌های دیگری نیز در کار بود؛

ازجمله اینکه شجریان اعتقاد داشت بسیاری از تصنیف‌ها و آوازهای حماسی او درجریان پیروزی انقلاب خوانده شده‌اند و ربطی به شرایط فعلی ندارند که مداوم از سوی رسانه ملی برای همین روزها به کار گرفته می‌شدند.

این بود که استاد، 25خرداد نامه‌ای به رئیس کنونی صداو سیما نوشت و در آن آورد: اینجانب در سال 1374 نیز اعلام کردم راضی به پخش آثار خود از صدا و سیما نیستم.

مجددا تقاضای خود را تکرار کرده و تاکید می‌کنم آن سازمان هیچ نقشی در تهیه این آثار نداشته و شایسته است به حکم شرع و قانون سریعا کلیه واحدهای آن سازمان از پخش صدا و آثار من خودداری کنند.

استاد آواز ایران در این نامه‌ آورده بود: سازمان صدا و سیما موظف است برای پخش آثار هنرمندان از آنان کسب اجازه کند و حقوق مادی آثارشان را هم برای هر‌نوبت پخش آثارشان رعایت کند.

اما صداوسیما بی‌تفاوت از کنار این نامه رد شد ولی حامیان دولت که برداشتی سیاسی از این نامه داشتند، شروع به حملات گسترده به شجریان کردند و حتی یک سایت اینترنتی نزدیک به حامیان دولت به شجریان هتاکی کرد. شجریان هم بیکار ننشست و از صداوسیما و روزنامه کیهان شکایت کرد.

چند روز پیش، محمدحسین آقاسی، وکیل محمدرضا شجریان با اشاره به شکایت موکلش از معاون صدای سازمان صداوسیما و روزنامه‌ کیهان گفت: بازپرس پرونده از صداوسیما مجوز پخش آثار استاد شجریان را درخواست کرده است. او با استناد به ماده 23 قانون حمایت حقوق مولفان و مصنفان به ایسنا گفت: از صوفی به جهت اینکه معاون رئیس سازمان صداوسیما بوده و تمامی موسیقی‌های قابل پخش در این سازمان در زمان تصدی او، و با تایید وی در اداره متبوعش پخش می‌شده، شکایت کردیم و در شکواییه اعلام کردیم از ایشان و هر کسی که تصمیم به پخش آثار استاد شجریان گرفته، شکایت داریم.

اگرچه هنوز نتیجه دادگاه مشخص نشده است ولی اظهارنظر صوفی نشانه عقب‌نشینی صداوسیما از مواضع قبلی خود است که حالا به این شکل عجیب بازتاب یافته است. مسلما پخش نشدن صدای جاودانی ربنای شجریان بیشتر برای صداوسیما موجب خسران خواهد بود که این صدا، تا ابد می‌ماند.

کد خبر 86723

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز