مجموع نظرات: ۰
پنجشنبه ۸ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۴:۵۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس شورای شهر تهران گفت: هم اکنون رایزنی‌هایی مبنی بر واگذاری 23 وظیفه دولت در امور اجرایی شهرها به مدیریت شهری در حال انجام است.

به گزارش خبرنگار مهر در ارومیه، مهدی چمران ظهر پنج شنبه 8 مرداد در دومین همایش روسای شوراهای اسلامی استان‌های کشور افزود: شورای عالی استان‌ها آئین نامه اجرایی واگذاری این وظایف را تدوین و جهت تصویب به هیئت دولت ارائه کرده است.

وی با انتقاد از طرح نمایندگان مجلس مبنی بر انتخاب شهرداران توسط وزیر کشور و استانداران گفت: متاسفانه امضای 70 نفری نمایندگان مجلس طرحی را پیش روی شوراها قرار داده که براساس آن در شهرهای بالای 200 هزار نفر، شهردار از سوی وزیر کشور و در شهرهای کمتر از این میزان توسط استاندار انتخاب شود.

چمران انتخاب شهردار توسط شوراها را یکی از مهمترین وظایف این نهاد شهری عنوان کرد و بیان داشت: در پایه همین انتخاب، شوراها می‌توانند بر امور شهرداری‌ها و امور اجرایی شهرها نظارت کنند ولی در صورت تصویب این طرح در مجلس شورای اسلامی شوراها به نهادی غیر کارآمد تبدیل می‌شوند.

رئیس شورای شهر تهران با اشاره به اینکه با افزایش شرح وظایف شوراها در تمامی مسائل شهری و روستایی بدنه دولت کوچک شده و اصل 44 قانون اساسی نیز اجرایی می‌شود، اظهار داشت: در حال حاضر دولت باید با واگذاری برخی امور اجرایی به نهادهای مردمی، بخش‌خصوصی و محلی، در راستای سیاست‌های کلان کشور از جمله توسعه صادرات غیر نفتی و صنایع حرکت کند.

معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی نیز در ادامه این همایش با انتقاد از اینکه شوراهای اسلامی در شهر های کوچک به دنبال مدیریت شهری نیستند، گفت: متاسفانه در اکثر این مناطق مرزبندی مشخصی بین وظایف دستگاههای اجرایی، شوراها و شهرداری ها وجود ندارد.

محمد باقر داریانی در ادامه افزود: برای توسعه همه جانبه مناطق محروم باید از تجربیات شوراهای شهرهای بزرگ در طی سه دوره استفاده شود همچنین درخواست مطالبات باید بر اساس اولویت بندی نیازهای شهر و اقدامات انجام شود.

وی در ادامه بر احساس مسئولیت در مقابل منافع مردم، حل مشکلات مردم و تامین منابع عمومی در جهت رفاه شهروندان و روستائیان توسط اعضای شورای‌های اسلامی تاکید کرد.

معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی تعداد اعضای شوراهای اسلامی شهرها و روستاهای استان را پنج هزار و 536 نفر برشمرد.

رئیس شورای اسلامی شهر ارومیه نیز در این همایش با اشاره به آئین نامه شوراهای اسلامی برای اداره بهتر شهرها و روستاها، بیان داشت: باید با آسیب شناسی وضعیت موجود و ارائه راهکارهای عملی و مناسب از کیان شوراها که با دستور امام خمینی(ره) تشکیل شد، حمایت کنیم.

پرویز جلیلی با بیان اینکه با توجه به تاکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی برای اجرای اصل 44 قانون اساسی و حرکت در جهت چشم انداز 20 ساله توسعه کشور، اظهار داشت: متاسفانه در شرح وظایف شوراها از ابتدا نارسایی‌هایی وجود داشته که باید بر اساس شرایط زمانی و مکانی متفاوت قابل تغییر باشند.

کد خبر 86641

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز