گروه اقتصادی: واردات بی‌رویه برنج طی 4 سال اخیر موجب شده تا دست‌اندرکاران تولید و برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای چند‌مین‌بار نسبت به وضعیت تولید و واردات برنج اعتراض کنند

و خواستار چاره‌جویی هرچه سریع‌تر مسئولان برای وضعیت نابسامان کنونی شوند.

با وجود این براساس آمارهای گمرک ایران در 3‌ماهه نخست امسال 368 هزار تن برنج به کشور وارد شده که نسبت به‌مدت مشابه سال قبل از نظر وزن و ارزش به‌ترتیب89/46 و 35/219 درصد افزایش داشته است.

گرچه برخی آمارهای دیگر از واردات 227 هزار تن برنج به کشور طی مدت مذکور حکایت دارد که به گفته دست‌اندرکاران حتی با این میزان واردات نیز کشورمان تا 3 سال آینده از واردات برنج بی‌نیاز خواهد بود. اما هنوز هم مسئولان بخش بازرگانی، روند واردات برنج را عادی و مطابق میزان تولید و نیاز بازار داخلی قلمداد می‌کنند.

همچنین آمارهای رسمی اعلام شده از سوی گمرک جمهوری اسلامی ایران نیز از افزایش روند واردات برنج طی 4 سال اخیر حکایت دارد. بنابر این آمار واردات برنج در سال 1384 یک میلیون و 44 هزار و 659 تن، سال 85 یک میلیون و 216 هزار و 192 تن بوده و در سال 86 واردات رسمی برنج به یک میلیون و 62 هزار تن کاهش یافت اما در سال 87 با روندی صعودی، یک میلیون و 383 هزار تن برنج به کشور وارد شد.

از سوی دیگر با وجود وعده‌های مسئولان برای حمایت از تولید داخلی برنج و ابراز نارضایتی دست‌اندرکاران بخش تولید و برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی، میزان واردات برنج در 3 ماهه نخست امسال نیز بر شدت نگرانی‌ها افزوده است. واردات 368 هزار تن برنج به ارزش 310 میلیون دلار به کشور در حالی صورت گرفته که در 3 ماهه نخست سال گذشته 250 هزار تن برنج به ارزش 97 میلیون دلار وارد کشور شده بود.

واردات برنج به اندازه نیاز 3 سال

نایب رئیس انجمن برنج کشور با اشاره به اینکه مصرف سرانه برنج در ایران کاهش یافته است، گفت: دولت باید امسال فقط 300 هزار تن برنج وارد کند. اما تنها در 3 ماهه نخست امسال 227 هزار تن برنج به کشور وارد شده و با این میزان واردات، تا 3سال آینده کشور از وارد کردن برنج بی‌نیاز شده است.

پرویز حسین نتاج به مهر گفت: با کاهش 2‌کیلوگرمی مصرف برنج، ایرانی‌ها سالانه 34 کیلوگرم برنج می‌خورند و با این کاهش مصرف سرانه 300 هزار تن مصرف در مجموع مصرف کشوری رخ داده است.

تعرفه ناکارآمد و تداوم انتقادها به واردات 

گرچه تصویب بند 40 قانون بودجه سال 88 کل کشور مبنی بر اینکه حداقل تعرفه واردات محصولات نهایی کشاورزی نباید کمتر از تعرفه واردات خودرو باشد موجب شد تا دست‌اندرکاران بخش تولید خواستار اعمال تعرفه بیش از 90 درصدی واردات این محصول شوند اما این ادعا از سوی وزیر بازرگانی رد شد و درنهایت دولت سود بازرگانی 21 درصدی برای واردات برنج را تصویب کرد.

اما این تعرفه نیز قادر به کاهش میزان واردات برنج نبوده و رشد واردات این محصول در 3 ماهه نخست امسال موجب شد تا بار دیگر انتقادها به واردات برنج شدت گیرد.

کد خبر 86602

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز