چهارشنبه ۷ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۱:۰۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: سازمان مالکیت معنوی درخواست فیس بوک برای در اختیار داشتن دامنه اینترنتی کشوری facebook.ir را که تا پیش از این در اختیار یک ایرانی بود، پذیرفته است

«بزودی به‌منظور فروش کتب نو و دست دوم، راه‌اندازی خواهد شد.»

این جمله روی صفحه اول سایت کتاب‌نما دیده می‌شود. سایتی که یک نسخه آزمایشی از فروشگاه اینترنتی کتاب خود را نیز ارائه کرده است اما با طرح شکایت فیس‌بوک، ادامه کارش - دست‌کم با استفاده از همین آدرس-  بعید به نظر می‌رسد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس بر اساس حکم سازمان مالکیت معنوی مدیر فعلی دامنه اینترنتی facebook.ir  باید این دامنه را به شرکت فیس بوک که در آمریکا قرار دارد، واگذار کند.[چطور سرور نام‌های دامنه (DNS) کار می‌کند؟]

سازمان جهانی مالکیت معنوی که یکی از سازمان‌های زیرمجموعه سازمان ملل است بر اساس درخواست این شرکت آمریکایی موضوع را بررسی کرده و رای به انتقال این دامنه به شاکی پرونده داده است.

بر اساس قراردادهای موجود در زمینه دامنه‌های اینترنتی تمامی اختلافات در این زمینه توسط سازمان مالکیت معنوی رسیدگی می‌شود و پس از رسیدگی و صدور حکم، آن حکم حتی برای مراکز دامنه‌های کشوری که تحت قوانین یک کشور قرار دارند نیز لازم‌الاجراست.

به گزارش AP صاحب ایرانی این دامنه اینترنتی حق استفاده از آن را ندارد و این درحالی است که وی اعلام کرده قصد راه‌اندازی فروشگاه کتاب روی این دامنه را داشته است.

کد خبر 86547

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز