چهارشنبه ۷ مرداد ۱۳۸۸ - ۰۷:۳۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: هوگو چاوز سفیر ونزوئلا را از این کشور فراخواند و روابط دیپلماتیک دولت کاراکس با دولت بوگوتا را به حالت تعلیق درآورد.

به گزارش الجزیره، این اقدام از سوی هوگو چاوز پس از ادعای دولت کلمبیا مبنی بر اینکه سلاح‌های ضبط شده از گروه فارک متعلق به ونزوئلا بوده‌اند، انجام گرفت.

دولت کلمبیا مدت‌ها است که ادعاهایی را در رابطه با کمک تسلیحاتی ونزوئلا به گروه فارک مطرح کرده است. هفته گذشته نیر کلمبیا ادعا کرد که راکت‌های ضد تانکی که پیشتر دولت سوئد به ونزوئلا صادر کرده بود را در تملک گروه فارک یافته است.

بر اساس این گزارش، دولت سوئد نیز پس از مطرح شدن ادعای دولت کلمبیا اعلام کرده است که پیشتر این سلاح‌ها را به دولت ونزوئلا فروخته بود.

در پی مطرح شدن این ادعای دولت کلمبیا، هوگو چاوز طی سخنانی رفتار دولت بوگوتا را غیر مسوءلانه توصیف و هرگونه دخالت در امور داخلی این کشور را رد کرد.

چاوز همچنین تمامی روابط تجاری کشورش با کلمبیا را تا زمان پیدا کردن شریک تجاری جدید به حالت تعلیق درآورده است.

ادعای اخیر دولت کلمبیا علیه ونزوئلا در حالی مطرح می‌شود که طی هفته‌های اخیر، هوگو چاوز چندین بار ناخشنودی خود را از افزایش حضور نظامی آمریکا در خاک کلمبیا ابراز داشته بود. 

چاوز اقدام دولت آمریکا در استفاده از سه پایگاه هوایی کلمبیا جهت مبارزه با مواد مخدر را تهدیدی علیه امنیت ونزوئلا قلمداد کرده است. نظامیان آمریکایی پیشتر برای انجام ماموریت‌های خود در چارچوب مبارزه با مواد مخدر خاک اکوادور را مورد استفاده قرار می‌داده‌اند.

کد خبر 86544

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز