همشهری آنلاین - محمد رسولی: توافق اولیه بین شرکت چاینا یونیکام، یکی از سه اپراتور بزرگ تلفن همراه در چین، با شرکت اپل برای فروش و سرویس‌دهی گوشی تلفن همراه پیشرفته آیفون صورت گرفته است.

به گزارش رویترز از شانگهای، اگرچه مقام‌های رسمی شرکت چینی اعلام کرده‌اند که هنوز قرارداد رسمی منعقد نشده و اپلی‌ها هم از پاسخ دادن در این زمینه خودداری می‌کنند، ولی گزارش‌ها حاکی از آن است که توافق‌های اصلی بین  طرف قرارداد، صورت گرفته است.

گفتگوها برای مشخص شدن جزئیات قرارداد ادامه دارد و تنها مشکل موجود بر روی نوع سهم بردن طرفین از سود بوده است که باعث کندی کار شده است.

ظاهرا شرکت آمریکایی اپل اصرار داشته که در این پروژه سهامدار شود و قسمتی از سرمایه‌گذاری و طبعا سود را برای خود نگهدارد ولی ظاهرا دولت چین مخالف هرگونه سهم‌دهی به آمریکایی‌هاست و تنها به صورت فروشنده تجهیزات و خدمات به اپل نگاه می‌کند.

طبق این توافقنامه، چاینا یونیکام هر عدد آیفون را 3000 یوان خریداری کرده و ضمانت می‌دهد که سالانه 1 تا 2 میلیون عدد را با قیمت سالانه 5 بیلیون یوان (732.1 میلیون دلار) به فروش برساند.

خبر این قرارداد که هنوز نهایی نیز نشده، باعث شد سهام این شرکت، 1.4 درصد در بورس هنگ‌کنگ افزایش یابد.

لازم به ذکر است که چاینا موبایل،  اپراتور تلفن همراه، که بزرگترین اپراتور چین محسوب می‌شود، چندی پیش برای عقد قرارداد مشابه با اپل اقدام کرده بود که نهایتا به توافق نرسید.

چین دارای سه اپراتور تلفن همراه و ثابت است که سومی چاینا تلکام می‌باشد ولی چاینا موبایل قوی‌ترین آنها می‌باشد که در واقع شرکت مخابرات چین نیز محسوب می‌شود که به تدریج خصوصی شده است ولی هر سه اپراتور، زیر نظر مستقیم دولت به فعالیت می‌پردازند.

Rasouli@Hamshahri.org

کد خبر 86492

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز