داریوش غفاری: سیدمحمد میرمحمدی نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی که پایه‌گذار تفکری مستقل در فضای مجلس هفتم است بنیانگذار و به وجود آورده فراکسیون وفاق و کارآمدی در مجلس شورای اسلامی است.

با عنایت به برگزاری دو انتخابات مهم چهارمین دوره مجلس خبرگان رهبری و سومین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا وی در گفت‌وگویی به تحلیل فضای موجود انتخاباتی پرداخته است.

رئیس فراکسیون وفاق و کارآمدی مجلس معتقد است در این دو انتخابات زمینه مناسبی برای وحدت بیشتر اصولگرایان واقعی و جامع‌نگر به وجود آمده است که اگر بتوانند از این فرصت به‌خوبی استفاده کنند گام‌های موفق قبلی خود ‌‌ را کامل کرده‌اند.

 با توجه به پیروزی گروه‌های اصولگرا در سه انتخابات شوراهای دوم مجلس هفتم و ریاست جمهوری  نهم کسب موفقیت اصولگرایان در  دو انتخابات آینده خبرگان و شوراها تا چه میزان برای آنان سرنوشت ساز خواهد بود؟

- در آستانه دو انتخابات مهم مجلس خبرگان رهبری و شوراهای اسلامی شهر و روستا زمینه بیشتری برای وحدت اصولگرایان واقعی و جامع‌نگر فراهم شده است. اعتلای ایران اسلامی ،تحقق آرمان‌های امام و رهبری، عدالت، کارآمدی و اصلاحات واقعی اهداف و شعارهای اصولگرایان واقعی است که اگر بدون تعلقات باندی و گروهی اعلام و پشتیبانی شود تفکر اصولگرایی همیشه زنده است.

 نکته مهم دیگر دوری از اختلافات و درگیری‌های بی‌اساس در آستانه انتخابات است. ذائقه مردم همواره از اختلافات تلخ و از وحدت‌ها شیرین بوده و ثمره وحدت بین مسئولان و بین گروه‌ها همواره مبارک بوده است. 

 وجود جریان‌های مستقل در بین نیروهای اصولگرا و حضور آنها در دو انتخابات آذر ماه نیز یکی دیگر از مسایل مهم است. جریان مستقلی بین گروه‌های معتقد به ارزشهای اسلامی انقلابی وجود دارد که با تعریف وسیع و مشخص مقام معظم رهبری اصولگرا است اما مشی مستقل را از ابتدا در پیش گرفته است.  اگر اصولگرایان پس از رهنمودهای مقام معظم رهبری از قالب سنتی و محدود و بسته خود خارج شده و دایره اصولگرایی را گسترده کنند این گروه‌ها نیز در داخل حیطه اصولگرایی قرار خواهند گرفت. 

زمانی که انتخابات‌ در کشور برگزار می‌شود برخی از افراد و گروه‌ها  همیشه به دنبال ایجاد شکاف درمیان رقبای انتخاباتی هستند. به عقیده شما در این انتخابات نیز چنین مسأله ای رخ خواهد داد؟

- گروه‌هایی هستند که می خواهند با تیغ تیز زبان و قلم خود سفینه وحدت اصولگرایان را سوراخ کنند. اگر این گروه‌ها توفیق چنین عملی را بیابند سقوط سفینه رو به رشد و تکامل اصولگرایی حتمی است و کسانی که در مرصاد تضعیف نظام به خواب فرورفته بودند مجدداً به میدان خواهند آمد و دشمن خارجی نیز منتظر چنین روزی است تا توطئه‌های خود را ادامه دهد.

 وضعیت جناح‌ها و گروه‌های رقیب اصولگرایان در دو انتخابات آینده را چگونه ارزیابی می کنید؟ برخی از گروه‌ها نیز به طور معمول در همه انتخابات اعلام حضور می‌کنند اما به عقیده دستگاه‌های ذیربط به دلیل قانونی نبودن از حضور در انتخابات‌ منع شده‌اند؛ در این دو انتخابات نیز اعلام حضور کرده‌اند نظر شما درباره حضور این گروه‌ها چیست؟

- در بین اصلاح طلبان تا آنجا که دیده می‌شود خط ضدیت با نظام و دوری از ارزش‌ها و انقلاب کم رنگ شده و جبهه پشتیبانی از انقلاب و نهضت امام و انقلاب اسلامی و اطاعت از رهبری پررنگ‌تر شده است.

 جبهه‌هایی با نام‌های جعلی دمکراسی خواهی و یا نهضت‌های دیگری جز نهضت حضرت امام (ره) همانگونه که در دوره دوم شورای شهر مورد اقبال مردم قرار نگرفتند باز هم جایگاهی نخواهند داشت. البته این امر مشروط بر آن است که مجریان و ناظران در شوراها و مجلس خبرگان با تدبیر و با سلامت انتخابات را برگزار کنند.

گروه‌هایی که با عنوان و سربند اصولگرایی در انتخابات حضور می‌یابند به عقیده شما پایبند به ملاک‌ها و ومعیارهای اصولگرایی هستند؟

- ملاک اصولگرایی التزام به فرامین مقام معظم رهبری است. کسی نمی‌تواند خود را مطیع مقام معظم رهبری بداند و بذر اختلاف بیفشاند. رئیس فراکسیون وفاق و کارآمدی مجلس تأکید کرد: همه گروه‌ها و مسئولان هم باید با هم کار کنند تا انقلاب مسیر بالنده خود را ادامه دهد.امروز مرز بین تخلف تکلیف و توجیه باریک شده است. شاید برخی تخلفات تکلیف شرعی تصور شود. دستگاه‌هایی که مسئول برخورد با این گونه مسائل هستند باید از انسجام لازم و تحلیل درست برخوردار باشند و به طور قاطع مقابل این حرکات بایستند.

زمانی سلایق به جای ضوابط و جناح به جای قانون مانع شد که حقایق به خوبی روشن شود و صلاح هم نبود بعد از استقرار دولت نهم شوراها و مجلس خرمن کهنه را دوباره بر باد دهند. شورای نگهبان و مجلس شورای اسلامی و همه دستگاه‌های نظارتی و اجرایی باید بدانند در آزمون بزرگ اصولگرایی آزموده می‌شوند و ملاک اصولگرایی آنها در رفتارشان سنجیده می‌شود. این دستگاه‌ها باید موازین اسلامی و قانونی را حتی به قیمت اینکه یک فرد و یا گروه دیگری کار را به دست گیرد به طور دقیق و در سلامت کامل رعایت کنند.

 تکلیف دولت اصولگرا به ویژه وزارت کشور و شورای نگهبان و مجلس شورای اسلامی این است که از همه ابزار خود برای اعمال بی طرفی و صیانت از آرای مردم و حقوق داوطلبان استفاده کنند. تجربه نشان داده است از وزارت کشور آقای عبدالله نوری مجلس چهارم که 100 درصد با وزارت کشور مخالف بود به وجود آمد و در زمان وزارت کشور آقای بشارتی نیز آقای خاتمی با رای بالا به عنوان رییس جمهوری انتخاب شد.


اگر وزارت کشور یا شورای نگهبان و یا هیات نظارت در این دو انتخابات گروهی را نمی‌پسندند ولی قانونا آنها حق انتخاب شدن و معرفی دارند باید بتوانند در عرصه انتخابات حضور داشته و تبلیغات سالم انتخاباتی داشته باشند. نهادهای اجرایی و نظارتی باید اطمینان بدهند که مقابل ایجاد رعب و تطمیع و تهدید خواهند ایستاد. البته هم شورای نگهبان و هم وزارت کشور برای اعلام و اعمال بی طرفی باید تلاش بسیاری داشته باشند زیرا ویترین کار آنها می‌تواند باعث دغدغه گروه‌ها و افراد مستقل باشد.

برخی می‌گویند نگرانی‌هایی در زمینه برگزاری انتخابات سالم و آزاد وجود دارد جنابعالی نیز این نگرانی‌ها را صحیح می‌دانید؟

- نگرانی وجود دارد و باید برای ایجاد اعتماد دستگاه‌های اجرایی و نظارتی به صورتی اطمینان بخش عمل کنند. اعضای دولت از سوی رهبر معظم انقلاب از دخالت در انتخابات منع شده اند و رییس جمهوری هم این مساله را ابلاغ کرده است و باید ضمانت‌های اجرایی صاحبان قدرت در عمل و اعلام نشان داده شود تا دشمن هم مجبور به اذعان به سلامت انتخابات شود.

شما در فضای موجود انتخاباتی زمینه تخریب چهره‌های انتخاباتی را مشاهده کرده‌اید؟ این اقدامات با چه هدفی صورت می‌گیرد؟

- باید همه به فکر این باشند که مطلقا تخریب و اتهام به رقبا صورت نگیرد. رعایت این مساله کار بسیار دشواری است اما برای سالم سازی فضای انتخاباتی همه افراد و گروه‌ها باید به آن ملتزم باشند. متاسفانه برخی در قالب مخالفت با هاشمی رفسنجانی و حضور وی در انتخابات مجلس خبرگان اقدام به تخریب وی کرده و قصد منزوی کردن او را دارند.

در مقابل برخی از گروه‌های اصولگرا که عمدتا گروه‌های مستقل هستند و برخی رسانه‌ها به دنبال این بوده و هستند که ایشان به عنوان وزنه ای در انتخابات حضور داشته باشد. نمایش اخلاق همبستگی و وحدت ملی و گذشت و ایثار در دو انتخابات آینده به نفع منافع ملی است به ویژه در مقطعی که دشمنان چشم به اختلافات نیروهای انقلاب دوخته‌اند باید آنها را ناامید کرد.

موضع فراکسیون وفاق و کارآمدی در دو انتخابات خبرگان و شوراها چه خواهد بود؟

- فراکسیون وفاق و کارآمدی یک فراکسیون درون مجلس است که کاربرد آن عمدتا داخل مجلس تعریف شده است. البته حاصل عملکرد فراکسیون در کل نظام و در خارج از آن نیز مشاهده می‌شود.

 اعضای این فراکسیون ممکن است در بیرون از مجلس همفکران و گرایشات خاص خود را داشته باشند مثلا در مقطع کنونی این فراکسیون بیشترین پشتیبانی را از شعارهای اصولی دولت و تحقق رهنمودهای امام و رهبری داشته است. این فراکسیون تا کنون تصمیمی برای خروج از این کارکرد در فراکسیون اتخاذ نکرده است و همچنان مستقل در جهت وفاق و کارآمدی مجلس و دولت و نظام اسلامی تلاش می‌کند و چشم به وحدت نیروهای انقلاب دوخته است.

پیش‌بینی شما از نتایج این دو انتخابات چیست و تصور می‌کنید چه گروه‌هایی اقبال بیشتری را در بین مردم کسب خواهند کرد؟

- در مجلس خبرگان رهبری به طور مشخص اکثریت قاطع با لیست جامعتین خواهد بود. البته تعداد محدودی نیز از افراد منفرد و سایر مجامع روحانی نیز در این مجلس حضور خواهند یافت که به طور یقین این افراد و مجامع محدود کسانی نخواهند بود که سعی در شکافتن صفوف وحدت بخش جامعتین را دارند و اقدامات تخریبی انجام می‌دهند.

 مردم به تفکراتی که لیست جامعتین را منهای یک فرد یا چند فرد می‌داند روی نخواهند آورد. حتی مردم اگر هم بخواهند به برخی افراد رای ندهند آن افراد کسانی نخواهند بود که برخی می‌خواهند با توهین و تخریب آنها را از صحنه خارج کنند.

در مورد شوراهای اسلامی شهر و روستا پیش‌بینی من این است که اتفاقی خواهد افتاد که هیچ کس آن را پیش‌بینی نمی‌کند. به طور یقین جریانی که بتواند روح شورای فعلی تهران را معرفی کرده و اقدامات آن را تایید کند شانس برد بیشتری دارد. باید گروه‌های منتسب به جناح‌های موجود در شورا کاملا هوشیارانه رفتار کنند. اگر گروه‌ها بتوانند برخی عناصر خود را که عامل تشدید دو دستگی در شورای شهر تهران بوده‌اند از حضور منصرف کنند و صفوف وحدت خود را مستحکم‌تر کنند پیروز این میدان خواهند بود.


در انتخابات شوراهای شهرها و شهرستان‌ها نیز طرفداران شعار عدالت‌گرایی و گروه‌ها و افراد مستقلی که عملگرا بوده و در شعار و عملشان کمترین فاصله باشد سهم خوبی خواهند داشت. در مورد نتیجه انتخابات شورای اسلامی‌شهر تهران نیز به نظر می‌رسد با همفکری اعضای شورای شهر توازن و تعادل بیشتری بین آنها برقرار خواهد شد.


امیدوارم با تلاش دستگاه‌های اجرایی و نظارتی و حضور پرشور مردم انتخابات مجلس خبرگان رهبری و شوراها با اقتدار و سلامت کامل برگزار شود. این دو انتخابات ویژگی‌های خاص خود را دارد که باید نگرانی‌ها درباره آن رفع شده و در مقابل دید دشمنان آن را به گونه ای پرشور و در سلامت کامل برگزار کرد.

کد خبر 8632

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز