پنجشنبه ۸ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۷:۳۰
۰ نفر

دوچرخه: گفت‌وگوی نفیسه مجیدی‌زاده با حسن پرویزی، دبیر جشنواره تابستانی سازمان فرهنگی، هنری شهرداری تهران

تابستان به نیمه رسیده است. خورشید تابستان با گرمای کسالت‌بار روزهایش، با تحرک و هیجان دم غروب، با اوقات فراغتش و با جشنواره‌های تابستانی‌اش، از نیمه که می‌گذرد زود غروب می‌کند و به پایان می‌رسد، فرصت‌ها هم می‌گذرند.

جشنواره تابستانی شهر تهران با هشت هزار عنوان برنامه و 15 هزار اجرا در قالب نمایش خیابانی و فیلم، تابستان را شلوغ کرده است. کدام‌یک از این هشت هزار برنامه، به من و یا به تو رسیده است؟ کدام‌یک را با خانواده رفته‌ایم؟ دیده‌ها و شنیده‌ها به ما می‌گوید جشنواره امسال خانوادگی است.

در فرهنگ سرای موقت توچال مجسمه های گلی می سازند

از حسن پرویزی، دبیر جشنواره تابستانی سازمان فرهنگی، هنری شهرداری تهران و مدیر فرهنگی ، هنری شهرداری منطقه 3 می‌پرسیم، چرا امسال جشنواره تابستانی خانوادگی است در حالی که سال‌های قبل رده‌بندی سنی وجود داشت و البته اوقات فراغت تابستان هم که برای دانش‌آموزان است؟ و او پاسخ می‌دهد:

«خانوادگی به این معناست که برنامه‌ها شامل همه اقشار جامعه و افراد یک خانواده بشود. با توجه به تأکید دکتر قالیباف، شهردار محترم تهران براین‌که خانواده‌ها محور برنامه‌ها باشند ؛ هر برنامه که اجرا می‌شود کلکسیونی است که تک‌تک اعضای یک خانواده بیایند و از آن استفاده کنند.و هم این که در محتوای برنامه ها اگر برنامه‌ای مربوط به دختران است، این دختر به عنوان عضوی از یک خانواده در نظر گرفته می شود.

و علاوه بر این در تابستان اعضای خانواده بیشتر کنار هم هستند و اغلب باهم تفریح می‌کنند، ما می‌خواهیم برنامه‌ها به قدری عمومی باشد که به درد همه بخورد و اصلاً یکی از آسیب‌های جدی شهر تهران این است که عموماً برنامه مشترک برای همه اعضای یک خانواده، کمتر داریم؛ اغلب، برنامه‌های مربوط به فرزندان و مادران و پدران جداست و اگر همه افراد خانواده با هم بروند، برای بعضی از آنها هیچ برنامه‌ای نیست؛ اما در برنامه تابستانی امسال برای رفع این نقص، تلاش شده است.»

پرتاب دارت هم یکی از بازی های فرهنگ سراهای موقت است

غرفه بازی های رایانه ای در فرهنگ سرای تابستانی امید/ عکس ها: محمود اعتمادی

  • برای نوجوان‌ها به‌طور ویژه چه برنامه‌هایی دارید؟

برای نوجوانان‌ها برنامه فراگیر شهری داریم تحت عنوان باشگاه تهران. فعالیت این باشگاه از ابتدای تابستان در فرهنگ‌سراها با 40 هزار عضو آغاز شده است و در برنامه‌های مختلف فرهنگی، هنری و تفریحی این باشگاه نیز علاوه بر نوجوان‌ها، خانواده‌ها هم دیده شده‌اند؛ یعنی از هر سه برنامه‌ای که گذاشته می‌شود یک برنامه برای همه اعضای خانواده و دو برنامه مخصوص نوجوان‌هاست.

و یا وقتی در فرهنگ‌سراهای موقت برنامه‌ها و غرفه‌های مختلفی برای خانواده‌هاچیده می‌شود ، بعضی از برنامه‌ها فقط برای نوجوان‌هاست.

و توضیح این که وقتی می‌گوییم برنامه‌ای خانوادگی است ، گاهی منظور ما این است که برنامه می‌تواند برای تک‌تک اعضای یک خانواده جذاب باشد.

  • جشنواره امسال با سال‌های قبل، دیگر چه تفاوتی دارد؟

علاوه بر بحث خانوادگی بودن ، امسال سعی کرده‌ایم کیفیت برنامه‌ها را بالا ببریم نه کمیت.و طبق دستور شهردار تهران سعی شده مثلاً در برنامه‌های فرهنگ‌سراها، اول به اهالی محل های اطراف فرهنگ‌سرا و  نیازهای آن محدوده توجه شود و بعد مسائل عام در نظر گرفته شود. به عبارتی سعی کردیم برنامه‌ها را براساس نیازهای محله‌ای مردم در نظر بگیریم.

نوجوان‌ها در غرفه سفالگری، فرهنگ‌سرای موقت توچال

  • برنامه‌های دیگری به جشنواره تابستانی اضافه خواهد شد؟

قطعاً تا پایان تابستان، برنامه‌های دیگری اضافه می‌شود. ما کار را نمی‌بندیم که بگوییم تا آخر سال همین برنامه را داریم. از ایده‌ها و طرح‌های جدید برای جشنواره تابستانی استقبال می‌کنیم.

  • و در پایان؟

امسال پس از تابستان، بلافاصله برای اولین بار جشنواره پاییزی اجرا می شود و این حرکتی که از ابتدای تابستان برای اجرای برنامه‌ها آغاز شده، متوقف نمی‌شود و با همین سرعت ادامه پیدا می کند.

کد خبر 86278

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز