نیره بهتری: وقتی سانحه تخریب مسجد لولاگر اتفاق افتاد‌، شاید کسی فکرش را هم نمی‌کرد که در فاصله چشم برهم زدنی بتواند در این مسجد نماز بخواند، اما شهرداری تهران و مردم دست به دست هم دادند تا در مدت 2-3 روز مسجد میزبان نمازگزاران شود.

 راستش آن‌روز که در دفتر روزنامه نشسته بودم و به یک‌باره چشمم به خبر فاکسی شهرداری تهران افتاد نمی‌توانستم باور کنم آنچه در این خبر آمده است به این زودی‌ها محقق خواهد شد.

خبر از طرف حجت‌الاسلام ناصحی – مشاور شهردار تهران- مبنی بر اعلام کمک شهرداری برای بازسازی مسجد لولاگر بود. اما ظاهراً همه چیز خوب پیش رفت و اتفاقات خوبی افتاد. قرار است بازسازی مسجد تا نیمه شعبان به پایان برسد.

می‌گویند مساجد‌، خانه‌های خدا بر روی زمین هستند...می‌گویند هر خشتی که بر بنای مسجدی نهاده شود‌، خانه‌ای را در بهشت برپا می‌کند... می‌گویند اقامه نماز در مسجد‌، هزاران بار ثواب نماز را بیشتر می‌کند... می‌گویند مسجد لولاگر‌، به دست بنده‌های خالص خدا ساخته شده ... می‌گویند مسجد لولاگر اولین و آخرین مسجدی نبود که حاج آقای لولاگر ساخته‌، اما اینجا حال و هوای دیگری دارد.

هنوز جای دست معماران خوش قلب و با صفای این مسجد بر بنای لولاگر احساس می‌شود... می‌گویند وقتی در مسجد لولاگر نماز می‌خوانند‌، پرواز به اوج را با تمام وجود احساس می‌کنند...می‌گویند... اینجا مسجد لولاگر است.

 صدای اذان مغرب و گردهمایی یاران دیرینه لولاگر شروع می‌شود. یکی یکی وارد شبستان می‌شوند. خانم‌ها طبقه بالا و آقایان طبقه همکف. دست به سر و روی مسجد می‌کشند. آنها مسجد را می‌نوازند و مسجد روح آنها را‌. سن و سال مسجد از عمر همه میهمانان این خانه بیشتر است و عمر دوستی نمازگزاران با مسجد.

 اما میهمان نوازی میزبان این خانه با اولین حضور، یاران خود را دلبسته و وابسته خود می‌کند. همه آنها می‌گویند این مسجد از خانه‌مان هم برایمان عزیزتر است. آن زمان که سوخت با آن آتش گرفتیم و آن زمان که آباد شد ما هم تازه شدیم. درست شنیدید ... مسجد لولاگر آباد شد، حتی آبادتر از گذشته . فرش‌های نو‌، پرده‌های تازه‌، رنگ و روی جدید‌. خلاصه اینکه مسجد لولاگر تا نیمه شعبان لبریز از زیبایی‌ می‌شود.

«مسجد لولاگر هیات امنا و امام جماعت فعالی دارد، به همین خاطر بخش عمده‌ای از بازسازی مسجد به جای پیمانکار به مردم واگذار شد.»این جمله را عباس بابازاده معاون اجتماعی و فرهنگی منطقه 10 می‌گوید و ادامه می‌دهد: وقتی سانحه مسجد لولاگر اتفاق افتاد‌، به سرعت جلسه‌ای با حضور مرکز فعالیت‌های ایمنی‌، هیات امنای مسجد و شهرداری ترتیب داده شد و پس از بررسی خسارات وارده به مسجد‌، اعتبارات مورد نیاز برای بازسازی مبلغ 250 میلیون تومان برآورد شد.

بابازاده می‌گوید: اصلاحات بنایی‌، تعویض پرده‌ها، درهای شکسته‌، بازسازی پنجره‌ها‌، نقاشی دیوارها و تعویض فرش‌ها از جمله اقداماتی بود که توسط هیات امنای مسجد‌، نمازگزاران و کارگران شهرداری انجام گرفت. به گفته بابازاده‌، خوشبختانه شهرداری امسال بودجه مناسبی را برای بازسازی و احداث مساجد شهر در نظر گرفته بود که پس از وقوع سانحه به سرعت موفق به تامین اعتبار شدیم.

من را برای کمک راه ندادند!

اسماعیلی از اوایل انقلاب‌، پای ثابت مسجد لولاگر است. او می‌گوید: بیشتر از 30 سال است که در این مسجد نماز می‌خوانم. وقتی مسجد دچار سانحه شد‌، فکر نمی‌کردیم به این زودی‌ها بتوانیم بازهم در این مسجد به نماز بایستیم. اما شهرداری وارد عمل شد و در فاصله چند روز همه دست به دست هم دادند‌.

 از یک طرف فرش‌ها را شستند. از سوی دیگر نقاشی می‌کردند. تعداد زیادی از کارگران شهرداری هم با کمک مردم به کار رفت و روب و بنایی مشغول بودند. آنقدر جمعیت افرادی که در مسجد کار می‌کردند زیاد بود که من را برای کمک راه ندادند.

ایده‌ای که از آن استقبال شد

فرشباف گرچه 7-8 سالی است که به جمع نمازگزاران مسجد لولاگر پیوسته‌، اما مثل بقیه نمازگزاران و اعضای هیات امنای مسجد در بازسازی آن شریک شده بود. او می‌گوید: فقط 2-3 روز در مسجد به روی نمازگزاران بسته بود، اما بعد از آن علاوه بر بازسازی‌، مردم برای اقامه نماز به مسجد می‌آمدند.

فرشباف از دلتنگی‌اش در روزهای تخریب مسجد می‌گوید: روزهایی که در مسجد بسته بود، خیلی دلتنگ شده بودم‌، اما وقتی شکل و شمایل جدیدش را دیدم از خوشحالی در پوستم نمی گنجیدم. برای بازسازی مسجد‌، چند ایده و پیشنهاد هم دادم که مورد استقبال قرار گرفت.

 24 روز برای ترمیم

یکی دیگر از نمازگزارانی که با ما گفت‌وگو کرد، ناصر محمدیان عضو بسیج مسجد بود. محمدیان از قدمت مسجد می‌گوید: بیش از 60 سال از عمر این مسجد می‌گذرد. من هم 22 سالی است که برای اقامه نماز و کمک در امور جاری مسجد به اینجا می‌آیم. آنقدر به این مسجد عادت کرده‌ام که حتی روی خاک و گل آن هم نماز می‌خواندم.

خدا را شکر می‌کنم که آنقدر جان در بدن داشتم که توانستم برای بازسازی مسجد کمک کنم. او می‌گوید: از زمان تخریب تا بازسازی مسجد‌، تنها 24 روز طول کشید. همه چیز خیلی سریع انجام شد.

 همدلی مردم و شهرداری

مهندس احمد صباغ مهر یکی از نمازگزاران این مسجد است. او که خود همپای کارگران برای بازسازی مسجد لولاگر دست به کار شده بود، می‌گوید: مسجد لولاگر پیش از حادثه هم‌، نیاز به بازسازی داشت. کمک و حمایت شهرداری علاوه بر بازسازی سانحه مسجد‌، باعث شد تا دستی به سر و روی مسجد هم بکشیم.

فرش و موکت و پرده و نقاشی از جمله کارهایی بود که برای تر و تمیز شدن مسجد انجام شد. خود من هم پابه پای بقیه بنایی می‌کردم‌، اساس می‌خریدم و خلاصه هر کاری که برای احیای مسجد لازم بود با کمال میل انجام می‌دادم.

همشهری جمعه

کد خبر 86084

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز