همشهری آنلاین: مدیر عامل شرکت دخانیات گفت: برای تولید بهمن بلند با کمپانی چینی به توافق رسیدیم تا در بندر انزلی این سیگار را تولید کنند.

به گزارش ایلنا مدیر عامل شرکت دخانیات در یک مصاحبه خبری با بررسی ابعاد مختلف مسائل مربوط به سیگار در کشور ضمن بیان مطلب فوق در خصوص قاچاق سیگار گفت: طی سال‌های گذشته نیروی انتظامی همکاری خوبی با شرکت دخانیات برای مبارزه با قاچاق سیگار داشت ولی در سال 87 کمترین همکاری از سوی نیروی انتظامی انجام شد و موفقیت‌های فعلی ما تنها ناشی از گشت پرسنل و شرکت خودمان می‌باشد.

محمد علی ابطحی مدیر عامل شرکت دخانیات گفت: جلوگیری از قاچاق تنها راه خودکفایی است و در موضوع سیگار به دلیل سودجویی و اهداف سیاسی نمی‌توان به سرعت این کار را انجام داد.

وی افزود: افراد سودجو دربحث سیگار با واردات سیگارهای مختلف توانسته‌اند سیگار را در بین جوانان و زنان اشاعه دهند.

مدیرعامل دخانیات تصریح کرد: ما ناچاریم تا وقتی تقاضا وجود دارد سیگار را تولید کنیم و البته مازاد مصرف را به صورت واردات تامین کنیم تا از قاچاق پرهیز شود.

ابطحی با اشاره به اینکه واردکنندگان سیگار معتقد به واردات سیگار بی‌ضرر هستند، گفت: هیچ سیگاری بدون ضرر نیست و واردکنندگان با ارائه سیگارهای بی‌استاندارد توانسته‌اند ذائقه مصرف‌کنندگان داخلی را تغییر دهند.

سرانه مصرف در ایران 2.5 نخ

ابطحی سرانه مصرف سیگار در ایران را 5/2 نخ و مصرف کلی را 12 میلیارد نخ عنوان کرد و گفت: شرکت دخانیات در راستای سلامت مصرف‌کنندگان با اجرای قوانین سخت‌گیرانه به تولید سیگارهایی با درصد ضرر کمتر اقدام کرده علاوه بر این بر سیگارهای وارداتی نیز نگاه و کنترل ویژه‌ای داشته است.

مدیرعامل دخانیات با بیان اینکه هیچ اطلاعاتی درباره محتوای سیگارهای قاچاق نداریم، گفت: چه بسا سیگارهای وارداتی با داشتن مواد اعتیادآور مصرف‌کنندگان داخلی را با تغییر ذائقه به مواد دیگر نیز معتاد کرده‌اند.

به گفته ابطحی بازار دخانیات ایران بازار 30 هزارمیلیارد تومانی است که با توجه به سود 168 درصدی تولید در سال گذشته جاذبه زیادی برای ورود به این بخش ایجاد کرده‌ایم.

در کاهش واردات موفق نبودیم

ابطحی درباره عدم تحقق برنامه دخانیات بر روی کاهش واردات گفت: سال گذشته برنامه‌‌ریزی کردیم تا میزان واردات سیگار را به 7/3 میزان کل مصرف کاهش دهیم اما توانستیم تنها به 7/6 کل حجم مصرف کاهش دهیم که البته این با توجه به رشد 37 درصدی تولید قابل توجه است.

وی اظهار داشت: این را نیز باید در نظر گرفت که هفت سال قبل 47 درصد از مصرف داخلی توسط قاچاق تامین می‌شد و در سال 86 به 5/6 درصد رسید. که این نشان‌دهنده 22 درصد کاهش واردات سیگار در این مدت است.

ابطحی با اشاره به مالیات بر ارزش افزوده گفت: وقتی مالیات بر ارزش افزوده مطرح شد موضوعی را مطرح کردیم که تصمیم‌گیری برای دخانیات بسیار ظریف است و بین واردات و قیمت کالای تقلبی باید تعادلی ایجاد شود چون حاشیه سود قاچاق زیاد است و این امر موجب افزایش قاچاق خواهد شد.

پس از درج علائم هشداری ضرر کردیم

وی ادامه داد: در سال گذشته شروع به چاپ علائم هشداری بر روی سیگارها کردیم که همین امر موجب شد تا عده‌ای از واردکنندگان با تبلیغ این موضوع که سیگارهای تولید ایران مضر هستند و صحت آن از انتشار عکس‌های روی پاکات سیگار قابل اثبات است، توانستند ذائقه مصرف‌کنندگان داخل را به سوی سیگارهای وارداتی خودشان معطوف کنند و از این راه ما ضرر کرده‌ایم.

مدیرعامل شرکت دخانیات ادامه داد: همچنین نوسانات قیمت ارز نیز از سوی دیگر موجب ضرردهی ما شد. به این صورت که در مرزهای کشور کسی که قاچاق سیگار می‌کند دلار را 670 تومان به دست می‌آورد بنابراین در برابر تعویض کالا در مرزهای کشور سود کلانی به واردکنندگان می‌رسد.

ابطحی با اشاره به مبارزه با قاچاق سیگار گفت: کمپانی فیلیپ موریس 4/3 بازار داخلی را با قاچاق پر کرده که این امر تمهیدات ویژه‌ای را می‌طلبد. طی سال‌های گذشته نیروی انتظامی همکاری خوبی با شرکت دخانیات برای مبارزه با قاچاق سیگار داشت ولی در سال 87 کمترین همکاری از سوی نیروی انتظامی انجام شد و موفقیت‌های فعلی ما تنها ناشی از گشت پرسنل و شرکت خودمان می‌باشد.

وی ادامه داد:ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و قوه قضائیه باید ما را یاری کنند و درباره حق کشف مسائلی را عنوان می‌کنند که امیدواریم در سال جاری حل شود.

تولید 75 درصد نیاز داخل تا پایان سال جاری

مدیرعامل دخانیات افزود: امروز مدیریت بازار در دست شرکت دخانیات است و هیچ اتفاقی در امور رسمی نمی‌تواند شکل گیرد بنابراین طبق برنامه استراتژی تا پایان سال 89، 75 درصد تولید داخل می‌باشد و حتی سیگارهایی که از مبادی رسمی وارد کشور می‌شوند نیز جلوگیری شده و سعی خواهیم کرد به تولید مشارکتی در این زمینه‌ها برسیم.

تولید وینستون و مونتانا در کشور

ابطحی اظهار داشت: در حال حاضر 84 درصد بازار را کنترل و مدیریت می‌کنیم که این البته با در نظرگرفتن تولید داخل و تولید مشارکتی است و اگر در سال جاری با کمپانی‌های دیگر نیز به نقطه تولید مشارکتی برسیم سهم بازار افزایش قابل توجهی خواهد کرد.

ابطحی به تولید سیگار وینستون در ایران اشاره کرد و گفت: با کمپانی GTI توافق کردیم و تا پایان سال 88 سیگار وینستون نیز در داخل کشور تولید خواهد شد که البته برای سیگار مونتانا نیز همین اقدامات در حال پیگیری است.

کمپانی، KT&G و تولید دو برند درداخل

وی افزود: هم‌اکنون کمپانی‌های مشهور با تولید سیگار در پاکستان تولید خودشان را مستقیم به ایران وارد می‌کنند بنابراین پس ازمذاکرات فشرده با این کمپانی‌ها درصدد هستیم تا ظرف سه سال این کمپانی‌ها نیز وارد ایران شده و همین تولیدات را به صورت مشارکتی در ایران انجام دهند. بر این اساس کمپانی KT&G دو برند را در داخل کشور تولید خواهد کرد.

چینی‌ها در بندر انزلی بهمن پایه بلند تولید می‌کنند

وی افزود: همچنین برای تولید بهمن بلند با کمپانی چینی به توافق رسیدیم تا در بندر انزلی به تولید این سیگار پرداخته و عمده نیاز منطقه آزاد انزلی را تامین و کار صادرات این سیگار را آغاز کنند.

ابطحی اظهار داشت: ما در پی آن هستیم که به جای سود دیگران خودمان سود کنیم و شرایطی را به وجود آوریم که تولیدکنندگان و بخش خصوصی به سمت بازار ایران سوق پیدا کنند.

مدیرعامل شرکت دخانیات تصریح کرد: به هیچ وجه اجازه نخواهیم داد برند جدید در داخل کشور توزیع شود.

ابطحی از تولید سیگاری خبر داد که در شش ماه دوم سال اطلاع‌رسانی آن را انجام خواهد داد و اظهار امیدواری کرد که این سیگار در بازار اسلامی جاذبه ایجاد خواهد کرد.

مدیرعامل شرکت دخانیات میزان واردات سیگار در سال 87 را 4/22 میلیارد نخ خواند و گفت: این میزان نسبت به سال 86 چهار درصد کاهش یافته و برآورد قاچاق در سال 86 به 5/6 میلیارد نخ رسید که نسبت به سال گذشته آن 22 درصد کاهش را نشان می‌دهد.

82 میلیارد تومان سود کردیم

ابطحی درباره میزان فروش سال گذشته گفت: تا جایی که مجازم بگویم فروش سال گذشته 270 میلیارد تومان بوده که شامل فروش سیگار تولید داخل و مشارکتی‌ها می‌شود و دو هزار و 98 میلیارد ریال سود خالص سال 87 بوده که هنوز به تصویب مجمع نرسیده است. بنابراین می‌توان گفت 82 میلیارد تومان سود داشتیم و 164 درصد افزایش فروش داشتیم.

مدیرعامل شرکت دخانیات درباره خصوصی‌سازی این شرکت گفت: من معتقد به خصوصی‌سازی هستم و تاکنون نیز 18 مجوز تولید سیگار در داخل صادر شده ولی با توجه به اینکه بانک‌ها با وجود عدم بدهی دخانیات به این شبکه، حاضر به ارائه تسهیلات به این بخش نیستند.

وی ادامه داد: ایران هم‌اکنون هیچ‌گونه صادرات سیگاری ندارد اما در سال جاری اولین سالی است که می‌توانیم به میزان 10 درصد تولید صادرات داشته باشیم.

کد خبر 85955

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز