همشهری آنلاین: پنجمین کنفرانس جهانی مبارزه با ایدز روز یکشنبه ( 28 تیر ) در شهر کیپ‌تاون آفریقای جنوبی آغاز به کار کرد

این کنفرانس چهار روز ادامه خواهد داشت و در آن پنج هزار دانش‌پژوه و پزشک از سراسر جهان شرکت دارند.کنفرانس جهانی مبارزه با ایدز پنجمین کنفرانس جهانی در این زمینه است که در آن راهکارهای جدیدی برای مبارزه با این بیماری کشنده بررسی می‌شود. 

شرایط نامساعد در آفریقا

در حاشیه‌ کنفرانس جهانی مبارزه با ایدز، سازمان پزشکان بدون مرز اعلام کرد که رسیدگی به بیماران مبتلا به ایدز در آفریقا فاجعه‌بار گشته است. اریک گومری، هماهنگ‌کننده‌ برنامه‌های این سازمان در گفت‌و‌گویی با خبرگزاری آسوشیتدپرس اعلام کرد که زندگی بسیاری از مبتلایان در خطر است زیرا آنها به داروهای موثر علیه این بیماری دسترسی ندارند و بسیاری از بیمارستان‌ها در آفریقا از پذیرش بیماران مبتلا به ایدز خودداری می‌کنند. اریک گومری از شش کشور آفریقایی نام برد که در آنها مشکل ایدز برجسته‌تر از دیگر کشورهای این قاره است. این شش کشور آفریقای جنوبی، زیمبابوه، اوگاندا، مالاوی، گینه و کنگو هستند. 

کنفرانس جهانی مبارزه با ایدز از طرف جامعه جهانی ایدز که مقرش در شهر ژنو است برگزار می‌شود. یولیو مونتانر، مدیر این کنفرانس در مورد مبارزه با بیماری ایدز می‌گوید: «در مبارزه با بیماری ایدز در لحظات سرنوشت‌ساز کنونی، یا ما به پیش خواهیم رفت و یا عقب خواهیم ماند».

پزشکان نگران آنند که در آفریقا خیلی دیر متوجه بیماری ایدز می‌شوند و درمان وقتی آغاز می‌شود که بیماری به مراحلی پیشرفته‌ رسیده است. در چنین شرایطی هم بخت زنده‌ماندن بیمار کاهش می‌یابد و هم مخارج درمان بسیار بیشتر از مراحل اولیه ابتلا  خواهد بود. 

یونیسف خواستار ادامه کمک‌های مالی شد

یونیسف، صندوق کودکان سازمان ملل متحد نیز از کشورهای صنعتی جهان خواست تا بخصوص در دوران بحران جهانی مالی و اقتصادی، بودجه‌ مبارزه با این بیماری را کاهش ندهند. رگینه اشتاخل‌هاوس، رئیس بخش آلمان یونیسف در کلن اعلام کرد که بیشترین بخش بودجه تهیه دارو و آزمایش‌های تشخیص این بیماری در کشورهای فقیر جهان، از کمک‌های مالی دولت‌ها، شرکت‌ها و سازمان‌های مالی جهانی تامین می‌شود و اگر این کمک‌ها کاهش یابند، تاثیرات جانی فراوانی در انتظار مبتلایان به بیماری ایدز خواهد بود. 

یونیسف بخصوص خواستار تامین مالی درمان مبتلایان به ایدز در میان زنان باردار، نوزادان و کودکان است. رگینه اشتاخل‌هاوس در ادامه گفت که تجربیات به دست آمده در مورد بیماران مبتلا به ایدز نشانگر آن است که در صورت مداوای این بیماری در مراحل اولیه، امکان زنده ماندن بیماران به شدت افزایش می‌یابد. 

به گزارش دویچه‌وله، بر اساس آمار سازمان ملل متحد، دو سوم تمام ۳۳ میلیون بیمار مبتلا به ایدز در آفریقا، در جنوب صحرای بزرگ این قاره زندگی می‌کنند. تنها در کشور  آفریقای جنوبی روزانه ۱۰۰۰ نفر به علت ابتلا به بیماری ایدز جان خود را از دست می‌دهند.

کد خبر 85916

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز