سه‌شنبه ۲۳ تیر ۱۳۸۸ - ۱۹:۰۴
۰ نفر

در پی انتشار نامه معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهوری به رئیس مجلس شورای اسلامی درخصوص طرح دوفوریتی اصلاح بند 60 قانون بودجه سال 1388 کل کشور، رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات طی نامه‌ای به مفاد آن پاسخ داد.

امیر منصور برقعی، در نامه 2هفته پیش خود اعلام کرده بود که طرح مجلس برای اصلاح نحوه رفع کسری بودجه به کاهش قابل توجه اعتبارات ردیف‌های حقوق و مزایای کارکنان، یارانه‌ کالاهای اساسی و استان‌ها خواهد انجامید. 

اما در پاسخ به این نامه، رضا عبداللهی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، دیروز طی نامه‌ای در ارتباط با نگرانی دولت از کسری بودجه اعلام کرد: دولت می‌تواند همچون روال سال‌های گذشته که برای رفع کسری بودجه، لایحه اصلاحیه یا متمم به مجلس آورده، امسال نیز همین کار را بکند.

در نامه عبداللهی آمده است که دولت در لایحه بودجه سال 1388 کل کشور  قبل از تصویب لایحه هدفمندشدن یارانه‌ها مبلغ 8500 میلیارد تومان از منابع بودجه عمومی را از محل افزایش حامل‌های انرژی منظور نموده بود و در زمانی که مشخص شد که در هر صورت کمیسیون مبلغ 8500 میلیارد را به حدود 5000میلیارد تومان کاهش داده است، ریاست جمهوری طی نامه‌ای خواستار حذف کامل این مبلغ از لایحه شدند.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تصریح کرده که با وجود اینکه تعداد زیادی از همکاران کمیسیون تلفیق اصرار داشتند که طی حکمی دولت موظف به کاهش اعتبارات هزینه‌ای بادرصد مساوی گردد،  اما به اصرار هیات رئیسه کمیسیون و به گمان اینکه معاونت برنامه‌ریزی ریاست جمهوری در ابلاغ بودجه براساس تدبیر و تعادل عمل خواهد نمود اختیار نحوه کاهش به‌عهده دولت گذاشته شد.

عبداللهی درباره علت ارائه طرح دوفوریتی مجلس برای اصلاح نحوه رفع کسری بودجه نیز توضیح داده است که  دولت بودجه بعضی از دستگاه‌ها را تا حدود 55درصد کاهش داده است. حال چگونه است که کسر 3درصدی بودجه هر دستگاه ناگوار تلقی می‌شود؟  اما ساقط کردن بعضی از دستگاه‌ها با کسر 55درصدی بودجه سال گذشته طبیعی و غیرسیاسی تلقی می‌شود.

متمم بیاورید

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در ادامه ضمن اشاره به اینکه در سال‌های گذشته بلا استثنا هر ساله دولت در نیمه دوم سال لایحه اصلاحیه بودجه و بعضاً متمم بودجه را جهت افزایش بودجه جاری و کاهش بودجه عمرانی به مجلس تقدیم نموده است، نوشته است: اگر تمامی کاهش 3درصدی  بودجه هر دستگاه موضوع طرح دو فوریتی، مربوط به حقوق هم باشد اختلال به بخشی از حقوق اسفندماه کارمندان می‌رسد و مطمئناً قبل از اسفندماه دولت مانند سال‌های گذشته لایحه اصلاحیه بودجه خود را به مجلس شورای اسلامی تقدیم خواهد نمود.

کد خبر 85542

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز