گروه شهری: احمد مسجد جامعی رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران دیروز در جلسه علنی این شورا طی سخنانی خواستار آن شد

تا شورای شهر تهران همگام با مراجع تقلید قم، دستگاه‌های اجرایی و مدیران شهری سایر کلانشهرهای اسلامی در مقابل آسیب‌های فراوان وارد شده به شهر و ملت مسلمان کاشغر موضع‌گیری کنند.

وی با تاکید بر اینکه مردم کاشغر هویت، تبار و آداب و رسوم ایرانی دارند، گفت: این شهر در کنار جاده ابریشم ختن را به چین وصل می‌کند و در بازارها، مساجد، کاروانسرا‌ها و کوچه‌های این شهر روح ایرانی جریان دارد.

به گفته مسجد‌جامعی، علاوه بر اینکه مردم شهر کاشغر به زبان فارسی سخن می‌گویند، حوزه‌های علمیه این شهر نیز به زبان فارسی تدریس می‌کنند و اساسا مردم این شهر دین اسلام را از ایران شناختند.

این درحالی است که رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران خطاب به مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: فاجعه تلخ کشته شدن 150 مسلمان کاشغری به دست دولت چین به همراه قطع کلیه وسایل ارتباطی و در عوض برنامه‌سازی‌‌های یکسویه از سوی تلویزیون دولتی این کشور که سعی کردند چهره بدی از مسلمانان بسازند موجب شده تا از جنابعالی تقاضا کنم در قبال این وضعیت پیش آمده موضع‌گیری کنید.

وی ادامه داد: ما در حوزه مدیریت شهری قرارداد 700 میلیارد تومانی با چین داریم و می‌توانیم با درنظرگرفتن فجایع پیش آمده در حق مسلمانان چینی وضعیت پیش آمده را در مناسبات خود لحاظ کنیم.

مسجد جامعی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه دولت چین درصدد آن است که هویت شهر کاشغر را به هم بریزد و معماری این شهر را به بهانه قدیمی بودن با هدف هویت‌زدایی بازسازی کند، از رئیس شورای شهر تهران خواست تا با درنظرگرفتن اینکه در حملات اخیر دولت چین به این شهر تاریخی خسارات فراوانی وارد شده با همکاری شهرداران آنکارا، دمشق و دیگر شهرهای اسلامی، کاشغر را به ثبت جهانی برسانند و صندوقی برای کمک به نوسازی و حفظ آثار این شهر راه‌اندازی کنند.

نمایندگان مجلس با چشم باز تصمیم‌گیری کنند

مهدی چمران اما دغدغه دیگری نیز دارد که به‌ نظر می‌رسد از هر فرصتی برای حل و فصل آن استفاده می‌کند.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران برای چندمین بار از طرح یک فوریتی انتخاب شهردار تهران توسط وزارت کشور که از سوی 70 تن از نمایندگان نیز به امضا رسیده انتقاد کرد و گفت با این طرح گذشته خوبمان را زیر سؤال می‌بریم بنابراین این طرح باید پس گرفته شود.

وی ضمن ابراز تعجب از این اقدام مجلس اظهار داشت: ما میراث‌دار ساختار غلطی هستیم که باید اصلاح شود، بنا براین امیدوارم این طرح موجبات سرشکستگی کشور را به‌وجود نیاورد.

چمران در ادامه به بخش‌هایی از فرمان حضرت امام(ره) بدین شرح اشاره کرد: در جهت استقرار حکومت مردمی در ایران و حاکمیت مردم در سرنوشت خویش که از ضرورت‌های نظام جمهوری اسلامی است لازم می‌دانم بی‌درنگ به تهیه آیین‌نامه اجرایی شورا برای اداره امور محلی شهر و روستا در سراسر ایران اقدام و پس از تصویب بلافاصله توسط دولت به مرحله اجرا درآید.

این فرمان به گفته چمران مبنای تدوین قانون اساسی درمورد شوراهاست که 7 اصل از قانون اساسی را به‌خود اختصاص داده است اما درصورت تصویب طرح انتخاب شهردار از سوی وزارت کشور شوراها و شهرداری دولتی می‌شوند و این با سیاست برون سپاری و سریع و چابک شدن دولت منافات دارد.

وی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواست که با چشم باز و منطق به این موضوع بنگرند.معصومه ابتکار دیگر عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز طی سخنانی این مسئله را در راستای سیاست‌های کلان دولت و شرایط جدید پیش آمده در کشور دانست و گفت: همان طرز تفکری که ارزشی برای خواسته مردم و حضور مردم در سطوح تصمیم‌گیری سیاسی واداره کشور قائل نیست پشت سر تضعیف شوراها نیز هست.

وی با ابراز نگرانی از این تفکری که هم‌اکنون در بسیاری از سطوح و ارکان اداره کشور رسوخ کرده از نمایندگان مجلس خواست به جای طرح چنین بحث‌هایی به‌دنبال واگذاری 23 وظیفه‌ای باشند که طبق قانون با هدف تحقق مدیریت واحد شهری باید از دولت جدا و به شهرداری‌ها واگذارشود.

و اما رسول خادم رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر نیز در این باره طی اظهارنظری از عقبگرد در تحقق شاخص‌های مردمی شدن حاکمیت و رویکردهای مدنی در قانون سخن گفت و افزود: شورای شهر، ‌ریشه بسیاری از تحولات جدی و سازنده در مدیریت کشور است.

خادم گفت: ما خوشحال می‌شویم که نمایندگان مجلس به جای اینگونه طرح‌ها به‌دنبال تقویت شورای محلات، مناطق و دخالت هرچه بیشتر مردم در اداره امور شوند ولی گویا آنان در حال عقبگرد و پیگیری طرح‌های سطحی و بی‌پایه هستند.

گزارش 3 ماهه اول بودجه سال88

دیروز از سوی عسگری آزاد معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهری شهرداری تهران گزارش عملکرد اجرای مصوبه بودجه سال 88 شهرداری و سازمان و شرکت‌های تابعه در45 بند ارائه شد.

پس از بحث‌های فراوانی که در جریان ارائه این گزارش مطرح شد رسول خادم ضمن اینکه خواستار طراحی و تعریف سیستمی شد که بر مبنای آن درآمد و هزینه پروژه‌های مشارکتی و شفاف‌سازی‌ مالی و حسابداری تعهدی محقق شود، نسبت به تاخیر ارسال موافقت‌نامه‌های شهرداری در حوزه‌های مختلف نیز انتقاداتی را مطرح کرد.

خادم در عین حال گفت: متأسفانه در حالی که هنوز موافقت‌نامه برخی پروژه‌ها مبادله نشده و به تایید نرسیده، شهرداری ظرف مدت یک هفته با پیمانکار قرارداد را هم منعقد می‌کند.

خادم افزود: با این حال شورای شهر تهران در جهت تعامل با شهرداری و رفع مشکلات با سعه‌صدر، مصلحت‌اندیشی و حوصله برخورد کرده است درحالی که اگر شورا در قالب جایگاه قانونی صرف خود قرار بگیرد، کار برای شهرداری سخت می‌شود.

ما حتی به جای حضور معاون شهردار در جلسات با کارشناسان رده سوم و پنجم آنها نیز در جلسات می‌نشینیم اما بعد می‌بینیم باز هم بدهکار هستیم.

سخنگوی شورای شهر تهران هم گفت: شورا به‌گونه‌ای با شهرداری همکاری می‌کند که کارها زمین نماند.درهرحال در پایان گزارش عسگری آزاد، اعضای شورای شهر و نمایندگان شهرداری حاضر در جلسه دیروز شورای شهر مهدی چمران ضمن اشاره به اشکالات ساختاری و فرایند تصمیم‌گیری در سیستم مدیریت شهری که سال‌هاست دامن شهرداری‌ها را گرفته چنین نتیجه گرفت که به‌منظور برقراری هماهنگی هرچه بیشتر بین معاونت‌ها، شرکت‌ها، سازمان‌ها و دیگر بخش‌های شهرداری با شورای اسلامی شهر تهران نقش معاونت هماهنگی و برنامه‌ریزی شهرداری تهران پررنگ‌تر و تقویت شود و با برنامه‌ریزی و انجام امور مطابق برنامه نه تنها شفافیت مالی محقق شود بلکه بحث هزینه‌های فاقد که هر سال مدیریت شهری با آن مواجه می‌شود از بین برود.

عسگری آزاد نیز با استقبال از این تصمیم گفت: از هر اقدامی که سیستم تصمیم‌گیری شهرداری را از حالت جزیره‌ای خارج کند موافق است و به‌دنبال آن است تا کلیه طرح‌ها، تخصیص منابع، تامین و تشخیص پروژه و اعتبارات آن از سوی یک مرجع واحد که همانا معاونت برنامه‌ریزی و هماهنگی است صورت گیرد.

تقدیر از عملکرد معاون سابق اجتماعی فرهنگی شهرداری تهران

در جلسه دیروز، چمران با اشاره به تغییر مدیریت معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران ضمن تشکر از زحمات و تلاش‌های احمد نوریان، معاون سابق فرهنگی اجتماعی شهرداری، گفت: ایشان یکی از مدیران خوب و توانمند شهرداری بودند.

وی ادامه داد: قبل از آقای نوریان، معاونت اجتماعی مشکلات بسیار بیشتری داشت ولی کاری که ایشان در این معاونت و سازمان فرهنگی هنری شهرداری انجام داد ارزشمند و مخلصانه و خالصانه بود.

خادم نیز جای نوریان را در مجموعه شهرداری خالی دانست و اظهار داشت: ایشان روحیه خاصی به‌ویژه در ساماندهی افراد آسیب دیده داشتند و همین مسئله باعث شد افراد بی‌خانمان که با مشکلات جدی سر و کار داشتند تحت نظارت قرار بگیرند.

کد خبر 85539

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز