همشهری آنلاین: آمریکا از امضای توافقنامه احداث خط لوله گازی نابوکو استقبال کرد و آن را شاخصی مهم برای کاهش وابستگی کشورهای اروپایی به گاز روسیه دانست

به گزارش واحد مرکزی خبر از تهران، طرح نابوکو، احداث یک خط لوله گازی برای انتقال تدریجی تا حداکثر سی و یک میلیارد متر مکعب گاز در سال را از کشورهای آسیای میانه و دریای خزر به سوی کشورهای اتحادیه اروپا و با گذر از خاک ترکیه و کشورهای جنوب شرقی اروپا را پیش بینی می‌کند.

اجرا این طرح در سال دو هزار و دو آغاز شد و قرار است تا سال دو هزار و چهارده عملیاتی شود. هزینه اجرای این طرح نیز هفت میلیارد و نهصدمیلیون یورو برآورد شده است.

طرح خط لوله گازی نابوکو در رقابت با ساوت استریم(South Stream)، دیگر خط لوله گازی، قرار دارد که گازپروم،شرکت بزرگ گاز روسیه، وشرکت نفتی انی(ENI) ایتالیا اجرا آن را بر عهده گرفته‌اند. 

با احداث این خط لوله گازی، گاز روسیه از طریق دریای سیاه به بلغارستان منتقل می‌شود.

به‌ گزارش خبرگزاری فرانسه از واشنگتن، یان کلی سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد ما به دولت‌های ترکیه ،بلغارستان، رومانی و اتریش که توافقنامه خط لوله گازی نابوکو را امضا کردند تبریک می‌گوییم.

کلی افزود این توافقنامه شاخص خیلی مهمی به سوی هدف مشترک ما است که همانا ایجاد دالان دیگری برای انتقال گاز دریای خزر به سوی اروپا است.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در ادامه سخنان خود افزود با عملیاتی شدن این خط لوله گازی از وابستگی اروپا به گاز روسیه تا حد زیادی کاسته شود.

هم اکنون یک چهارم گاز مصرفی اروپا از روسیه تامین می‌شود. در پی اختلاف نظری که بین روسیه و اوکراین رخ داد، تامین گاز اروپا از طریق خاک اوکراین با مشکل مواجه شد.

کد خبر 85466

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز