همشهری‌آنلاین: کتاب «مدیریت پروژ‌ه‌های فنآوری اطلاعات؛ سرویس گرا و دانش محور» که حاصل طرحی به همین نام است به کوشش چهار تن از دست‌اندرکاران و متخصصان حوزه‌ IT تدوین و ازسوی دو انتشاراتی علمی و فرهنگی و دبیرخانه دائمی همایش مدیریت اطلاعات و ارتباطات منتشر شد

به گزارش همشهری‌آنلاین هدف نگارندگان این کتاب در وحله اول بیان ویژگی‌های خاص پروژه‌های فنآوری اطلاعات است و اینکه چگونه می‌توان فرآیندهای مدیریت بر این پروژه‌ها را که ویژگی‌های منحصر به فردی نسبت به سایر پروژه‌ها دارند، میسر نمود.

در این کتاب نشان داده شده  که مدیریت بر پروژه‌های فناوری اطلاعات هنر و علمی است که به دنبال ایجاد توازن میان منظرهای فنی و غیر فنی (اجتماعی،اقتصادی، سیاسی و فرهنگی و...) از یک سو، و منظرهای کمی و کیفی پروژه از سوی دیگر است. در این کتاب همچنین با تاکید بر نقش دانش ومدیریت دانش در عصر حاضر و همچنین اهمیتی که نگاه سرویس گرا و فضای کسب و کار و پویا و پیچیده کنونی دارد، به شیوه‌های مفهوم سازی و همچنین مولفه های گوناگون مدیریت بر پروژه‌های مذکور پرداخته خواهد شد.

کتاب«مدیریت پروژ‌ه‌های فنآوری اطلاعات» در 10 فصل با عناوین؛ ماهیت پروژ‌ه‌های فنآوری اطلاعات، مفهوم سازی پروژه‌های فنآوری  اطلاعات و توسعه منشور پروژه،مدیریت منابع انسانی،تعریف و مدیریت قلمرو پروژه،ساختار شکست کار و تخمین پروژه، زمان بندی و بودجه پروژه،مدیریت ریسک پروژه،مدیریت ارتباطات پروژه، مدیریت کیفیت پروژه و در نهایت فصل دهم که به بحث  مدیریت تغییر،‌پیاده سازی، خاتمه و ارزیابی پروژه  اختصاص دارد.

در ابتدای هر فصل ضمن ارائه خلاصه‌ای از آنچه که خواننده باید در آن فصل بخواند به وی‌یادآوری می‌شود که چه مطالبی را خواهد خواند و چه آموزه‌هایی را فراخواهد گرفت و در پایان هر فصل هم خلاصه‌ و جمع بندی آن فصل آمده است.

به نظر می‌رسد فصل بندی و نوع تدوین مطالب کتاب به گونه‌ای است که علاوه بر خواننده علاقه مند و حرفه‌ای این گونه مباحث، به کار دانشجویان و مدرسان این رشته هم می‌آید و اصولا روند تنظیم و تبویب مطالب آن را در رده  اثری درسی- دانشگاهی قرار می‌دهد.
استفاده از فرم‌های دورنگ برای تشریح دقیق‌تر نمودارها از جمله ویژگی‌های این کتاب به شمار می‌رود.

مدیریت پروژ‌ه‌های فنآوری اطلاعات؛ سرویس گرا و دانش محور:مولفان؛ عباس آسوشه، پریسا خاکشور، نغمه رمضانی ایوکی، مجتبی نصیری‌یار- ناشر:انتشارات علمی و فرهنگی و دبیرخانه دائمی همایش مدیریت اطلاعات و ارتباطات- چاپ اول؛1388- قطع وزیری شومیز- قیمت:9500 تومان-419 صفحه

کد خبر 85452

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز