دکتر عباسعلی کدخدایی*: بدون شک انتخابات در هر نظام سیاسی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و جامعه ایرانی ما نیز از این امر مستثنی نیست

تلاش بی‌وقفه احزاب و گروه‌ها در کشورهای مختلف برای حضور مردم در پای صندوق‌های رأی غیرقابل انکار است که نشان از اهمیت انتخابات دارد. در دهه‌های اخیر،  انتخابات توجه مردم و زمامداران را در ایران اسلامی نیز به خود جلب کرده است.

نظام جمهوری اسلامی ایران نیز که از ابتدا با تاکید بر حمایت‌های همه‌جانبه مردم برپا شد از این امر مستثنی نبوده و از آغاز تاکنون مردم‌سالاری دینی را در بستر حضور مردم تجربه کرده و این حضور را جزء ارکان خود قلمداد می‌کند؛

تجربه‌ای که دیگر کشورها کمتر به آن دست یازیده و حداکثر با حفظ قالب‌ها سعی در عبور از محتوا داشته‌اند و این درحالی است که نظام جمهوری اسلامی ایران هم درون‌نگر بوده و هم برون‌نگر، هم توجه به حال داشته و هم عنایت به قال، انتخابات در ایران اسلامی عبور از مرزهای مردمی نبوده تا به کاری دیگر پرداخته شود، بلکه حضور مردم شرط ادامه راه بوده و بر آن تأکید شده است.

البته جمهوری اسلامی ایران در این طریق لابه شرط نبوده که با هر وسیله‌ای به هدف برسد، بلکه وسیله نیز موضوعیت پیدا کرده است. از این روست که درمی‌یابیم همیشه رهبران سیاسی و دینی نظام بر حضور مردم تأکید داشته و مردم شریف نیز به این نداهای پاک لبیک گفته و با وجود ناملایمات با حضور خود اصل نظام جمهوری اسلامی ایران را تأیید کرده‌اند.

از این منظر است که باید حماسه حضور 88 را نیز تحلیل کرد. حماسه‌ای که اصل نظام جمهوری اسلامی ایران بدان وسیله مورد تأیید واقع شد و راه روشن امام راحل(ره) ادامه یافت.

اگر انتخابات نهم سنگین‌ترین انتخابات از جهت کثرت نامزدها و تنوع آنها بود، انتخابات دهم سنگین‌ترین انتخابات از جهت رقابت بین نامزدها بود.

رقابتی درون‌گروهی که بر انگیزه‌ها افزود و مردم‌سالاری دینی بار دیگر در بوته آزمایش قرار گرفت. انتخاباتی که حضور گسترده مردم بر شیرینی آن افزود اگرچه بداخلاقی‌ها نیز بر تلخی‌ها. آنچه اتفاق افتاد حضور با نشاط مردم بود که نشانگر رشد ملی شد و بر عزت ملی نیز افزود و کفه آبروی ملت را نزد جهانیان سنگین‌تر کرد.

مردم آمدند تا ثابت کنند هماره در حفظ انقلاب، اسلام و کشور ثابت‌قدم هستند. آنها آمدند تا تضمینی باشند چندباره بر نظام جمهوری اسلامی ایران. آنها آمدند تا بگویند راست‌قامتان همیشه جاوید تاریخ در این دیار کهن نشان دارند.

40 میلیون انسان با رأی خود نهال مردم‌سالاری را قوتی دیگر بخشیدند باشد تا رقبای دیروز، امروز دست در دست یکدیگر بر عزت ملی بیفزایند و رشد و توسعه کشور را رقم زنند تا ایرانی آباد و آرام را شاهد باشیم.

40 میلیون نفر نظام 30ساله را مؤید شدند تا با پیوند دل‌ها دیگر انقطاع و نقاری را شاهد نباشیم. آنها آمدند تا بگویند ما دست در دست یکدیگر داریم و اندک اندک گرد آمدیم، تا گسست‌ها از جامعه ایرانی رخت بربندند و دوستی‌ها دوباره آغازیدن بگیرند و توسعه و تکامل را برای مردم و کشور به ارمغان آوریم. 40 میلیون انسان در 22 خرداد پیام دادند که ما آماده‌ایم برای ساختن، برای رشد، برای تکامل و برای پایان دادن به تلخی‌ها.

این پیامی است برای آنان که در مسند قدرت ماندند و هم برای آنان که از آن بازماندند. آنان که ماندند بار سنگین توسعه و رشد را بر دوش دارند و آنها که رفتند تحمل رفتن را تا شاید وقتی دیگر.

40 میلیون نفر خواستند که شیرینی‌ها را تلخ نکنیم، بلکه تلخی‌ها را شیرین کنیم؛ چون آنچه ماندگار است شیرینی‌ها و خوبی‌هاست که در سایه آن رشد و توسعه پدید آید. از نهال دوستی‌هاست که کام‌ها برآید وگرنه از دشمنی‌ها کینه و نفرت بزاید و البته که عاقبت عاقل این نباشد. نباید فراموش شود که ما برای یک تکه نان گرد هم نیامده‌ایم که به بهانه آن از سرزمین خوبی‌ها اخراج شویم.

ما کعبه را سنگ نشانی می‌دانیم برای نیل به یار و انتخابات را برای حفظ نظام می‌طلبیم و آن‌را معیاری در این جهت می‌پنداریم، مبادا هدف را فراموش کنیم که در این صورت باید شاهد اخراجی‌های زیادی باشیم که تحمل آن از حوصله جامعه ما خارج است.

انتخابات 88 به‌مثابه فرصتی است دوباره برای ارتباط برقرار ساختن برای تحکیم پایه‌های دوستی با دوستان و عزم جدی در برخورد با دشمنان. انتخابات 88 پیام‌آور رحمابینهم و یادآور اشداء علی الکفار است، مبادا جای این دو عوض شود. باید دست‌ها را برای دوستی‌ها دراز کرد و کینه‌ها را برای دشمنان نگه داشت. باید از تن‌ها عبور کرد و راهی به قلب‌ها باز کرد.

و بالاخره برآیند انتخابات 88 باید تسخیر دل‌ها، آبادانی‌ها، سرافرازی‌ها و شادکامی‌ها باشد و مباد که چنین نشود.

* عضو هیأت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران

 و سخنگوی شورای نگهبان

 

کد خبر 85283

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز