یکشنبه ۲۱ تیر ۱۳۸۸ - ۰۵:۳۲
۰ نفر

در پایان مذاکرات دیمیتری مدودف رئیس‌جمهوری فدراسیون روسیه و باراک اوباما رئیس‌جمهوری آمریکا در مسکو، روسیه طبق سناریویی مطابق با منافع آمریکا با کاهش سلاح‌های هسته‌ای و تخفیفی مشکوک در رابطه با سپرضدموشکی موافقت کرد

 و در ازای ترانزیت نظامی به افغانستان که بنا به ارزیابی کاخ سفید سالانه حدود 133‌میلیون دلار به نفع آمریکا خواهد بود، هیچ‌چیزی دریافت نکرد.

به گزارش خبرگزاری روسی نووستی، ولادیمیر دوارکین کارشناس مؤسسه روابط بین‌الملل و اقتصاد جهانی آکادمی علوم روسیه در این باره می‌گوید:نباید در ذکر ارتباط متقابل تسلیحات استراتژیک و تهاجمی مبالغه کرد. در پیش مقدمه قرارداد کاهش تسلیحات تهاجمی استراتژیک (استارت یک) نیز ذکر شده بود که طرفین متعهد می‌شوند از توافقنامه دفاع ضدموشکی که در سال‌1972 میان دو طرف امضا شد پیروی کنند.

اما این مانع آمریکا برای توسعه سیستم دفاع ضدموشکی ملی و فضایی نشد. دوارکین نتیجه مذاکرات در رابطه با قرارداد استارت را تقریباً صفر می‌داند. ولادیمیر یفسییف یکی دیگر از کارمندان علمی همین مؤسسه نیز خاطر نشان کرد: این در حقیقت تنها حفظ سطح کنونی است. وی افزود: بسیار کمتر از آنچه انتظار می‌رفت حاصل روسیه شد.

روسای جمهوری آمریکا و روسیه همچنین سند مشترکی درباره ترانزیت نظامی به افغانستان امضا کردند که برای بسیاری غیرمنتظره بود. این سند به خلبانان آمریکایی امکان می‌دهد تا سالانه 5400 پرواز بر فراز خاک روسیه انجام دهند و خود را به ماموریتشان در افغانستان برسانند. یک منبع آگاه در وزارت امور خارجه فدراسیون روسیه خاطر نشان کرد که موضع روسیه در این رابطه در وزارت خارجه این کشور نیز مورد پسند همه نبود، زیرا چند ماه پیش در رابطه با پایگاه آمریکایی‌ها در ماناس قرقیزستان برای انتقال بارهای غیرنظامی اختلاف نظراتی جدی با آمریکا وجود داشت.

اکنون مسکو به راحتی خاک خود را برای انتقال بارهای نظامی در اختیار آمریکا گذاشته است. به گفته وی، کرملین امتیازهای بزرگی به آمریکایی‌ها می‌دهد و در ازای آن تنها منافعی موهوم در آینده‌ای نامعین دریافت می‌کند. در عین حال یفسییف می‌گوید: اگر روسیه می‌خواهد که کسی مشکل افغانستان را به همراه آن حل کند، باید به آنهایی کمک کند که این کار را انجام می‌دهند. به گفته وی، افغانستان تنها منطقه‌ای است که آمریکا و روسیه می‌توانند همکاری داشته باشند.

سرگئی ازنوبیشف معاون رئیس انجمن روسیه - آمریکا می‌گوید که اوباما روسیه را وادار نمود که آشکارا در عملیات افغانستان در جانب آمریکا بایستد، در مسئله دفاع ضدموشکی وقفه ایجاد کرد و کلاً نشان داد که این کشور اوست که فعلاً بانی ایده‌های جهانی است و سران روسیه مجبور خواهند بود که اعلام کنند این از منافع کشور آنان نیز هست.

کد خبر 85248

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز