همشهری آنلاین: سخنگوی کارگروه تحول اقتصادی دولت از اتمام بررسی کلیه مواد 14 گانه لایحه هدفمندکردن یارانه‌ها در کمیسیون ویژه مجلس خبرداد و اعلام کرد

در هفته آتی جلسه مشترک نمایندگان دولت و مجلس برای نزدیکتر شدن دیدگاههای طرفین برگزار می‌شود.

محمد رضا فرزین در گفتگو با مهر گفت: در هفته اخیر کمیسیون ویژه بررسی طرح تحول اقتصادی مجلس با حضور نمایندگان دولت به صورت فشرده و منظم و در روزهای شنبه ، یکشنبه و پنجشنبه گذشته صبح و بعدازظهر جهت بررسی نهایی لایحه هدفمندکردن یارانه ها تشکیل جلسه داد.

وی با اشاره به اتمام بررسی کلیه مواد 14 گانه لایحه هدفمندکردن یارانه ها در کمیسیون ویژه بررسی طرح تحول اقتصادی مجلس، توضیح داد: این کمیسیون قبل از آغاز سال 88 کلیات لایحه هدفمندکردن یارانه ها را تصویب کرده بود، ضمن اینکه بعد از آغاز سال جدید و تا هفته گذشته چهار ماده از 14 ماده این لایحه را بررسی و تعیین تکلیف کرده بود.

فرزین اعلام کرد برهمین اساس، در هفته اخیر 10 ماده لایحه هدفمندکردن یارانه ها در این کمیسیون بررسی شد.

اشتراکات و اختلافات دولت و مجلس

سخنگوی کارگروه تحول اقتصادی دولت با بیان اینکه لایحه هدفمندکردن یارانه ها مصوب کمیسیون ویژه بررسی طرح تحول اقتصادی با لایحه پیشنهادی دولت اشتراکات و اختلافاتی دارد، گفت: این کمیسیون مصوب کرد که در هفته آتی یک جلسه دیگر مشترک بین نمایندگان مجلس و دولت برای نزدیک تر شدن دیدگاههای طرفین برگزار شود.

نحوه بازتوزیع منابع

فرزین نحوه بازتوزیع منابع حاصل از اصلاح قیمت حاملهای انرژی را یکی از اختلافات دولت و مجلس درباره لایحه هدفمندکردن یارانه ها اعلام کرد و اظهارداشت: کمیسیون ویژه بررسی طرح تحول اقتصادی مجلس مصوب کرده است که تنها به دو دهک اول جامعه یارانه نقدی اختصاص یابد و پنج دهک دیگر تحت پوشش کمکهای تامین اجتماعی قرار گیرند، این در حالی است که دولت اعتقاد دیگری دارد.

70 درصد مردم آسیب می بینند

وی ادامه داد: دولت معتقد است با اصلاح قیمت حاملهای انرژی حدود 70 درصد مردم در سال اول اجرا از جهش قیمتها تحت تاثیر قرار گرفته و آسیب می بینند. برهمین اساس، دولت پیشنهاد کرده بود که نظام جبرانی، این 70 درصد را تحت پوشش ( به روشهای نقدی - غیر نقدی، پرداخت سهام و تامین اجتماعی) قرار دهد. حتی دولت اعتقاد دارد که طبقات متوسط جامعه نیز در سال اول اجرای این قانون باید تحت پوشش حمایتی قرار گیرند.

ایجاد نظام جامع تامین اجتماعی

سخنگوی کارگروه تحول اقتصادی دولت گفت: همچنین دولت معتقد است که در طول برنامه پنجم توسعه این نظام حمایتی به یک نظام جامع تامین اجتماعی تبدیل شود به گونه ای که در پایان این برنامه آنهایی که زیر خط فقر قرار دارند، تحت حمایت به صورت گسترش بیمه های اجتماعی، پوشش دارویی، مسکن، اشتغال و در نهایت توانمندسازی حمایتهای اجتماعی برای جامعه هدف قرار گیرند. این موضوع در لایحه پیشنهادی دولت برای هدفمندکردن یارانه ها پیش بینی شده بود.

تعیین دقیق قیمت حاملهای انرژی اختلاف دیگر دولت و مجلس

فرزین تعیین دقیق قیمت حاملهای انرژی برای گروههای مختلف مصرفی ( از قبیل تولیدکنندگان، بنگاهها و طبقات مصرفی) را اختلاف دیگر دولت و مجلس درباره لایحه هدفمندکردن یارانه ها اعلام کرد و گفت: درباره نظام قیمتگذاری اشتراکاتی بسیار زیادی بین طرفین وجود دارد اما دولت معتقد است کمیسیون ویژه بررسی طرح تحول اقتصادی مجلس نباید یک جدول دقیق قیمتی پیوست این لایحه می کرد.

به گفته فرزین، کمیسیون ویژه بررسی طرح تحول اقتصادی مجلس با ورود به بحث نظام قیمتگذاری، مدت زمان اصلاح قیمت حاملهای انرژی را از سه سال پیشنهادی دولت به تا پایان برنامه پنجم توسعه تغییر داده است.

تشکیل حساب ویژه یارانه ها

سخنگوی کارگروه تحول اقتصادی دولت تبدیل صندوق ویژه هدفمندکردن یارانه ها به حساب ویژه در خزانه دولت را از دیگر تصمیمات کمیسیون ویژه بررسی طرح تحول اقتصادی مجلس عنوان کرد.

فرزین در پایان از کلیه اعضای کمیسیون ویژه بررسی طرح تحول اقتصادی مجلس که زمان بسیار خوبی برای بررسی کارشناسی لایحه هدفمندکردن یارانه ها اختصاص دادند، تشکر و قدردانی کرد.

کد خبر 85188

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز