چهارشنبه ۱۷ تیر ۱۳۸۸ - ۱۸:۵۶
۰ نفر

گروه ادب و هنر - کامران محمدی: سرانجام مسئولان برگزاری جشنواره ربع قرن کتاب دفاع مقدس، نخستین خبر از پیشرفت کار این جشنواره را منتشر کردند.

این خبر که روز گذشته توسط خبرگزاری مهر گزارش شد، از پایان داوری در 9 رشته از این جشنواره حکایت دارد، اما هیچ نامی از هیچ کس در آن برده نشده است.

به گفته دبیر اجرایی این جشنواره، حالا برگزیدگان 9 بخش از جشنواره ربع قرن دفاع مقدس شامل ترجمه، خاطره، زندگینامه داستانی، جُنگ، نثر ادبی، شعر، پژوهش‌های نظامی، نامه‌ها و‌ وصیتنامه‌ها مشخص شده‌اند و در حال حاضر هیات داوران هرکدام از این رشته‌ها در حال تدوین بیانیه پایانی‌شان هستند.

حسین نصرالله زنجانی می‌گوید: «براساس آیین‌نامه جشنواره ربع قرن کتاب دفاع مقدس هر رشته می‌تواند یک اثر برگزیده و 2 اثر تقدیری داشته باشد، اما طبیعتاً با توجه به سلایق و ارزیابی‌های مختلف، در بعضی گروه‌ها اثر برگزیده بوده و اثر تقدیری نبوده یا بالعکس.»

به جز این 9 رشته، داوری در گروه‌های پژوهش‌های اجتماعی، داستان و داستان کودک و نوجوان هنوز ادامه دارد، اما قرار نیست هیچ نامی اعلام شود. به این ترتیب به‌نظر می‌رسد مسئولان جشنواره قصد ندارند مثل همه جایزه‌ها و جشنواره‌ها، نامزد معرفی کنند و تنها قرار است در مراسم پایانی برگزیدگان جوایز خود را بگیرند.

اما جلال

اما جایزه جلال آل احمد هم که سال گذشته سرانجام بعد از کلی بالا و پایین و تاخیر دوسه‌ساله برگزار شد و تنها چند تقدیری اعلام کرد، امسال هم قصد دارد کارش را ادامه دهد. دبیرخانه این جایزه دیروز اعلام کرد که فرصت فرستادن کتاب تنها تا 31 تیر است و هر کس باید خود کتابش را برای شرکت در آن به دبیرخانه بفرستد.

هرچند به هر حال برگزاری این جایزه و اصولا هر جایزه‌ای از برگزار نشدنش بهتر است و حالا که جوایز خصوصی به کل تعطیلند، وجود همین دولتی‌ها از هیچ بهتر است، اما این شیوه برگزاری بدون شک سطح جایزه را تا حد زیادی پایین خواهد آورد.

بسیاری از نویسندگان از اساس اهل شرکت در جایزه نیستند، بسیاری اصلا متوجه برگزاری نمی‌شوند و بسیاری به دلایل فکری و دیدگاه‌های منتقدانه، در جوایز دولتی شرکت نمی‌کنند.

جالب اینکه برای وزارت ارشاد که برگزارکننده جایزه است، تهیه همه آثار چنان ساده است که دادن فراخوان برای دریافت کتاب، کمی عجیب به‌نظر می‌رسد.به هر روی، دومین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد با مشارکت معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مؤسسه خانه کتاب، دوم آذر همزمان با سالروز تولد جلال آل احمد برگزار خواهد شد.

این جایزه در رشته‌های داستان بلند، داستان کوتاه، مستندنگاری، تاریخ‌نگاری و نقد ادبی برگزیده معرفی می‌کند و به نفرات برتر هر کدام از رشته‌ها، نشان ادبی جلال و 110 سکه بهار آزادی جایزه می‌دهد.

باقی قضایا

به جز این جایزه‌ها، یک جایزه محدودتر ادبی هم همین 3 روز پیش در ایلام برگزیدگانش را معرفی کرد. هدف این جایزه که «راوی» نامیده شده است، کشف استعدادهای خلاق نویسندگی منطقه غرب کشور است و با همکاری حوزه هنری استان ایلام، بنیاد شهید و امور ایثارگران استان، بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ایلام و سازمان ملی جوانان این استان برگزار می‌شود.

مراسم نهایی راوی، دوشنبه در هتل زاگرس ایلام برگزار شد و برگزیدگان از بین 235 نویسنده با 350 اثر در 2 بخش آثار فاخر و متعهد و بخش عاشورایی با مضمون ایثار و شهادت معرفی شدند.

داوری این جایزه را در مرحله نخست مجید قیصری، حسن محمودی و علی خانمرادی انجام داده‌اند و در مرحله دوم ابوتراب خسروی، یوسف علیخانی و بلقیس سلیمانی. جالب اینکه داوران در بخش عاشورایی، برگزیده اول و دوم معرفی نکرده‌اند.

و سرانجام اینکه مهر گزارش می‌دهد شهر شیراز به‌عنوان میزبان برگزاری هجدهمین کنگره سراسری شعر دفاع‌ مقدس برگزیده شده است. قرار است این کنگره امسال به دبیری جواد محقق، از آغاز هفته دفاع مقدس (31 شهریور) تا آغاز هفته بسیج (اول آذر) ادامه داشته باشد؛

یعنی 2 ماه تمام مهر و آبان. جالب‌تر اینکه برگزاری کنگره در شهر شیراز تنها به معنای مرکزیت این شهر است، وگرنه کنگره به‌صورت همزمان در 34شهر شامل 30 مرکز استان و 4 شهر اقماری استان تهران (دماوند، کرج، شهریار و ورامین) برگزار خواهد شد.

برگزیدگان ابتدا در استان خود معرفی می‌شوند و نهایتا به شیراز می‌روند و برگزیدگان نهایی مشخص می‌شوند؛ الگویی مشابه جشنواره شعر فجر.

کد خبر 85118

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز