مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۶ تیر ۱۳۸۸ - ۱۶:۲۸
۰ نفر

گروه اقتصادی استان‌ها- مرجان طباطبایی: اتوبان به معنای یک مسیر دوبانده است؛ یک راه برای رفت و یک راه هم برای برگشت. وقتی گفته می‌شود یک باند از اتوبان پردیس – تهران افتتاح شد یعنی یک طرح ناقص.

پس این را نمی‌توان یک پروژه کامل به حساب آورد. چه آن که تنها یک باند آن افتتاح شده آن هم به صورت ناقص که چند روز پس از افتتاح به علت غیرایمن بودن مسدود شده است.

از آن روز تاکنون مسافرانی که از این مسیر عبور می‌کنند، دو راه برای رسیدن به مقصد دارند: یکی جاده قدیم و دیگری همین اتوبان ناقص با سطوح غیرهمسطح و در نقاطی با شیب‌های غیرمعمول. واضح است که جان این مسافران برایشان سخت عزیز است و ترجیح آنها عبور از جاده قدیم است.

یک کارشناس حوزه راه و ترابری با غیرایمن خواندن این طرح، به اقدامات غیرفنی صورت گرفته به منظور بهره‌برداری زودهنگام این طرح اشاره می‌کند.

احمد خرم به همشهری می‌گوید: 2 کیلومتر اول این طرح یعنی اتصال شهید بابایی به اتوبان اصلا انجام نشده است. ضمن آن که 5 کیلومتر آخر هم ناقص است.

وی، با اشاره به اقدامات غیرفنی به منظور بهره‌برداری زود‌هنگام از این طرح توضیح می‌دهد: از آنجا که تکمیل این طرح به زمانی طولانی‌تر نیاز داشت اما تلاشی جدی برای افتتاح سریع‌تر طرح وجود داشت. با صرف هزینه چند میلیاردی از ترانشه استفاده شده تا یک باند این طرح افتتاح شود. به عبارتی این خطی است که پس از کامل شدن تونل از کار می‌افتد و تنها یک هزینه اضافی است.

نقطه مورد اشاره خرم، همان شیب تند کنارگذری است که در مسیر عبور از این آزادراه  قرار دارد و می‌تواند خطرآفرین باشد. همان کنارگذری که شاهرخ رامین، نماینده دماوند و فیروزکوه آن را شامل آزادراه تلقی نکرده و می‌گوید: به دلیل آماده نبودن یکی از تونل‌ها در منطقه «کمر»-به دلیل سست بودن بافت خاک- از یک کنارگذر استفاده شد تا طرح قابل استفاده باشد؛ اما هیچ خطری متوجه کسی نخواهد بود.

وی می‌گوید: به این دلیل که احداث تونل بیش از زمان مورد انتظار طول کشید، تصمیم بر استفاده از کنارگذر شد.نماینده دماوند، غیراستاندارد بودن این طرح را رد کرده و به همشهری این گونه توضیح می‌دهد: ایمنی و بی‌خطربودن این طرح را تضمین کرده‌ام.
رامین معتقد است: پس از تکمیل تونل، این کنارگذر برای مواقع اضطراری قابل استفاده خواهد بود و هیچ هزینه اضافی متوجه طرح نشده است.

رامین در رابطه با انتقادهایی که مبنی بر غیر‌مهندسی بودن این کنار گذر با شیب 11 درصدی می‌شود  توضیح می‌دهد: هیچ  اشکالی ندارد 2 کیلومتر از کنارگذر غیر استاندارد باشد، برای ما مهم بود که شاهد بهره‌برداری از این طرح برای تابستان که اوج مسافرت‌ها به دماوند و جاجرود است، باشیم.

وی، با اشاره به ترافیک دماوند تهران، بهره‌برداری از یک باند این طرح را اقدام مناسبی خوانده و می‌افزاید: این یک کار عاقلانه است که در یک طرح وقتی امکان استفاده از امکانات وجود دارد از آن بهره‌مند شوند.

طبق اعلام خرم، هم‌اکنون تونل موردنظر تمام نشده و حتی بدون پوشش داخلی است.
آزادراه تهران – پردیس به طول 23 کیلومتر تهران را به بومهن متصل کرده و از طریق کمربندی بومهن به بزرگراه چهار بانده فیروز کوه ـ قائمشهر متصل می‌شود.

رامین، با بیان این که در بازدید بهمن ماه سال گذشته از این طرح، پیمانکار قول داد که یک باند آن را 22 اسفند همان سال تحویل دهد و در زمان کنونی هم شاهد بهره‌برداری از باند دوم آن باشیم، ادامه می‌دهد: پس از خلف وعده و به دنبال تاخیرهای مکرر پیمانکار، به این نتیجه رسیدم که یک باند باقی مانده را به خاطر مردم تحویل بگیرم.

وی، می‌گوید: بهره‌برداری از این طرح با اصرار من بود تا میهمانان ما در تابستان از حداقل امکانات استفاده کنند.

رامین در پاسخ به این که هم‌اکنون شیب کنارگذر باعث افزایش ترافیک شده است، می‌گوید: با وجود این که یک باند از اتوبان قابل استفاده شده است، ترافیک وجود دارد که در صورت نبود آن حجم ترافیک چند برابر بود.

قرارداد شروع آزادراه تهران- پردیس سال 81 است که البته تاخیر در بهره‌برداری از آن، عمر طرح را 7 ساله کرده و هنوز هم نمی‌توان آن را یک طرح کامل تلقی کرد.

کد خبر 85019

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز