همشهری آنلاین: روزنامه ملیت چاپ ترکیه در گزارشی در شماره سه شنبه 16 تیر خود نوشت:‌ تظاهرات مسالمت آمیز اویغورهای مسلمان در اورومچی به خاک و خون کشیده شد.

واحد مرکزی خبر به نقل از روزنامه ملیت گزارش داد: اویغورها بارها علیه فشارهای قومی حکومت چین قیام کرده‌اند. برخورد شدید نیروهای پلیس با تظاهرکنندگان معترض موجب کشته و زخمی شدن صدها نفر شد.

ملیت با اشاره به اینکه عبدالله گل رئیس جمهوری ترکیه هفته گذشته از اورومچی دیدار کرده بود، نوشت: گزارش‌ها حاکی از آن است که در اورومچی دستکم 156 نفر کشته و 828 نفر مجروح شده اند.

این در حالی‌ست که ناآرامی‌ها به شهرهای کاشغر و آکسو نیز گسترش یافته است.
اویغورهای چین بارها علیه حاکمیت چین قیام کرده‌اند و خواستار استقلال این منطقه شده‌اند.

گفته می‌شود ماه گذشته در یک کارخانه در شهر شائوگوآن بر سر این ادعا که یک زن کارگر از نژاد هان ادعا کرد، از سوی یک کارگر اویغور مورد اذیت و آزار جنسی قرار گرفته است نزاعی روی داد.

در جریان حوادثی که روی 26 ژوئن بر سر این موضوع روی داد دو نفر کشته و 120 نفر مجروح شدند. حدود 3هزار نفر از اویغورها دو شب قبل با این ادعا که مقامات چینی در رسیدگی به این حادثه علیه اویغورها موضعگیری کرده‌اند، تظاهرات کردند. برخی از شرکت کنندگان در این تظاهرات به کسانی که از نژاد هان هستند حمله کردند. در جریان ناآرامیها اتوموبیل‌ها و ساختمان‌ها به آتش کشیده شد. پلیس برای متفرق کردن تظاهرکنندگان به روی آنان آتش گشود.

به گفته مقامات محلی 260 خودرو و 203 منزل مسکونی به آتش کشیده شده است.
نور بکری استاندار استان خودمختار سین کیانگ در سخنانی که از تلویزیون پخش شد، رابعه قادر بازرگان اویغور را متهم به تحریک ناآرامی‌ها کرد.این زن بازرگان در آمریکا در تبعید بسر می برد.

نور بکری گفت : رابعه قادر روز 5 ژوئیه با برخی افراد در چین تلفنی گفتگو کرده و در وبلاگ خود نیز مطالب تحریک آمیز منتشر کرده است.

رابعه قادر سال 1999 میلادی به اتهام لطمه زدن به امنیت ملی چین بازداشت شد. وی سال 2005 میلادی پس از آزادی از زندان برای مداوای بیماری به آمریکا رفت و از آن زمان در آمریکا بسر می‌برد.

ملیت در ادامه گزارش خود در این باره نوشت: بان کی مون دبیر کل سازمان ملل از دولت چین خواسته است برای حفظ امنیت شهروندان دقت کافی نشان دهد.

کد خبر 84990

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز