پنجشنبه ۱۸ تیر ۱۳۸۸ - ۰۸:۲۰
۰ نفر

سیروس برزو: داستان بی پایان سفر انسان به فضا با سفر یوری گاگارین آغاز شد

همان طور که در 26شماره قبل خواندید، در ستون «تقویم فضانوردی»،  سیروس برزو، کارشناس مسائل نجومی و فضایی مقیم روسیه ، برای شما گاهشمار سفر انسان به فضا را می نویسد.

12 آوریل 1985

فضاپیمای دیسکاوری با هفت سرنشین به نام‌‌های «کارول بابکو»، «دانالد ویلیامز»، «دیوید گریگز»، «ری سدون»، «جفری هفمن»، «چارلز واکر» و «جیک گارن» راهی مدار زمین شد.  سناتور جیک گارن نخستین سیاستمداری بود که به فضا سفر کرد. سفر دیسکاوری که 6 روز و 23 ساعت و 55 دقیقه و 23 ثانیه طول کشید، روز 19 آوریل با فرود این کیهان پیما در مرکز فضایی کندی پایان یافت.

29 آوریل 1985

هفت فضانورد به نام‌‌های «رابرت اورمایر»، «فردریک گریگوری»، «دان لیند»، «ویلیام تورنتون»، «تیلور ونگ»، «نورمن تاگارد» و «لودویک واندنبرگ» با فضاپیمای «چلنجر» راهی مدار زمین شدند تا تحقیقات مشترکی را برای ناسا و اسا در چهارچوب طرح آزمایشگاه مداری اروپا «اسپیس لب» انجام دهند. سفر یک هفته به طول انجامید و چلنجر  در پایگاه هوایی ادواردز فرود آمد.

6 ژوئن 1985

«سایوز تی-13» با دو فضانورد به نام‌‌های «ولادیمیر ژانیبکف» و «ویکتور ساوینیخ» راهی ایستگاه مداری سالیوت-7 شد تا سیستم برقی ایستگاه فضایی را که از مدت‌‌ها قبل دچار نقص شده بود، تعمیر کنند.  آنها توانستند  این ایستگاه را مجددا به کار انداخته و قابل استفاده کنند. همچنین با انجام راهپیمایی فضایی باتری‌‌های ایستگاه را عوض کردند.
ولادیمیر ژانیبکف در 26 سپتامبر به همراه گئورگی گرچکو که به همراه دو تن دیگر با سایوزتی-14 به سالیوت-7 آمده بود، با سایوز تی- 31 به زمین بازگشت، اما سفر ساوینیخ به همراه دو کیهان‌نورد دیگر سایوز تی-41 ادامه یافت.

17 ژوئن 1985

فضاپیمای «دیسکاوری» برای یک مأموریت هفت روزه زمین را ترک کرد. «دانیل برندنشتین»، «جان کرایتون»، «جان فابین»، «شانون لوسید»، «نیگل»، «پاتریک باودری» (از فرانسه) و «سلطان سلمان السعود» (از عربستان) سرنشینان این ناو بودند. آنها طی این مأموریت، سه ماهواره را برای مکزیک، سازمان مخابرات عرب و یک سازمان مخابراتی آمریکا در مدار قرار دادند. دیسکاوری در 42 ژوئن در پایگاه هوایی ادواردز فرود آمد.

کد خبر 84841

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز