گروه دانش – حمید ضیایی پرور: چند سالی است که فعالیت‌های مرتبط با تولید آثار دیجیتال و الکترونیکی از جمله نرم افزارهای بازی، نرم افزارهای مولتی‌مدیا، نرم افزارهای نشر الکترونیک و محتواهای دیجیتال، وب‌سایت‌ها و وبلاگ‌ها در کشور به‌صورت متمرکز از سوی مرکز جدیدی تحت عنوان مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال ساماندهی و هدایت می‌شود

برگزاری 2دوره نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال و نرم افزارهای چند رسانه‌ای از جمله اقدامات این مرکز بوده است که البته با اما و اگرها و انتقاداتی نیز همراه بوده است، از جمله اینکه جدا شدن بخش نشر الکترونیک از نمایشگاه بین‌المللی کتاب باعث کم رونق‌تر شدن آن در کشور شده است.

با وجود این برخی اقدامات این مرکز از جمله شناسنامه دار کردن آثار دیجیتال و ثبت نرم افزارها باعث شده تا مولفان و تولید‌کنندگان اینگونه آثار که همواره درمعرض تهدید مالی و نقض حقوقشان بودند در حاشیه امن قرار گرفته و احساس اعتماد و اطمینان در آنها به‌وجود آید.

از سوی دیگر برگزاری نمایشگاه و جشنواره رسانه‌های دیجیتال باعث ایجاد نوعی بازار فناوری و جلب توجه عمومی به این فناوری‌ها شده و نسل مشتاق جوان کشور را برای گرایش به این سمت ترغیب کرده است.

نخستین جشنواره مذکور درست 2 هفته بعد از نمایشگاه بین‌المللی کتاب در اردیبهشت سال 1386 برگزار شد. اما دومین نمایشگاه به‌دلیل همین نزدیکی تقویم آن به نمایشگاه کتاب، تاریخ آن به پاییز 1387موکول شد.

 سومین نمایشگاه نیز از هم‌اکنون برنامه‌ریزی شده است و طبق اعلام مسئولان مرکز رسانه‌های دیجیتال قرار است از تاریخ 8 تا 18 مهرماه 88 در مصلای بزرگ امام خمینی (ره) برگزار ‌شود.

طبق اعلام عیسی زارع‌پور، رئیس مرکز توسعه IT و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بررسی و داوری آثار رسیده به دبیرخانه جشنواره و نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال بین 10 مردادماه تا 20 شهریورماه و آغاز ثبت‌نام برای اخذ غرفه و شرکت در نمایشگاه نیز از تاریخ اول تا 10 شهریورماه صورت می‌گیرد. اعلام نتایج اولیه داوری آثار و نامزدهای هر عنوان مسابقه در هر بخش 22 شهریورماه و آغاز تبلیغات مرحله دوم برای حضورگسترده‌ مردم در نمایشگاه دوم مهرماه خواهد بود.

گفتنی است تمامی امورمربوط به ثبت‌نام در جشنواره و ارسال اثر و نیز ثبت‌نام در نمایشگاه برای درخواست اخذ غرفه از طریق پایگاه اینترنتی جشنواره و نمایشگاه به آدرس
 DMF.IR  انجام می‌شود.

براساس گزارش همشهری 70هزار متر مربع فضای نمایشگاهی، 200 کارگاه و نشست، 700 غرفه، حدود 10هزار اثر و 6 بخش اصلی و 8 بخش جانبی از پیش‌بینی‌های جشنواره و نمایشگاه سوم است.

نرم‌افزارهای رسانه‌‌ای، نرم‌افزارهای تلفن همراه، بازی‌ها و سرگرمی‌های دیجیتال، پایگاه‌های اینترنتی و وبلاگ‌ها، هنرهای دیجتیالی و فناوری و نوآوری در رسانه‌های دیجتیال، بخش‌های اصلی نمایشگاه و جشنواره بین‌المللی رسانه‌های دیجیتال است و بخش‌های جانبی آن را خانواده و رسانه‌های دیجیتال، نشست‌ها و کارگاه‌های آموزشی، مسابقات، رسانه دیجیتال در آینه هنر (دومین مسابقه بین‌المللی کاریکاتور رسانه‌های دیجیتال)، مؤسسات ارائه‌دهنده خدمات رسانه‌های دیجیتال، استان‌ها، شهر دیجیتال، حرکت به سوی اصلاح الگوی مصرف و بین‌الملل است.

برای نخستین بار بخش بین‌الملل این جشنواره و نمایشگاه با حضور 20 تا 30 کشور برگزار می‌شود و جامعه هدف آن کشورهای عضو اکو، کشورهای اسلامی و منطقه و کشورهای صاحب تکنولوژی دیجیتال هستند.

به گفته زارع پور از سال 86 قانون کپی‌رایت اجرایی شده که طبق آن برای نرم‌افزارها سند و شناسنامه صادر شده و در حال حاضر 5 هزار درخواست گواهینامه سبز تا پیش از نمایشگاه‌ ارجاع داده شده است و تاکنون 500 اثر برای جشنواره و نمایشگاه گواهی ثبت دریافت کرده‌اند تحول دیگر در جشنواره امسال این است که دیگر خبرگزاری‌ها، سایت‌ها و پایگاه‌های اینترنتی خبری، در نمایشگاه‌ حضور ندارند و حضور آنها در جشنواره‌ مطبوعات خواهد بود. اما در جشنواره‌ رسانه‌های دیجیتال پایگاه‌های اینترنتی فرهنگی و هنری حضور خواهند داشت.

کد خبر 84838

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز