جمعه ۱۲ تیر ۱۳۸۸ - ۱۲:۴۰
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: نماز جمعه روز 12 تیر به امامت آیت‌الله جنتی، امام جمعه موقت و دبیر شورای نگهبان در محل دانشگاه تهران برگزار شد

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از خبرگزاری مهر، آیت‌الله جنتی با بیان اینکه حداکثر دقت در بررسی شکایات مربوط به انتخابات اخیر در کشور صورت گرفت، گفت: ما در این انتخابات هر کاری که می‌توانستیم انجام دادیم و به واقع این انتخابات واقعا سالم بود و هیچ اشکالی نداشت.

 آیت‌الله احمد جنتی، خطیب نماز جمعه تهران و دبیر شورای نگهبان با اشاره به ایام اعتکاف گفت: این ایام، ایام استجابت دعاست و نباید از ادعیه این ماه غفلت شود.

خطیب نماز جمعه تهران با اشاره به سالگرد سرنگونی هواپیمای مسافربری ایران و کشتار مسافران بی گناه آن این حرکت را جنایتی دانست که به هیچ وجه قابل دفاع نیست و افزود: یکی از رسوایی های حکومت آمریکا همین جنایت علنی است و این ها آنقدر شرم و حیا ندارند که خجالت بکشند و باز هم ادعای دفاع از حقوق بشر را دارند.

دبیر شورای نگهبان در ادامه با تبریک به ملت ایران به مناسبت حضور پرشور در صحنه انتخابات ریاست جمهوری، ادامه داد: شما ملت ایران به طور بی سابقه آمدید و طرف صندوق ها رفتید و دوستان را شاد و دشمنان را ناامید و مایوس ساختید. از همه کسانی که در این حماسه نقش داشتند تشکر می کنم و در درجه اول مقام معظم رهبری که با رهنمودهای ارزنده همه را به شرکت در این عرصه دعوت کردند.

وی با تقدیر از بسیجیان و رسانه ملی در خصوص انتخابات، گفت: شکر این نعمت همین تقدیرهاست؛ انتخابات تمام شد و مردم ما خوشحال شدند ولی گویا دشمن نتوانست این خوشحالی را ببیند و تلاش کرد زهری در کام شما بچکاند که خوشی را زیر سئوال ببرد.

جنتی با بیان اینکه باید دوردست و اهداف اتفاقات اخیر را ببینیم، اظهار داشت: این ها از جلوتر و مدت ها قبل این قضیه براندازی و انقلاب مخملی را طراحی کرده و حتی در اسفند ماه سال گذشته اعلام کردند که در انتخاباتی که در ایران رخ می دهد ممکن است شورش هایی انجام شود و به خیابان ها کشیده شود و ما به اتباع مان می گوئیم که در این ایام به خیابان ها نروید. اگر قرار بوده انتخابات سالم برگزار شود، این پیش بینی چه معنایی دارد؟

خطیب نماز جمعه همچنین دستگیری برخی افراد مرتبط با سفارت های خارجی را مورد اشاره قرار داد و با اعلام اینکه این افراد قطعا محاکمه می شوند ، یادآور شد: به هر حال این مسئله بالاتر از برگزاری ساده یک انتخابات بوده و آنها هم مسلما بیکار نمی نشینند و با تو دهنی ای که از خوابیدن این آشوب ها و برقراری آرامش خورده اند، باز هم برنامه هایی خواهند داشت اما مشکل این  ها همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند این است که مردم ایران را نشناخته اند.

دبیر شورای نگهبان افزود: این قبیل اقدامات از مدت ها قبل و سال های پس از انقلاب اسلامی بوده ولی این نظام تکان نخورد و این مردم کوتاه نیامدند. انفجارهای مهیب و کشتار مسئولان جمهوری اسلامی که ضرباتی جبران ناپذیر را بر این نظام وارد کرد هیچ تاثیری بر اهداف آنها نداشت و تنها آبروی آنها را برد. حال وقتی مردم اینگونه اند شما انتظار دارید با یک آشوب خیابانی اینجا هم مثل اوکراین و گرجستان شود؟ واقعا سفاهت و حماقت حد و مرزی ندارد که عده ای بخواهند با چنین حرکاتی حکومتی دست نشانده را روی کار آورند.

وی ادامه داد: مسئله دیگر این بود که عده ای شورش کردند و زیان های جانی، مالی و حیثیتی به مردم زده و هر چه می توانستند کردند و کوتاهی هم در این جهت نکردند؛ نیروهای انتظامی، امنیتی و بسیجی ما هم تمام تلاش را کردند که خسارت های جانی و مالی مردم به حداقل برسد و جای بسیار ناراحتی است که تعدادی بسیجی و نیروهای انتظامی شهید و مجروح شدند.

جنتی همچنین گفت: باید دید آنها چه می خواستند، آیا این غیر از بی قانونی و هرج و مرج معنای دیگری هم می دهد؟ مگر این مملکت قانون ندارد؟ مگر ما دلایلی برای ابطال انتخابات در قانون نداریم؟ مگر این اولین انتخابات ما بوده است؟ همیشه شکایات بوده و بعد هم متناسب با آن اقدامات لازم انجام شده و گاهی اوقات هم در برخی حوزه ها به ابطال کشیده شده است. مملکتی که قانون دارد و ولی فقیه دارد و هر جا که کار گره می خورد که به دست کسی باز نمی شود، او باز می کند و همیشه مشکلات را حل کرده؛ پس ولی امر هم داریم، پس چه می خواهند، دنبال چه می گردند؟ این حرف ها آیا معنایی جز اینکه ما قانون را قبول نداریم، دارد؟ هیات معتمد مردم و نظارت شورای نگهبان را قبول نداریم وزارت اطلاعات را که گام به گام دنبال مسائل بوده و گزارش های خوبی برای مردم دادند را قبول نداریم، دارد؟

خطیب نماز جمعه تهران با انتقاد از دروغ هایی که در ایام انتخابات از سوی برخی جریانات مطرح شد، اظهار داشت: از هر دروغی استفاده کردند تا خدشه وارد کنند. آیا معنای این روند این نیست که ما نظام را قبول نداریم. نظام یعنی قوه مجریه، قضائیه و سایر قوا که کار می کنند و هر که سر کار خود است. هر کاری به یک بخشی سپرده شده و ما می گوئیم هیچ کدام را قبول نداریم و فقط خودمان را قبول داریم، این آیا جز بی اعتباری قانون و آغاز یک دیکتاتوری و آغاز مقابله نظام و غیرنظام نیست؟

دبیر شورای نگهبان افزود: عده ای دستگیری شدند و اعترافات این ها دارد کم کم گرفته می شود و هر بخشی که مصلحت باشد باید به اطلاع مردم برسد؛ اما عده ای واقعا در پی آشوب بودند که اگرهر کس پیروز شد به خیابان ها بریزیم و حتی اگر نامزد ما پیروز شد در خیابان ها بزن و بکوب کنیم؛ واقعا دود این جریان به چشم چه کسی می رود؟ جوانی که با هزار بدبختی موتوری خریده تا با آن کار کند را یک مرتبه در خیابان آتش می زنی، این به نفع کیست؟ چه نتیجه ای دارد جز اینکه دشمن را شاد می کند؟ شما باید هر چه را که دشمن گفت خلاف آن را کنید. این یک معیار است که اگر دشمن با حرکت ما موافق است بدانیم که به زیان ماست و بالعکس.

وی خطاب به دشمنان ملت ایران تصریح کرد: من به همه می گویم که بدانید اگر همه شما دست به دست هم دهید همین ناله ها و دعاهای بچه های ما در ایام اعتکاف و شب های جمعه و همین عبادت ها و همین بسیجی ها به قوت خدا باقی می مانند و این حرکات جز شرمساری برای شما خاصیتی در بر نخواهد داشت.

جنتی تاکید کرد: حداکثر دقت در بررسی شکایات شد و حتی به طور بی سابقه فراتر از مدت قانونی با موافقت مقام معظم رهبری تمدید شد و هر کاری می توانستیم کردیم؛ انتخابات واقعا سالم بود و هیچ اشکالی نداشت؛ حتی در بازشماری همین ده درصد بسیار کم تفاوت وجود داشت و این ها خیلی معمولی است اما این ها تمام شد باید ببینیم اکنون می خواهیم چه کنیم؟ یک اینکه ما مسلمانیم، دو اینکه ما شیعه امیرالمومنینی هستیم که به خاطر قانون شهید شد، دیگر اینکه ما در نظام جمهوری اسلامی هستیم که این همه خسارات و شهید و تحریم این ها را در طول سالیان گذشته متحمل شده است. ما با هم برادریم؛ بیائید محض رضای خدا وحدت کلمه و برادری ها را بر هم نزنید که به تعبیر امام این کار خیانت به نظام و جمهوری اسلامی است.

خطیب نماز جمعه تهران افزود: ای برادر و خواهر! متعلق به هر جریانی که هستی بدان چشم دنیا به این کشور دوخته شده و ما نباید به جان هم بیفتیم؛ حالا چیزی بوده، گذشته و البته قانون هم بر آن ناظر بوده ولی الان باید در کنار هم باشیم و در نماز جمعه و انتخابات های آینده شرکت کنیم؛ این برادری ها خیلی ارزش دارد و نباید مفت از دست برود.

دبیر شورای نگهبان در پایان سخنانش با اشاره به گناه‌هایی که در دوران رقابت‌های انتخاباتی صورت گرفت، گفت: ببینید چه گناه هایی در این ایام شد؛ غیبت، دروغ، تهمت، فحاشی و این ها هر کدام گناهی است که اگر هر کدام در پرونده کسی باشد، در آن  دنیا وای به حال اوست؛ کسانی که مرتکب این گناه ها شده اند بروند در این ایام توبه کنند

کد خبر 84762

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز