گروه شهری: نخستین طرح موضوعی شهر تهران تحت عنوان طرح جامع فضاهای فرهنگی به امضا رسید.

این طرح با کمک مشاورین ذی صلاح و با هماهنگی نهاد تهیه کننده طرحهای جامع و تفصیلی حوزه معاونت شهرسازی شهر تهران تهیه شد و قرارداد آن از طریق شرکت توسعه فضاهای فرهنگی منعقد شد.
جلیل حبیب‌اللهیان معاون شهرسازی شهر تهران در مصاحبه با همشهری و در توضیح این خبر گفت: یکی از طرحهای سندی که از آن به نام  طرحهای موضوعی و موضعی یا سطح سوم طرحهای تفصیلی و جامع شهر تهران نام برده می‌شود عبارتست از شناسایی، مطالعه و طراحی فضاهای فرهنگی یا فضاهای جمعی که در آن اتفاقات فرهنگی بیفتد، چیزی که شهر تهران به شدت از کمبود آن در رنج است.
وی در این باره از احداث فضای ویژه گذران اوقات فراغت، فضاهایی برای تعاملات فرهنگی مردم و گسترش فضاهایی که به حضور بیشتر مردم و حاکمیت پیاده بر سواره در شهر کمک کند خبر داد.
حبیب اللهیان گفت: مشاوران همچنین بر اساس راهبردها و برنامه‌های طرحهای جامع و تفصیلی، طرح جامع فضاهای آموزشی را نیز به زودی برای شهر تهران تدوین خواهند کرد.
وی ادامه داد: مطالعات بر روی طرح جامع فضاهای فرهنگی 5 ماه به طول انجامید و بعد از آن نوبت برنامه کار و راهبردهای این طرح است که از 4 تا 6 ماه به طول خواهد کشید. در این مرحله به عنوان گام نخست قرار است 14 پروژه فرهنگی در ابعاد کلان طراحی شود. وی افزود: یک سال ونیم طول خواهد کشید تا خروجی برنامه‌های این طرح ارایه شود.
به گفته این کارشناس مسایل شهر سازی، طرح جامع شهر تهران یک سند راهبردی است که به کلیت مسایل شهر توجه دارد و طرح تفصیلی در بخش کالبدی شهر از نظر ضوابط ساخت و ساز و شبکه بندی اجرای طرح جامع و عملیاتی کردن آن در مقیاس یک دوهزارم توجه دارد.
وی در همین زمینه به یکسری طرحهای موضعی و موضوعی که همان پروژه‌های شهری است اشاره کرد که از دل طرح جامع و تفصیلی بیرون می آید.
 به گزارش خبرنگارما، پروژه آکواریوم بزرگ شهر تهران از جمله طرحهای موضعی است که قرار است در حریم منطقه 4 و در نزدیکی سد لتیان (لواسان) راه اندازی شود.
حبیب اللهیان در توضیح پروژه عظیم آکواریوم تهران گفت: این پروژه در زمینی به مساحت 550 هکتار در سه فاز احداث می‌شود که شامل دریاچه‌هایی به منظور نگهداری آبزیان عظیم‌الجثه نظیر نهنگ، تمساح و دلفین است و علاوه بر این آکواریومی از انواع ماهیان قاره‌های مختلف دنیا در این مجموعه نگهداری خواهد شد.
به گفته معاون شهر سازی شهرداری تهران، این اقدام با تاکید بر ممنوعیت توسعه پهنه‌های مسکونی و اسکان بی‌رویه مردم در حریم شهر صورت می‌گیرد و به همین منظور احداث فضاهای ویژه اوقات فراغت، گردشگری و رفاهی در حریم شهر تهران در دستور کار ما قرار دارد.
بنا بر این گزارش پیش بینی شده است آکواریوم بزرگ تهران به بزرگترین الگوی گردشگری در کشور تبدیل شود و سالانه با جذب 2 میلیون گردشگر فضای مناسبی برای گذران اوقات فراغت شهروندان به شمار آید.
کد خبر 8459

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز