همشهری‌آنلاین: کتاب مدل‌های ارتباطات جمعی اثر دنیس مک‌کوایل و سون ویندال با ترجمه گودرز میرانی توسط دفتر پژوهش‌های رادیو منتشر شد

این کتاب در شش فصل نگارش یافته است که نویسندگان در فصل اول به شناساندن حوزه ارتباطات جمعی می‌پردازند و به مثابه مقدمه‌ای مفصل ضمن توضیح برخی مفاهیم ارتباطی چگونگی روند شکل‌گیری انواع مدل‌ها را در یک بستر تاریخی‌ پژوهشی ترسیم می‌کنند.

فصل دوم کتاب به مدل‌های پایه ارتباطات می‌پردازد و مدل‌هایی چون فرمول لسول، مدل‌های ازگود و شرام، دفلور، نیوکام، وستلی و مک‌لین و ... را توضیح می‌دهد.

فصل سوم درباره تأثیرات شخصی، نفوذ و آثار ارتباطات جمعی بر افراد است که در آن مدل‌های محرک-پاسخ، مدل روان‌شناسی کامستاک، جریان دومرحله‌ای کاتز و لازارسفلد، مدل اشاعه نوآوری‌ها و ... شرح داده شده‌اند.

نویسندگان در فصل چهارم آثار ارتباطات جمعی بر فرهنگ و جامعه را با فرایندهای برجسته‌سازی و مدل‌های وابستگی، مارپیچ سکوت و شکاف آگاهی توصیف می‌کنند.

در فصل پنجم مخاطب نیز وارد مدل‌ها می‌شود و با رویکرد استفاده و خشنودی دیدگاه‌های گوناگون در حوزه مخاطب رسانه توضیح داده می‌شوند.

فصل پایانی کتاب «مدل‌های ارتباطات جمعی» به نظام‌های رسانه‌های جمعی و اینکه جایگاه سازمان رسانه‌ای در فرایند ارتباطات کجاست، اختصاص دارد. در این فصل مدل‌های دروازه‌بانی خبر، گردش اطلاعات و ... تشریح می‌شوند.

همان‌گونه که مترجم کتاب در مقدمه خود اشاره می‌کند «مدل‌های ارتباطات جمعی» جمع‌آوری مدل‌های گوناگون در یک مجلد است. مدل‌هایی که برای دانشجویان دوره‌های گوناگون ارتباطات، روزنامه‌نگاری، روابط عمومی و رشته‌های مرتبط کاربردهای فراوانی دارد.

کتاب «مدل‌های ارتباطات جمعی» در 183 صفحه با قیمت 1500 تومان توسط دفتر پژوهش‌های رادیو در بهار 1388 منتشر شده است

کد خبر 84356

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز