جمعه ۵ تیر ۱۳۸۸ - ۱۷:۰۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: بنابر آمارهای منتشر شده، نزدیک به 20 درصد از مردم در کشور سیگار می‌کشند

مرتضی احتشام فر رئیس کارگروه بهداشت محیط خراسان رضوی در این خصوص به مهر گفت: 77 درصد سربازان زیر دیپلم به صورت نیمه مرتب در طول روز از سیگار استفاده می‌کنند، این رقم در سربازان دیپلم 64 درصد و بالاتر از دیپلم 47 درصد است.

وی با بیان اینکه سیگار، محبوب‌ترین سرگرمی بیشتر سربازان وظیفه است که متناسب با سختی کار، برای آنها محبوبیت بیشتری پیدا می‌کند، گفت: با این وجود تنها 11 درصد سربازان وظیفه، اوقات فراغت خود را به مطالعه کتاب و روزنامه می‌پردازند.

رئیس انجمن آسم و آلرژی ایران نیز در این خصوص گفت: ایران دومین کشور وارد کننده سیگار از آمریکاست که این واردات هیچ توجیه انقلابی، اقتصادی و سیاسی ندارد.

مصطفی معین ادامه داد: در مجموع، ایران پانزدهمین وارد کننده سیگار در دنیا محسوب می‌شود و این مسئله‌ای است که انتقادات زیادی را برانگیخته است.

وی گفت: اگرچه ایران برای ورود سیگار به کشور 20 درصد حق گمرک می‌گیرد و به این ترتیب افزایش هزینه‌های گمرکی می‌تواند راهی برای کاهش مصرف روزانه سیگار تلقی شود اما با این همه هنوز هم قیمت‌ها برای سیگاری‌ها آنقدر بالا نیست که از خرید آن صرف‌نظر کنند. [چطور سیگار معتاد می‌کند؟]

معین گفت: پیش‌بینی می‌شود، در 30 سال آینده هر ساله 10 میلیون نفر به شمار معتادان به سیگار افزوده خواهد شد که 70 درصد این قربانیان از کشورهای در حال توسعه خواهند بود. [چطور دود سیگار در بدن هضم می‌شود؟]

وی ادامه داد: بنابر آمارهای کارشناسان، خسارت استعمال سیگار در ایران سالانه بیش از 12 هزار میلیارد ریال است که از این بابت مشکلات اجتماعی و فرهنگی گوناگونی نصیب کشور می‌شود. [چطور سیگار را ترک کنم؟]

وی گفت: در ایران سالانه بیش از شش هزار میلیارد ریال توسط سیگاری‌ها دود می‌شود و بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، دولت‌ها و مردم بیش از دو برابر میزان استعمال دخانیات خسارت می‌بینند.

رئیس انجمن آسم و آلرژی ایران تصریح کرد: آمارهای موجود برخلاف آنچه دیگران تصور می‌کنند، نشان‌دهنده گرایش جوانان به دخانیات نیست، بلکه بدان معناست که این نوع کالاها در حجم بالایی در دسترس جوانان است و عده‌ای هم برای گسترش و قبضه کردن چنین بازار مستعد و داغی تلاش و تبلیغ می‌کنند.

محمود ابطحی مدیرعامل شرکت دخانیات ایران نیز با اشاره به اینکه 75 درصد نیاز کشور به سیگار از طریق واردات تامین می‌شود، کاهش این سهم به 25 درصد را از اهداف شرکت دخانیات اعلام کرد و گفت: میزان درآمد دولت از محل واردات سیگار طی سال های 81 تا 84 به ترتیب 47، 90، 87 و 84 میلیارد تومان بوده و گفته می‌شود که درآمد دولت از محل واردات سیگار تا پایان سال 85 به بیش از 100 میلیارد تومان رسیده است.

تجارت سیگار در کشور داستان غم‌انگیزی است که به دود شدن روزانه نزدیک به 15میلیون نخ سیگار می‌انجامد این در صورتی است که این سرمایه‌های دود شده می تواند محرک مفید اقتصادی باشد.

کد خبر 84263

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز