گروه سیاسی: اعضای هیات دولت صبح برای نخستین بار پس از انتخابات 22خرداد، همچنین پس از 42 روز از آخرین جلسه هفتگی به جمع خبرنگاران آمدند.

اغلب پرسش‌ها و پاسخ‌ها مربوط به انتخابات و وقایع و تبعات آن بود. در میان پاسخ‌ها غلامحسین محسنی اژه‌ای درباره ایجاد امکان راهپیمایی قانونی برای معترضان به نتیجه انتخابات گفت: هر چیزی که بخواهد از مسیر قانون دنبال شود، کاملا فضا آزاد و مهیاست.

اما از سوی دیگر صادق محصولی، وزیر کشور دولت نهم، اعلام کرد: هیچ مجوزی برای راهپیمایی و تجمع در روز پنجشنبه هفته جاری صادر نشده است. در حالی که وزارت کشور از پیش از انتخابات تاکنون هیچ مجوزی برای تجمع و راهپیمایی هواداران سایر نامزدهای ریاست‌جمهوری صادر نکرده، محصولی تاکید کرد که مسئولیت مالی و جانی افرادی که در تجمعات و راهپیمایی‌ها دچار آسیب می‌شوند، به‌عهده کسانی است که مردم را دعوت می‌کنند.

بلافاصله آزاد می‌شوند

وزیر اطلاعات ظهر دیروز پس از پایان نخستین نشست تابستانی هیات دولت در جمع خبرنگاران، در پاسخ به این سؤال که پس از انتخابات مجموعا چند نفر دستگیر شده‌اند، گفت: به‌دلیل اینکه برخی از دستگیری‌ها، دستگیری‌های کف خیابانی است، ممکن است تعدادی در روز اغتشاش، دستگیر شوند ولی بسیاری از آنان همان شب یا فردا و یا پس‌فردای آن روز آزاد می‌شوند.

به گزارش خبرنگار مهر، غلامحسین محسنی اژه‌ای با بیان اینکه دستگیری‌ها 2نوع است، تصریح کرد: یک دسته افرادی هستند که به خیابان آمده‌اند اما صفشان با صف ضدانقلاب و اغتشاشگر اصلی جداست که ممکن است در روز دستگیری تعدادشان بسیار باشد ولی بلافاصله جمع کثیری از آنان آزاد می‌شوند.

معرفی، با نظر قاضی

محسنی اژه‌ای ادامه داد: عده‌ای دیگر کاملا تشکیلاتی و برای آتش‌زدن، تخریب و اقدامات ضدامنیتی به خیابان آمدند؛ بنابراین، این افراد یا توسط نیروی انتظامی یا وزارت اطلاعات و یا دستگاه‌های مربوطه شناسایی می‌شوند.

وزیر اطلاعات بدون اشاره دقیق به نوع «دستگاه‌های مربوطه» در پاسخ به این سؤال که این افراد چه زمانی به مردم معرفی می‌شوند، گفت: این موضوع حتما باید با نظر قاضی صورت بگیرد. او ادامه داد: هر زمان که دادگاه اجازه دهد می‌توان آنان را به مردم معرفی کرد.

غلامحسین محسنی اژه‌ای درباره برخی اخبار مبنی بر بمب‌گذاری‌ نیز بیان داشت: بمب‌گذاری‌ها به جریان‌های مختلفی وابسته است که عمدتا وابسته به صهیونیست‌ها و البته غیر‌صهیونیست‌ها هم بوده است.

کاملاً فضا آزاد است

وی در پاسخ به خبرنگاری که گفت: برخی از مسئولان نظام معتقدند راه‌هایی فراهم شود تا مجوز لازم به معترضان داده شود تا آنان نیز مطالب خود را عنوان کنند، نظر شما چیست، گفت: راهکار قانون کاملا مشخص است و طبق قانون اساسی و قانون مدون مجلس راهکار‌های قانونی همه این موارد پیش‌بینی شده و چیزی نیست که امروز لازم باشد راهکار جدیدی برای آن تعریف کنیم.

اژه‌ای خاطرنشان کرد: هر چیزی که بخواهد از مسیر قانون دنبال شود کاملا فضا آزاد و مهیاست.

به این روشنی، به این شفافی

صادق محصولی درباره نامه‌ای که وزارتخانه‌اش در پاسخ به نامه یکی از نامزدها به شورای نگهبان نوشته است هم توضیح داد: پاسخ‌ها به اندازه‌ای روشن و شفاف است که نشان می‌دهد هیچ‌یک از مسائلی که مطرح می‌شود، وارد نیست. محصولی در پاسخ به اینکه آیا تاکنون صندوقی ابطال شده است، تصریح کرد: شورای نگهبان باید در این مورد اظهار نظر کند که تاکنون چنین مطلبی عنوان نشده است. وی تاکید کرد: ما وظیفه خود می‌دانیم اطلاع‌رسانی کنیم. همانگونه که تاکنون به سؤالات پاسخ داده‌ایم.

اینکه بدعت است

از سوی دیگر غلامحسین الهام، وزیر دادگستری، سخنگوی دولت و همزمان عضو شورای نگهبان با بیان اینکه اساسا انتخابات مشکل ویژه‌ای ندارد، پیشنهاد سپردن حل و فصل مسائل انتخاباتی به مجمع تشخیص مصلحت نظام را بدعت خواند. الهام درباره آنچه بدعت خواند، گفت: این بدعتی است که عوارض نامطلوبی دارد و قطعا نتیجه آن تامین حقوق ملت نیست.

به ایتالیا نمی‌روم

منوچهر متکی، وزیر امور خارجه نیز پس از پایان جلسه هیأت دولت که صبح دیروز برگزار شد، با حضور در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سؤال که برنامه شما برای سفر به ایتالیا و حضور در اجلاس  جی8 چیست، گفت: من به ایتالیا سفر نخواهم کرد.

سخنگو می‌گوید

متکی همچنین در پاسخ به این سؤال که افراد اخراج شده از سفارت انگلیس در ایران چه سمتی داشتند، صرفا به بیان اینکه آنها دبیر بودند اکتفا و از ذکر اسامی آنان با اعلام بی‌اطلاعی خودداری کرد.

وی گفت: اسامی توسط سخنگو اعلام خواهد شد. متکی در پاسخ به این سؤال که آیا اخراج سفرا هم در دستور کار دولت قرار دارد، افزود: هر تصمیمی که اتخاذ شود از طریق رسانه‌های خوبمان به اطلاع مردم می‌رسد.

وزیر خارجه در پاسخ به این سؤال که آیا طبق گفته گوردون براون نخست‌وزیر انگلیس که گفته بود دولت انگلیس کارمندان سفارت ایران را در اقدامی متقابل اخراج خواهد کرد، اخراجی صورت گرفته یا نه یادآور شد: هنوز چیزی به ما اعلام نکردند.

پرسش‌های بی‌پاسخ

وزیر خارجه به این سؤال خبرنگاری که پرسید در اغتشاشات اخیر چه کشورهایی دست داشتند، پاسخی نداد. متکی همچنین به این سؤال که با توجه به اظهارات اخیر شما مبنی بر اینکه از افزایش چشمگیر مسافران انگلیسی به ایران و در آستانه انتخابات مطلع بوده‌اید چرا به این حجم زیاد از مسافران ویزا داده‌اید نیز پاسخی نداد.

صددرصد اهداف

وزیر دفاع نیز با اشاره به اظهارات سران صهیونیست مبنی بر تهدید حمله به ایران، تاکید کرد: اگر کسی بخواهد تعرضی به جمهوری اسلامی داشته باشد با کوبنده‌ترین وجهی به آن پاسخ داده خواهد شد.

مصطفی محمد نجار همچنین درباره برگزاری رزمایش نیروی هوایی ارتش در خلیج‌فارس، گفت: این رزمایش با توجه به برنامه سالانه نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی انجام شده و تا‌کنون به صددرصد اهدافی که داشته رسیده است.

وقت بیشتر می‌خواهد

در این میان علی سعیدلو، معاون اجرایی رئیس‌جمهوری درباره دور سوم سفرهای استانی سخن گفت و توضیح داد: این سفرها با تغییراتی انجام می‌شود، باید به‌صورت ریشه‌ای کارها را پیگیری کنیم و در استان‌ها وقت بیشتری بگذاریم. وزرا باید بیشتر در استان‌ها حضور یابند و مصوبات را پیگیری کنند.

دولت با کاهش وزارتخانه‌ها مشکلی ندارد

معاون حقوقی و پارلمانی رئیس‌جمهوری با بیان اینکه دولت موافق ادغام و کاهش وزارتخانه‌هاست، گفت: می‌خواهیم بخشی از وزارتخانه‌ها یا تمام آنها را ادغام کنیم و تعدادشان را به حدود 16 و یا 17 وزارتخانه برسانیم.

محمدرضا رحیمی، درباره طرح کاهش وزارتخانه‌ها افزود: هم‌اکنون در مجلس طرحی در جریان است و کمیسیون امور اجتماعی آن را بررسی کرده که در آن کاهش تعداد وزارتخانه‌ها مد نظر قرار گرفته است. نمایندگان نظر دولت را نیز به‌صورت غیررسمی در قبال این موضوع خواستار شده‌اند، ما نیز از رئیس‌جمهوری خواسته‌ایم نظر دولت را اعلام کند.

وی با بیان اینکه دولت موافق ادغام و کاهش وزارتخانه‌هاست، تصریح کرد: قانون برنامه چنین موضوعی را پیش‌بینی و دستور آن را صادر کرده است.

ما خواهان این هستیم که بخشی از وزارتخانه‌ها یا تمام آنها را ادغام کنیم و تعداد آنها را به حدود 16 و یا 17 وزارتخانه برسانیم. رحیمی یادآوری کرد: دولت درباره کاهش تعداد وزارتخانه‌ها مشکلی ندارد اما باید بر سر تعداد و نوع ادغام با نمایندگان مجلس به توافق برسد

کد خبر 84208

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز