گروه اقتصادی: با تداوم مشکلات تولید فرش دستباف ایرانی، اکنون فرش‌های چینی و هندی با یک سوم قیمت فرش‌های ایرانی در بازار داخلی عرضه می‌شود.

با وجود تولید بیش از 5/5 میلیون متر مربع فرش دستباف توسط 200 هزار بافنده کشور به‌دلیل هزینه بالای تولید، اکنون تنها 20 تا 30درصد فرش‌های ایرانی در بازار داخلی عرضه شده و فرش‌های چینی و هندی به‌دلیل قیمتی کمتر از یک سوم فرش ایرانی راهی بازار کشورمان شده است.

استفاده از مواداولیه نامرغوب، استفاده نکردن از دار و ابزار مناسب در تولید، به روز نبودن طراحی و نقاشی در تولید و اجرایی نشدن وعده‌هایی مانند شناسنامه‌دار شدن فرش دستباف، موجب شده تا فرش‌های ارزان قیمت خارجی علاوه بر بازارهای صادراتی کشورمان به‌دلیل قیمت پایین‌تر راهی بازارهای داخلی شوند.

یکی از اعضای اتاق بازرگانی همدان با اشاره به‌وجود فرش‌های دستباف چینی و هندی در بازارهای کشور به ایسنا، گفت: هرچند کیفیت این فرش‌ها مانند فرش‌های ایرانی نیست اما قیمت این فرش‌ها یک سوم فرش‌های ایرانی است.

محمد کاویانی با تایید وجود فرش‌های دستباف چینی و هندی در ایران، افزود: بخشی از این فرش‌های دستباف از کشورهای چین و هند وارد می‌شود؛‌ اگر این فرش‌ها کیفیت فرش ایرانی را ندارند اما قیمت‌ آنها یک سوم قیمت فرش‌های ایرانی بوده و به همین دلیل بازار خوبی در سراسر دنیا دارند.

وی تصریح‌کرد: هرچند این فرش‌ها فعلا به‌صورت رسمی وارد ایران نمی‌شوند اما کسانی هستند که نمی‌دانم به چه طریقی این فرش‌های خارجی را وارد می‌کنند. تاکنون کسی به‌صورت رسمی نگفته که این فرش‌های خارجی را وارد کنند اما با وجود این، بعضی از تاجران بزرگ این کار را انجام می‌دهند.

کد خبر 83979

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز