گروه سیاسی: حمید رسایی، نماینده تهران در یادداشتی تشکیل هیاتی برای بررسی اغتشاشات تهران و حادثه کوی دانشگاه را در حیطه وظایف مجلس ندانست

و با بیان اینکه اصل تشکیل جلسه غیرعلنی در چهارشنبه گذشته غیرقانونی بوده است به ارائه توضیحاتی درباره حاشیه‌های پیش آمده در این جلسه پرداخت.

رسایی در این یادداشت که با عنوان ابعاد پنهان مخالفت با جلسه غیرعلنی صبح چهارشنبه منعکس شده است نوشت: یکی از اعتراض‌های بیان شده، جایگاه غیرقانونی این هیأت بود.

براساس هیچ‌یک از بندهای آیین‌نامه داخلی، رئیس مجلس نمی‌تواند «از طرف مجلس» هیأت خاص تشکیل دهد مگر با نظر نمایندگان مجلس و این در حالی است که هیأت مذکور به‌عنوان هیأت تعیین شده از طرف مجلس معرفی می‌شد و جریانات شیطنت آمیز بیرون نیز تلاش می‌کرد تا چنین القا کند. وی همچنین به استناد ماده 130 آیین‌نامه داخلی مجلس تشکیل جلسه غیرعلنی در آن روز را غیرقانونی دانسته است.

عضو رایحه خوشی مجلس هشتم گزارش روز چهارشنبه محمد حسن ابوترابی‌فرد، رئیس کمیته حقیقت یاب و نایب رئیس مجلس را با اشکالات مختلف شکلی و محتوایی همراه دانست و نوشت: نخستین اشکال بیان شفاهی این گزارش بود.

آیا گزارش مهمی که می‌تواند مورد هزار تجزیه و تحلیل قرار گیرد، باید به‌صورت شفاهی بیان شود؟ بر خلاف آنچه آقای کاتوزیان به روزنامه و سایتی که نزدیک به آقای لاریجانی است گفته که این گزارش به امضای هیات رسیده بود، اساسا گزارش مذکور شفاهی بود و به تایید اعضای هیات هم نرسیده بود و حتی 3 نفر از اعضای هیات به بنده گفتند که در جریان قرائت گزارشی توسط آقای ابوترابی‌فرد نبودند.

رسایی گزارش ابوترابی‌فرد را تک‌بعدی دانست و نوشت: بر خلاف ایشان وقتی آقای زاکانی در جلسه غیرعلنی دوم پشت تریبون رفت، به ابعاد مختلف حادثه کوی دانشگاه اشاره کرد؛

به این نکته که قبل از دخالت نیروی انتظامی، بانک مقابل کوی آتش زده شده، توسط یک ماشین خاور بیل و کلنگ در بین دانشجویان تندرویی که فحاشی می‌کردند توزیع شده، در مورد گروگان گرفتن 2 نفر و انتقال آنها به کتابخانه کوی و بنزین ریختن برای به آتش کشیدن، در مورد خالی کردن ماشین سنگ و آجر و رفت‌وآمد ماشین‌هایی که پلاک آنها با چسب پوشانده شده و... حال با این همه نکته، شاهدیم که با ورود مجاز نیروی انتظامی برای مقابله با اغتشاشگران، عده‌ای لباس شخصی هم از سوی دیگر وارد می‌شوند و  به جان دانشجویانی می‌افتند که در خوابگاه‌ها مشغول استراحت و یا مطالعه بوده‌اند و جالب اینجاست که آشوبگران توطئه گر به هیچ وجه در این لحظه در صحنه حضور نداشته‌اند تا مورد ضرب و شتم قرار گیرند!؟

نماینده مردم تهران همچنین در این یادداشت ملاقات کمیته حقیقت‌یاب با میرحسین موسوی را غلط دانست و نوشت: آقای موسوی خودش از مسببین این آشوب‌ها بوده و اساسا به خدمت ایشان رسیدن غلط بوده و اگر هم لازم بود، باید او را احضار می‌کردند و توضیح می‌خواستند، آقای ابوترابی‌فرد در تشریح این ملاقات بیان کردند که آقای موسوی بسیار متین، آرام، با حوصله نقطه نظرات هیات را شنیدند و حتی اشاره کردند که آقای موسوی راهکارهایی برای شنیدن داشتند و... این نوع تفسیر از شخصیت آقای موسوی در حالی بود که وی آغازگر اغتشاشات اخیر بوده و اساسا برای این اقدامات غیرقانونی باید محاکمه شود، حکایت از غفلت برخی از اعضای هیأت می‌کرد.

رسایی در پایان نوشت: نواقص گزارش جلسه غیرعلنی صبح چهارشنبه با گزارش ارائه شده توسط آقایان زاکانی و نادران در جلسه غیرعلنی قبل از ظهر تا حدودی برطرف شد.

جمشید انصاری دبیر فراکسیون اقلیت مجلس و نماینده مردم زنجان درباره گزارش علیرضا زاکانی تشبیه به تحلیل وی از واقعه 18 تیرکرده و گفته بود: ایشان گویی از دزدی خودرویی سخن می‌گفتند که نشانی همه چیز در آن بود، جز خود دزد.

کد خبر 83976

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز