شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۹:۰۵
۰ نفر

با وجود رکود حاکم بر ساخت و ساز و برخی تعهدات مطرح شده برای به ثبات رساندن قیمت‌ برخی مصالح ساختمانی، این روزها قیمت سیمان و میلگرد افزایش 10 تا15 درصدی و کمبود عرضه این مصالح را به‌دنبال داشته است

به گزارش خبرنگار ما، این افزایش قیمت در حالی صورت می‌گیرد که کارخانه‌های تولید‌کننده سیمان با استناد به افزایش نیافتن و ثبات قیمت این محصول در بازار، مصوبه سال گذشته کمیته ماده یک طرح جامع سیمان را مجوزی برای افزایش قیمت آن از تیر ماه سال گذشته قلمداد کرده و اعلام می‌دارد که به‌دلیل رکود حاکم بر بازار، این افزایش‌ قیمت در روزهای اخیر اعمال شده است. اما اکنون علاوه بر افزایش قیمت، کمبود این مصالح برای متقاضیان ساخت و ساز مشکل‌آفرین شده است.

با این افزایش قیمت برخی کارخانه‌های سیمان از پذیرش سفارش جدید برای تحویل سیمان خودداری، تنها به تعهدات قبلی خود برای عرضه این محصول عمل کرده و از احتمال افزایش مجدد قیمت‌ها خبر می‌دهند.

این شرایط موجب شده است تا قیمت هرتن سیمان پاکتی تیپ 2 درب کارخانه از 52 هزار تومان در هفته گذشته به 55 هزار تومان افزایش یابد که بیانگر افزایش قیمت هر پاکت سیمان تیپ2 در محل کارخانه به 2هزار و750 تومان است، نرخی که بدون احتساب هزینه حمل و سود عمده‌فروشی و خرده فروشی اعلام شده است.

همچنین روز گذشته قیمت هرتن سیمان فله تیپ 2 در محل کارخانه از45 هزار تومان هفته گذشته به 48 هزار تومان افزایش یافته است.

مصوبه سال گذشته برای افزایش قیمت

بنابر اعلام انجمن تولید‌کنندگان سیمان نیز طبق مصوبه 25 فروردین ماه سال گذشته کمیته ماده یک طرح جامع سیمان، نرخ فروش درب کارخانه مصوب برای هر تن سیمان تیپ یک فله 4 هزار و 500 تومان تعیین شده و قیمت مصرف‌کننده این محصول با احتساب هزینه حمل، سود عمده فروشی‌ و خرده فروشی حدود 65 هزار تومان در هر تن محاسبه شود.

این مصوبه از 12 تیر ماه سال گذشته به تولید‌کنندگان ابلاغ شده اما کارخانه‌ها به‌دلیل کاهش تقاضا در بازار، تا‌کنون سیمان را به نرخ پایین‌تری عرضه می‌کردند، و اکنون نسبت به افزایش نسبی قیمت اقدام کرده‌اند. با وجود این هیچ کارخانه‌ای مجاز به فروش سیمان بیش از نرخ مصوب نیست.

افزایش 15 درصدی قیمت میلگرد

علاوه بر سیمان، بازار آهن نیز طی هفته‌های گذشته افزایش قیمت 10 تا 15درصدی در برخی محصولات را شاهد بوده و با این روند قیمت هر کیلو میلگرد در بازار به 600 تا 630 تومان افزایش یافته است. 

رئیس اتحادیه آهن فروشان تهران با اشاره به این وضعیت اعلام کرده است: قیمت‌ها در بازار آهن طی هفته گذشته افزایش یافته و به‌نظر می‌رسد که مصوبه هیات وزیران مبنی بر بالا بودن تعرفه واردات آهن‌آلات هم‌اکنون در حال اجراست.

محمد آزاد به ایسنا گفت: طبق این مصوبه قرار بود که تعرفه واردات آهن آلات بالا برود ولی زمان اجرای آن به بعد از انتخابات موکول شد و همه منتظر بودند که پس از انتخابات اجرا شود. وی تصریح کرد: بیش از یک هفته پیش قیمت‌ها در بورس و بازار تغییر کرد و تقریبا 10 تا 15 درصد افزایش قیمت در برخی موارد مشاهده شد.

آزاد گفت: با این روند قیمت میلگرد که یک ماه پیش کیلویی 520 تومان فروش می‌رفت، اکنون در بازار به کیلویی 600 تا 630 تومان رسیده است. همچنین اگر مصوبه هیات وزیران به اجرا درآید، بعید است که با توجه به رشد 10 تا 15 درصدی کنونی قیمت‌ها در بازار، افزایش دیگری را شاهد باشیم.

سیمان  هنوز  زیر قیمت مصوب

رئیس اتحادیه مصالح فروشان تهران با بیان اینکه با وجود افزایش قیمت اعمال شده هنوز نیز قیمت عرضه سیمان در کارخانه‌ها پایین‌تر از نرخ مصوب است، قیمت خرده‌فروشی هر پاکت سیمان را 3هزار و 500 تا 3 هزار و 600 تومان اعلام کرده و به خبرنگار ما گفت: اکنون قیمت هر تن سیمان پاکتی در محل کارخانه 56هزار و 500 و قیمت هر تن سیمان پاکتی تیپ دو 57 هزارو 500 تومان است.

محمد جعفر منتظری شاتوری افزود: قیمت خرده فروشی سیمان در بازار نیز با احتساب هزینه 10 تا 15درصدی تعیین می‌شود. افزایش قیمت کنونی سیمان در کارخانه‌ها ناشی از آن است که پیش از این تولید‌کنندگان سیمان به‌دلیل رکود حاکم بر بازار قیمت این محصول را تنی 4 تا 5 هزار تومان کاهش داده‌بودند و اکنون دوباره برای رسیدن به نرخ مصوب تعیین شده قیمت‌ها را افزایش داده‌اند.

کد خبر 83902

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز