گروه بورس: بررسی مبادلات بورس تهران نشان می‌دهد قیمت سهام 18 شرکت در گروه فلزات اساسی در فصل بهار افزایش یافته است

به گزارش همشهری، هرچند شاخص‌های بورس تهران در طول هفته گذشته با نزول مواجه شدند اما صعود شاخص‌ها از ابتدای امسال تاکنون زمینه رشد قیمت سهام بسیاری از شرکت‌ها را در بورس به‌وجود آورده است. در این میان گروه فلزات اساسی که یکی از بزرگ‌ترین گروه‌های بازار سهام محسوب می‌شود توانسته است کارنامه مثبتی را در فصل بهار از خود به جا بگذارد.

این گروه که در حال حاضر نزدیک به 40 درصد ارزش بازار سهام را در اختیار دارد از شرکت‌های بسیار مهمی تشکیل شده که در دوره‌های مختلف نبض بازار سهام را در اختیار داشته‌اند.

شرکت‌هایی مانند فولاد مبارکه اصفهان، ملی صنایع مس ایران و فولاد خوزستان که به تازگی براساس سیاست‌های اصل 44 وارد بورس تهران شده‌اند به همراه شرکت‌های قدیمی تری مانندکالسیمین، فراوری مواد معدنی و ملی سرب و روی ایران در طول دوره‌های مختلف معادلات بازار سهام را تعیین کرده‌اند.

سال گذشته شرکت‌هایی مانند فولاد مبارکه اصفهان، فولاد خوزستان و ملی صنایع مس ایران از شرکت‌هایی بودند که باعث رشد شاخص شدند اما پس از آنکه خبر افزایش قیمت سنگ آهن در بازار سهام منتشر شد ارزش سهام این شرکت‌ها بنای نزول گذاشت و به‌دنبال آن با بروز بحران مالی در جهان روز به روز قیمت سهام این شرکت‌ها کمتر شد؛

به‌طوری که ارزش سهام شرکت فولاد مبارکه اصفهان که درست یک سال پیش بالغ بر 10 میلیارد دلار ارزیابی می‌شد اکنون به محدوده 3 میلیارد دلار رسیده است.

آخرین بررسی‌ها از وضعیت مبادلات سهام این شرکت‌ها نشان می‌دهد که قیمت سهام 18 شرکت از گروه فلزات اساسی از ابتدای سال‌جاری تاکنون رشد کرده و در مقابل قیمت سهام 6 شرکت نیز با کاهش مواجه شده است.

سهامداران بورس تهران در طول این مدت 425 میلیون سهم این شرکت‌ها را خریداری کرده‌اند. این در حالی است که از ابتدای امسال تاکنون 6/6میلیارد سهم در کل بورس تهران داد و ستد شده است و در مجموع قیمت سهام 165 شرکت افزایش یافته و قیمت سهام 119شرکت کاهش یافته است.

براساس این گزارش، این شرکت‌ها به‌طور متناوب بین 2تا 126 درصد سود از محل افزایش قیمت نصیب سهامداران خود کرده‌اند. در این میان شرکت فراوری مواد معدنی با 126 درصد افزایش قیمت در صدر شرکت‌های این گروه قرار گرفته است.

سهامداران از ابتدای امسال تاکنون 5میلیون سهم این شرکت را خریداری کرده‌اند. پس از فراوری مواد معدنی، شرکت ملی سرب و روی ایران با 101درصد افزایش قیمت در رتبه دوم گروه جای گرفته است. میزان دادوستد سهام این شرکت نیز به 7/4میلیون سهم در طول این مدت رسیده است.

ارزش سهام شرکت کالسیمین نیز از ابتدای سال‌جاری تاکنون 8/91درصد رشد کرده است و فعالان بازار سهام در طول این مدت 4/9 میلیون سهم این شرکت را به سبد خود اضافه کرده‌اند.

همچنین شرکت‌های ملی صنایع مس ایران، مس شهید باهنر، نورد لوله اهواز و توکا فولاد نیز به‌ترتیب در رتبه‌های سوم تا هفتم این گروه قرار گرفته‌اند. ارزش سهام این شرکت‌ها به‌ترتیب 80- 50-40 و 30درصد رشد کرده است.

همچنین ارزش سهام 2شرکت فولاد مبارکه اصفهان و فولاد خوزستان نیز در طول این مدت به‌ترتیب 21 و 5/4درصد رشد کرده است و سهامداران بورس تهران بیش از 313میلیون سهم فولاد مبارکه اصفهان و بیش از 20میلیون سهم شرکت فولاد خوزستان را خریداری کرده‌اند.

کد خبر 83895

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز