دوشنبه ۵ تیر ۱۳۸۵ - ۱۹:۱۵
۰ نفر

همشهری آنلاین : ماده‌ای به دست آمده از یک ماهی اقیانوسی برای ساختن بستنی‌ای به کار رفته است که می‌توان بدون ترس از چاق شدن آن را خورد.

به گزارش بی بی سی ماده پروتئینی به دست آمده از خون یک ماهی اقیانوسی می‌تواند درجه حرارت شکل‌گیری بستنی را کاهش دهد و به این ترتیب مقدار کمتری خامه یا چربی در فراورده نهایی مورد نیاز خواهد بود. شرکت Unliever که چند مارک معروف بستنی را تولید می‌کند برای تولید این پروتئین  با استفاده از تکنولوژی اصلاح ژنتیکی (GM) مجوز لازم را در آمریکا به دست آورده و در انگلیس نیز تقاضای مجوز کرده است.

این مارماهی‌‌مانند که در اعماق اقیانوس اطلس شمالی زندگی می‌کند به خاطر داشتن ماده‌ای به نام " پروتئین ساختاردهنده یخ" در خون خود می ‌تواند در دماهای بسیار پایین به حیات خود ادامه دهد. این گروه  پروتئین‌ها در بدن ماهی‌ها، گیاهان و حشرات وجود دارند و از آسیب بافت های بدنی در درجه حرارت‌های پایین که در آن بلورهای یخ در بدن رشد میکنند با تغییر دادن اندازه و شکل این بلورها جلوگیری می‌کنند.

شرکت آنلیور به جای استخراج این پروتئین از ماهی که از لحاظ تجاری مقرون به صرفه نیست شیوه‌ای برای تولید کارخانه‌ای آن را بوجود آورده است. این فرایند با استفاده از یک مخمر اصلاح ژنتیکی شده پروتئین را در مخزن‌های بزرگ در بسته تولید می‌کند.

این شرکت با توجه به مخالفت‌های موجود با فرآورده‌های غذایی  حاصل از تکنولوژی GM در درخواست مجوزش تاکید می‌کند که با توجه به عدم وجود مخمر در  فراورده نهایی هیچ ماده اصلاح ژنتیکی‌شده ای در انتها به بستنی وارد نخواهد شد و میزان پروتئین  ساختاردهنده یخ نیز در بستنی‌ها به بیش از یک‌صدم درصد وزن آنها نخواهد رسید.

بستنی‌هایی که با این تکنولوژی در آمریکا در حال تولیدند 50 درصد چربی کمتر و  30 درصد کالری کمتری دارند.

کلیدواژه:

کد خبر 837

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تغذیه و آشپزی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز