چهارشنبه ۲۴ آبان ۱۳۸۵ - ۰۵:۵۳
۰ نفر

حسن حیدری: فوتبال در آسیا قدمت دیرینه دارد. عقیده بر آن است که این رشته به شکل باستانی در کشور پهناور چین ابداع و به عرصه جهانی راه پیدا کرده است.

 بعد از این که این رشته در قاره آسیا توسعه پیدا کرد برای گسترش آن فعالیت‌های زیادی آغاز شد، که متأسفانه دلایل سیاسی و جنگهای چین و همسایگان متوقف شد.

 در سال 1954 کنفدراسیون فوتبال آسیا برای اجرای صحیح برنامه‌ها و هدایت رقابت‌ها در این قاره تأسیس شد تا بتواند دوباره این رشته را احیا کند. در راستای این که در قاره اروپا رقابت‌های متعددی از جمله جام ملتهای اروپا بنیان‌گذاری شده بود آسیایی‌ها نیز به تبعیت از اروپایی‌ها در همان راستا گام برمی‌داشتند تا در کنار فوتبال به دستاوردهای صلح و دوستی برسند.

 رقابت‌های باشگاهی بین تیم‌های آسیایی نیز مثل جام باشگاه‌های اروپا راه‌اندازی شد و تیم‌های این قاره بر سر فتح جام آسیایی از دهه 50 میلادی رقابت خود را آغاز کردند تا از این الگوبرداری به نمودار بالای جهانی برسند.

از سال 1984 کنفدراسیون فوتبال آسیا دست به ابتکار بزرگی زد تا هر ساله بهترین‌های خود را در قسمت زنان و مردان رشته فوتبال در پایان هر سال میلادی اعلام کند به همان شکل که در اروپا مرسوم است. جایزه AFC (کنفدارسیون فوتبال آسیا) نشان ورزشی است که هر ساله به برترین‌های قاره آسیا اهدا می‌شود.

در شب مراسم نیز که امسال ابوظبی میزبان آن است با گرد هم آمدن نخبگان فوتبال آسیا در هتل امارات پالاس مراسمی برگزار می‌شود تا از موفقیت‌های موثری که آنها برای کشور، باشگاه یا طرفدارانشان بدست آوردند قدردانی شود. این چهره‌ها با دریافت جوایز نام خود را پرآوازه می‌کنند و به شهرتی بیشتر می‌رسند و در تاریخ مکتوب فوتبال آسیا به ثبت می‌رسانند.


در سالهای اخیر AFC موفق شده این رویداد را با استانداردهای بین‌المللی برگزار کند و البته بالا رفتن سطح مراسم بستگی به بازیکنانی داشته که در لیگ‌های داخلی و بازیهای ملی خود توان بالاتری نشان داده‌اند.


بالا رفتن توان بازیکنان کیفیت بازیها را بالا برده و طرفداران بیشتری را به میان اهالی فوتبال آسیا کشانده است.
جوایز بهترین‌های سال اشتیاق افزون‌تری برای بازیکنان حاضر در آسیا بوجود می‌آورد تا برای پیشرفت بیشتر، انگیزه‌ها بالاتر رود. مراسم امسال AFC با تحول دیگری نیز همراه است. پس از سالها این مراسم در محل دیگری در غرب آسیا برگزار می‌شود.


این بار شهر زیبای ابوظبی امارات میزبان ستاره‌ها و چهره‌های برتر سال فوتبال خواهد بود.بهترین‌های امسال آسیا روز 29 نوامبر (8)آذر در هتل امارات پالاس دور هم جمع می‌شوند تا نام بهترین‌ها را در سال 2006 در تاریخ فوتبال آسیا به ثبت برساندند.


جوایز بهترین‌های فوتبال آسیا در سیزده بخش اهدا می‌شود که به ترتیب جایزه الماس آسیا، بهترین فدراسیون، بازی جوانمردانه، بهترین داور، مربی سال، تیم فوتسال، بهترین باشگاه، تیم زنان سال، جایزه بهترین تیم فوتبال سال، بهترین بازیکن جوان، بهترین بازیکن فوتسال، بازیکن زن سال آسیا و جایزه بهترین بازیکن اهدا می‌شود.

پرارزش‌ترین نشان AFC به فردی آسیایی اهدا  می‌شود که برای گسترش و معرفی فوتبال آسیا تلاش نمونه‌ای از خود نشان داده باشد.


این افتخار ممکن است به دلیل همکاری در یک مورد بسیار مهم یا همکاری‌های متوالی در سالیان طولانی باشد نصیب کسی شود و این راهی است تا AFC از خدمات صاحب عنوان قدردانی کند. رییس AFC امسال این جایزه را در مراسم اهدایی جوایز AFC معرفی خواهد کرد. این جایزه بصورت سالیانه به شخصی اعطا خواهد شد که توسط کمیته اجراییAFC انتخاب می شود.

برنده این عنوان، صاحب جایگاه ویژه‌ای نزد AFC خواهد بود و از مزایای خاصی بهره‌مند می‌شود که شامل دعوت به تمام مسابقات AFC و تمام مراسم رسمی AFC است. با این حال، صاحب این عنوان از نظر پروتکل‌ها و سلسله مراتب AFC ، پس از اعضای کمیته اجرایی قرار می‌گیرد. جایزه حائز اهمیت الماس آسیا بطور همیشگی از سوی رئیس AFC به فرد منتخب تقدیم خواهد شد.

جایزه بهترین فدراسیون سال AFC

این جایزه به یکی از فدراسیون‌های آسیایی تعلق می‌گیرد که همکاری بیشتری برای رشد و ترقی فوتبال در این قاره کرده باشد.


نامزدها

استرالیا
سال 2006 برای فدراسیون فوتبال استرالیا سالی پر از موفقیت بود. با نتیجه تلاش‌های بسیار این فدراسیون تیم ملی استرالیا به جمع 16 تیم نهایی جام جهانی 2006 آلمان رسید، تیم ملی زنان استرالیا تا فینال جام ملت‌های زنان آسیا صعود موفقی داشت، تیم زنان زیر 19 سال مقام سوم بازیهای آسیا را به نام خود کرد و تیم جوانان این کشور به مسابقات قهرمانی آسیا راه پیدا کرد.


چین
فدراسیون فوتبال چین در توسعه فوتبال و بالابردن علاقه‌مندی مردمی که پرجمعیت‌ترین کشور جهان را تشکیل می‌دهند کوشا بود. بعد از اجرای برنامه‌های پروژه ویژن چین فدراسیون فوتبال چین برای پیشرفت فوتبال در ووهان و کینگدو جدی ظاهر شد. آنها همچنین بدنبال بسط پروژه ویژن در شهرهای نانجینگ و چنگدو هم هستند.

کره شمالی
پیشرفت قدم به قدم تیم‌های فوتبال کره شمالی در رقابت‌های آسیایی و جهانی دلیلی جز کار مداوم فدراسیون فوتبال این کشور در پشت صحنه ندارد.

ثمره کارهای مداوم فدراسیون فوتبال کره شمالی در فوتبال پایه و جوانان قهرمانی زنان زیر 20 سال این کشور در جام جهانی روسیه با شکست چین در فینال کاملاً آسیایی این بازیها بود. این در حالی بود که چند هفته پیش‌تر تیم زنان بزرگسال کره شمالی مدال برنز بازیهای جام ملت‌های آسیا را در استرالیا بدست آورده بود.

ژاپن
فدراسیون فوتبال ژاپن که در سالهای اخیر پروژه‌های بسیار موفقی را اجرا کرده شهرتی جهانی بدست آورده است. راه‌اندازی جی لیگ که با توسعه گام به گام پیش می‌رود و برنامه میزبانی جام جهانی 2050 عمده‌ترین برنامه‌های فدراسیون فوتبال ژاپن است. آنها در همین سال به دو قهرمانی نوجوانان آسیا در سنگاپور و قهرمانی فوتسال آسیا دست پیدا کردند که سالها انتظارش را می‌کشیدند.

تاجیکستان
تاجیکستان امسال با قهرمانی در جام مبارزان آسیا AFC Challenge Cup و موفقیت در بازیهای نوجوانان آسیا جهش تازه‌ای داشت و در جام ریاست AFC President Cup خوش درخشید و فدراسیون فوتبال تاجیکستان در برگزاری لیگ داخلی نیز دست به اقدامات تازه‌ای زد.

جایزه بازی جوانمردانه AFC

در این زمینه کارنامه تیم‌ها بر مبنای رفتار و اخلاق‌شان در مسابقات AFC که ناظران مسابقات در گزارش‌های خود به آنها اشاره کرده‌اند ارزیابی می‌شود.
هم اکنون با توجه به مسابقات AFC انجام شده تیم‌های نامزد این جایزه در زیر می‌آیند:
• اردن • بنگلادش • چین • هنگ کنگ • ژاپن • سنگاپور • سوریه • کره جنوبی • عربستان سعودی • هند

جایزه بهترین داور سال AFC

عنوان بهترین داور، شایسته‌ترین لقبی است که به داوران آسیایی داده می‌شود. داوران در جریان بازی و با وجود فشار‌هایی که وجود دارد مدیریت حساس مسابقات را بر عهده دارند. داورانی که بهتر از دیگران کنترل بازی و فضای مسابقات را در دست می‌گیرند، فهم بهتری از شرایط بازیکنان دارند و در طول زمان کیفیت کار خود را دائما بالا نگه می‌دارند، در این بخش برای نامزدی بهترین داور شانس بیشتری خواهند داشت. نامزد‌های بخش داوری بزودی معرفی خواهند شد.

مربی سال AFC

این جایزه به مربی آسیایی داده می‌شود که نقشی استثنایی در نمایش و نتایج تیمش، مربیگری، کیفیت، ثبات و تداوم و البته بازی جوانمردانه داشته باشد. این جایزه به یک مربی تیمی آسیایی (در تمامی رده‌ها) که توسط کارشناسان AFC انتخاب شود، داده می‌شود.


نامزدها
چئو کوانگ – سوک ( تیم زنان زیر 20 سال کره شمالی)
اگرچه چئو کوانگ – سوک تنها از سپتامبر2005 (شهریور1384) است که مربیگری زنان زیر 20 سال کره شمالی را بدست گرفته اما موفقیت او در همین مدت کوتاه توانایی ممتازش را ثابت می‌کند.


ما لیانگژینگ ( تیم ملی زنان چین)
لیانگژینگ در اواخر سال 2005 بود که دوباره به مربیگری تیم منصوب شد اما با تجربه‌ای که از هدایت همین تیم در سالهای 2001 تا 2003 داشت تحولات زیادی بوجود آورد.


محمد ابراهیم ( القادسیه)
محمد ابراهیم نیازی به معرفی ندارد. مربی 46 ساله کویتی بعد از آنکه تیم ملی کشورش را به بازیهای مرحله دوم انتخابی جام جهانی 2006 رساند روی نیمکت القادسیه نشست تا این تیم را به نامی معتبر در رقابت‌های باشگاهی قاره تبدیل کند.


محمد قویث (الکرامه)
محمد قویث به افتخاراتی که کسی انتظارش را نمی‌کشید رسید و در فوتبال سوریه اتفاقات مهمی را رقم زد. الکرامه در اولین تجربه آسیایی باشگاه تا فینال صعود کرد. موفقیت در لیگ قهرمانان آسیا و اقتدار در لیگ داخلی نتیجه عملکرد مربی 50 ساله سوری است.


تیم سال فوتسال AFC
این جایزه به تیم فوتسالی که بهترین نمایش را داشته باشد داده می‌شود.


نامزدها- ایران
از اولین دوره‌ای که بازی‌های قهرمانی فوتسال آسیا در سال‌1999 برگزار شد، ایران تنها یک بار در آخرین دور بازی‌ها دستش از جام قهرمانی دور ماند.


تیم ملی فوتسال ایران دارنده هفت عنوان قهرمانی و مقام سومی بازی‌های 2006 تاشکند در بازی نیمه‌نهایی مقابل ژاپن نتوانست چهره قدرتمند همیشگی خود را به نمایش بگذارد اما در بازی رده‌بندی برنده شد و مدال برنز گرفت. ایران که با داشتن ستاره‌ای به نام وحید شمسایی سال‌ها حریفان خود را به زانو درمی‌آورد، حالا به تیم جوان‌تری تبدیل شده که با تجربه تاشکند می‌تواند در جام جهانی فوتسال 2008 روزهای خوشی را برای ایران و آسیا به ارمغان آورد.


ژاپن
ژاپن در بازی‌های آسیایی 2006 تاشکند تاج قهرمانی را برسر گذاشت و پادشاه فوتسال قاره نام گرفت.


قرقیزستان
قرقیزستان برای دومین سال پیاپی بود که به جمع چهار تیم نهایی جام قهرمانی آسیا می‌رسید.


ازبکستان
ازبکستان، میزبان بازی‌های آسیایی 2006 تا واپسین لحظات بازی فینال، امید قهرمانی جام بود که ژاپن آنها و همه طرفداران پرشورشان را در بازی آخر ناکام گذاشت.


باشگاه سال AFC
این جایزه به بهترین تیم حاضر در لیگ قهرمانان آسیا که معتبرترین رقابت‌های این قاره است می‌رسد. هرچند که قهرمانی در این تورنمنت عامل بسیار مهمی است اما عوامل دیگر نیز در این جایزه لحاظ می‌شود.


نامزدها- الکرامه(سوریه)
الکرامه اولین باشگاه سوری است که نایب قهرمان لیگ قهرمانان آسیا شده است. الکرامه کارش را از گروه دشواری آغاز کرد اما توانست به عنوان سرگروه به دور بعد صعود کند.


القادسیه(کویت)
بعد از یک سال دوری و مشکلاتی که در بازی‌های لیگ قهرمانان سال‌2004 پدید آمد، کسی انتظار چنین بازگشتی از القادسیه را نداشت. اما محمد ابراهیم- مربی سابق کویت- توانسته بود بازیکنانش را چنان آماده کند که هر حریفی را از پای درآورند.


جئونبوک‌موتورز (کره جنوبی)
جئونبوک‌موتورز با قهرمانی در جام حذفی کره جنوبی بود که به لیگ قهرمانان رسید. آنها بعد از اینکه در بازی رفت یک‌چهارم، با نتیجه 1-0 به شانگهای شنهووا باختند، در خانه با پیروزی 4-2 تلافی کردند و به نیمه نهایی جام رسیدند. مسیر قهرمانی برای این تیم در بازی نیمه نهایی نیز ادامه داشت و در فینال نیز با پیروزی مقابل الکرامه در مجموع دو بازی، جام را از آن خود کردند.


اولسان هیوندای(کره جنوبی)
اولسان در اولین حضورش در لیگ قهرمانان، آرزوهای مردم منطقه‌ای در جنوب شرقی آسیا را زنده کرد و تاریخ باشگاهش را با صعود به مرحله نیمه‌نهایی آسیا به افتخار دیگری رساند.


جایزه بهترین تیم سال AFC
جایزه بهترین تیم مردان سال آسیا به تیمی تعلق می‌گیرد که در رقابت‌های AFC و فیفا بهترین عملکرد را داشته باشد.


نامزدها-  استرالیا
تیم استرالیا به رهبری گاس هیدینک- مربی مشهور هلندی- توانست پس از 32سال، به جام جهانی2006 پا بگذارد. آنها در جام جهانی، فراتر از حد انتظار ظاهر شدند و مقابل بهترین‌های جهان خوش درخشیدند.  استرالیا، عضو جدید کنفدراسیون فوتبال آسیا امیدوار است که تابستان‌2007 در جام ملت‌های آسیا موفق باشد.


ایران
ایران با 2 شکست 3-1 مقابل مکزیک و 2-0 مقابل پرتغال در 2بازی ابتدایی خود در جام جهانی، امید صعود از گروه را از دست داد و تساوی 1-1 مقابل آنگولا نتوانست به آنها کمکی کند. تیم ایران از ستاره‌ای چون علی کریمی(‌هافبک بایرن مونیخ) و همچنین 3بازیکن بوندس‌لیگایی دیگر چون مهدوی‌کیا،‌ هاشمیان و زندی سود می‌برد. به هر حال، اکنون ایران با جوانانی چون حسین کعبی 20ساله و آندرانیک تیموریان 23ساله که به‌تازگی به بولتون در لیگ برتر انگلیس پیوسته، خوشبینانه به آینده نگاه می‌کند.


ژاپن
با 3 حضور پیاپی در جام جهانی و خاطرات خوش صعود به دور دوم در جام جهانی گذشته، ژاپنی‌ها خیلی امیدوار، راهی آلمان شدند اما خیلی ضعیف‌تر از آن چیزی که همه می‌پنداشتند بودند و خیلی زود از گردونه رقابت‌ها حذف شدند. برخلاف همه انتظارات، ژاپن در بازی نخست خود شکست سختی مقابل استرالیا خورد تا روحیه این تیم به کل دگرگون شود.

 آنها در دومین بازی مقابل کرواسی مساوی کردند و در حالی که کمترین امیدی به صعود داشتند 1-4 مغلوب برزیلی‌های قدرتمند شدند. آنها به رغم حذف زودهنگام از جام جهانی بی‌صبرانه منتظر درخشش دوباره‌ای در جام ملت‌های آسیا 2007 هستند.


کره جنوبی
کره جنوبی با شکست 2-0 مقابل سوئیس از جام جهانی 2006 آلمان حذف شد ولی بازی‌های خوبی از خود به نمایش گذاشت. بعد از اینکه کره‌ای‌ها توانستند توگو را2-1 شکست دهند و مقابل فرانسه، نایب قهرمان این دوره 1-1 مساوی کنند، امید زیادی به حضور در دور بعد پیدا کردند اما شکست مقابل سوئیس، تیم چهارم جهان در سال‌2002 را در پایان دور گروهی به خانه فرستاد. کره جنوبی با کسب تجربه دیگری از جام جهانی، اکنون با هوشیاری و نشاط بیشتری به آینده امیدوار است.


عربستان سعودی
عربستان امسال برای چهارمین بار پیاپی جام جهانی را تجربه کرد.

بازیکن جوان سال AFC

این جایزه به بازیکن جوانی داده می‌شود که بهترین نمایش را در رقابت‌های AFC و FIFA داشته باشد و این جایزه‌ای خواهد بود برای ستاره‌ای که در آینده فوتبال آسیا می‌درخشد.


نامزدها
داورونزون تاختاسونوف(تاجیکستان)
 ما ژیاژو(چین)-یوچیرو کاکیتانی(ژاپن)

بازیکن سال فوتسال AFC

این جایزه برای اولین بار به بهترین بازیکن فوتسال که در رقابت‌های قهرمانی فوتسال AFC درخشیده باشد، داده می‌شود. برای این جایزه 5بازیکن کاندیدا می‌شوند.


نامزدها
عطیل عبدالقادر( عراق)-آندری پستریاکوف (قرقیزستان) -حورشید تاجیبایف (ازبکستان)-کنچیرو اوگور (ژاپن)-وحید شمسایی (ایران)


جایزه بهترین بازیکن سال AFC

این جایزه به بازیکنی تعلق می‌گیرد که نمایش برتری در رقابت‌های AFC و FIFA ، در رقابت‌های آسیایی یا جهانی داشته باشد‌. البته داشتن روحیه بازی جوانمردانه نیز ضروری است.

شیوه گزینش بازیکن سال AFC

بازیکن سال AFC امسال براساس سیستم رنکینگی که اساس آن بر محاسبه نمایش بازیکن در تورنمنت‌های کلیدی AFC، UEFA و FIFA است انتخاب می‌شود. هم لیگ‌های آسیایی و هم لیگ‌های اروپایی در این پروسه به حساب نمی‌آیند.

اعلام بازیکنان سال

کنفدراسیون فوتبال آسیا AFC فهرست بهترین بازیکنانMVP سال را که به طور مداوم بعد از هر بازی توسط ناظران بازی در گزارش بازی مربوط به ثبت رسیده را تا امروز بررسی و به روز می‌کند و در این تاریخ پس از محاسبه به روشی که در بالا توضیح داده شد نام 10 بازیکن برتر که نامزد بهترین بازیکن سال هستند اعلام خواهد شد.

نام 3 بازیکن نهایی که بیشترین امتیازات را به دست آورده‌اند کمی قبل از جشن سالانه اعلام می شود. در آخر نام بهترین بازیکن آسیا که بر مبنای تعداد MVP های بدست آورده در بازی‌های قبلی بیشترین امتیازات را گرفته در مراسم 29 نوامبر (8 آذر) به عنوان بهترین بازیکن آسیا اعلام می‌شود. یکی از شروط اساسی این است که بازیکن بتواند در جشن سالانه AFC حضور داشته باشد.

طراحی جدید جوایز

جایزه بهترین بازیکن سال کنفدراسیون فوتبال آسیا برای مراسم امسال دوباره از نو طراحی شده است. جایزه جدید شامل یک پس زمینه شیشه‌ای روشن و پاسنگی دست‌ساز و برجسته از جنس چوب ماوت است که رنگی مشکی خورده. امسال ما مجسمه‌ بهترین بازیکن را از طلا،نقره و برنز درست کردیم که از طریق آن می‌توان سه بازیکن برتر AFC را شناسایی کرد.

شمایل مجسمه طلایی که به نفر اول اختصاص دارد، همچنان در وسط قالبی است که روی آن مجسمه قرار دارد، اما در طرح جدید مقابل کتبیه‌ای عمودی از شیشه روشن سفید قرار گرفته است؛ شیشه‌ای که طرح لوگوی AFC و طبقه‌بندی جایزه روی آن نوشته شده. این دو طرح با آرایش ماسه پاشی روی قسمت جلویی صفحه شیشه‌ای حک شد‌ه‌اند. پشت کتیبه شیشه‌ای، تصویر ثانویه بازیکن برتر AFC حک شده که عملاً وقتی از روبه‌رو به آن نگاه می‌کند، جلوه‌ای سه بعدی می‌بیند.

 الماس آسیا

این جایزه که به شکلی سفارشی از سوی مارک بین‌المللی مشهور مالزیایی، رویال سلنجر ساخته شده، از دو قسمت تشکیل شده: مدال «یقه طلایی» و سوزن «نیم یقه الماسی». مدال طلایی از 2/2 کیلو طلا و به شکل ستاره ساخته شده تا درخشش الماس‌ها را نشان بدهد. بدون شک نام جایزه برازنده آن است چون از 31 الماس تشکیل شده است. سوزن «نیم یقه الماسی» هم که به شکل ستاره است با الماسی درخشان به وزن 54/1 کیلوگرم به عنوان هسته مرکزی‌اش طراحی شده است.

سوزن و مدال در کنار هم به شکل زیبایی خودشان را در یک جعبه چوبی شش گوش نشان می‌دهند. نتیجه این ترکیب جایزه‌ای باشکوه و غنی است که نگاه کردن به آن نشان می‌دهد که بزرگی و اهمیت کنفدراسیون فوتبال آسیا شایسته این نهاد است و در عین حال جایزه‌ای است باعزت و وقاری کاملاً در خور جایزه «الماس آسیا».

ابوظبی میزبان بهترین‌های آسیا

اهلا و سهلا یک عبارت سنتی عربی برای احوالپرسی یا خوشامدگویی به دوستان است. کنفدراسیون فوتبال آسیا به تمام دوستان و میهمانانی که در مراسم اهدا جوایز بهترین‌های سال آسیا شرکت خواهند کرد به گرمی خوشامد می‌گوید و پس از یکسال در انتظار دیداری صمیمانه است.

 ابوظبی، پایتخت امارات نیازی به معرفی ندارد چرا که بزرگترین شهر در میان 7 شهر کشور امارات متحده عربی به حساب می‌آید. ابوظبی با 8/1میلیون نفر پرجمعیت‌ترین شهر امارات نیز هست. فوتبال ورزش اول امارات است و باشگاه‌های قابل توجهی در این کشور کوچک وجود دارد.

محل برگزاری مراسم

مراسم اهدای جوایز در امارات پالاس، یکی از لوکس‌ترین هتل‌های دنیا در ابوظبی برگزار خواهد شد. این هتل 302 اتاق ویژه به اضافه 92 سوئیت زیبا که با تکنولوژی‌های قرن 22 تکمیل شده‌اند دارد. سالن اجتماعات این هتل نیز گنجایشی معادل 2800 نفر دارد.

کد خبر 8366

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز