سه‌شنبه ۲۶ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۲:۴۱
۰ نفر

گروه بورس: مدیرعامل شرکت فرابورس ایران از آغاز به کار شرکت فرا بورس ایران از تیر ماه خبر داد

به گزارش همشهری، به‌دنبال برگزاری مجمع عمومی شرکت فرابورس مدیرعامل این شرکت از نزدیک بودن زمان آغاز به کار شرکت فرا بورس خبر داد.

مصطفی امیدقائمی درباره آخرین وضعیت راه‌اندازی بازار فرابورس گفت: به محض اینکه آیین‌نامه معاملات و کارمزدها از طرف سازمان بورس و اوراق بهادار ابلاغ شود جلسه پذیرش برگزار می‌شود که امید است در تیرماه معاملات بازار فرابورس آغاز شود.

وی با بیان اینکه 8‌شرکت درخواست پذیرش داده و در مرحله تکمیل پرونده‌اند، ادامه داد: گواهی سپرده عام بانک‌ها در حالی امکان معامله در بازار فرابورس را دارند که گواهی سپرده عام 2بانک مسکن و کشاورزی در حال نهایی شدن است.

وی افزود: سیستم معاملات در بازار فرابورس به‌صورت شبکه‌ها مجازی و با استفاده از سیستم معاملات بورس و به کارگیری از تالارهای منطقه‌ای و دفاتر شرکت‌های کارگزاری خواهد بود تا هزینه‌ها کاهش یابد.

امید قائمی با بیان اینکه مشکل مالیاتی معاملات از 3طریق برطرف می‌شود، خاطرنشان کرد: این مشکل از طریق تصویب لایحه یک فوریتی در مجلس، احکام برنامه پنجم توسعه یا با توجه به مصوبه شورای‌عالی بورس حل خواهد شد.

وی گفت: در این رابطه از شورای‌عالی بورس مصوبه‌ای دریافت شده که معاملات فرابورس تحت عنوان بورس تلقی شود که در این حالت مالیات معاملات در بازار فرابورس نیم‌درصد خواهد بود که در این باره با سازمان امور مالیاتی توافقاتی شده است.

مصطفی امید قائمی، درباره نتیجه مباحث مطرح شده در مورد میزان مالیات بر معاملات شرکت عنوان کرد: در این باره چند موضوع مطرح است که ابتدا باید هر تصمیمی در این مورد به‌صورت لایحه یک فوریتی از سوی دولت به مجلس ابلاغ شود و مجلس روی آن رای‌گیری کند.

همچنین در برنامه توسعه پنجم گنجانده شده که با تکمیل شدن این برنامه، لایحه نیز تصویب می‌شود.او ادامه داد: مصوبه‌ای از شورای‌عالی بورس اخذ شده که معاملات فرابورس فعلا تحت عنوان معاملات بورس تلقی شود یا مجوز بورس به شرکت فرابورس هم داده شود که در این صورت معاملات شرکت فرابورس هم با همان مالیات نیم‌درصد خواهد بود.

البته با سازمان امور مالیاتی هم مذاکراتی در این باره صورت گرفته که موافقت نهایی اعلام نشده است.

امید قائمی درباره عرضه سهام شرکت بورس کالای ایران در شرکت فرابورس گفت: باید راهکاری برای این معامله پیدا شود. چون از جهت اساسنامه شرکت بورس کالا دارای محدودیتی است که فکر می‌کنم مشکل خاصی نباشد. از آنجا که اساسنامه اعلام کرده هیچ سهامداری نباید بیش از 5/2درصد سهم داشته باشد، اگر سازمان بورس موافقت کند مشکل برطرف می‌شود.

مدیرعامل شرکت فرابورس با بیان اینکه از مجموع شرکت‌های اخراج شده از بورس فقط 9 شرکت شرایط پذیرش در فرابورس را دارند، توضیح داد: یک شرکت سرمایه‌گذاری با سرمایه یک میلیارد تومان و یک شرکت مربوط به مواد پلیمری با سرمایه 5/2 میلیارد تومان آماده‌ترین آنها برای عرضه هستند.

فعالیت‌های فرابورس

مدیرعامل شرکت فرابورس با بیان اینکه فرا بورس در آبان 87 تاسیس شده درخصوص مهم‌ترین فعالیت‌های انجام شده در دوره 4 ماهه سال گذشته یادآور شد: در بخش بستر‌سازی‌ به‌منظور شکل‌گیری فرابورس اقداماتی ماننداستخدام نیروی انسانی و تجهیز منابع، اجاره 2طبقه از ساختمان حافظ، تشکیل کارگروه تدوین دستورالعمل پذیرش و عرضه اوراق بهادار و پیشنهاد آن به سازمان بورس، بررسی وضعیت افشای اطلاعات ناشران فرابورس و انجام هماهنگی‌های لازم با سازمان بورس، تشکیل کارگروه تدوین دستورالعمل اجرایی نحوه انجام معاملات در فرابورس و پیشنهاد آن به سازمان بورس، پیشنهاد میزان و سقف کارمزدهای مورد درخواست شرکت فرابورس و کارگزاران عضو به سازمان بورس و چاپ و توزیع ورقه‌های سهام از طریق شرکت سپرده‌گذاری مرکزی انجام شده است.

امید قائمی ادامه داد: از سوی دیگر مذاکرات اولیه و حصول تفاهم پیرامون موضوع نحوه سپرده‌گذاری و تسویه و پایاپای معاملات با شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و تسویه وجوه، مذاکرات اولیه درخصوص انعقاد قرارداد با شرکت مدیریت فناوری به‌منظور ایجاد شبکه معاملاتی و پشتیبانی سامانه معاملات فرابورس، پیگیری تصویب لایحه مالیاتی در دولت و تصویب آن در مجلس شورای اسلامی و طراحی و ایجاد سایت رسمی شرکت فرابورس انجام شده است.

وی افزود: در شرایطی دستور العمل پذیرش و عرضه اوراق بهادار در فرابورس ایران 25 فروردین سال‌جاری به تصویب هیأت‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار رسیده و ابلاغ شد که دستورالعمل اجرایی نحوه انجام معاملات هم‌اکنون در کمیته تدوین مقررات با حضور نمایندگان شرکت فرابورس در حال بررسی و در مراحل نهایی جهت ارسال به هیأت‌مدیره سازمان است.

برنامه‌های فرابورس در سال 88

امید قائمی در بخش دیگری از اظهارات خود به مهم‌ترین برنامه‌های شرکت فرابورس در سال 88 اشاره کرد و گفت: در سال‌جاری علاوه بر تهیه ساختمانی مناسب و تکمیل کادر کارشناسی شرکت، راه‌اندازی بازارهای فرابورس براساس دستورالعمل پذیرش فرابورس و ایجاد بازار عرضه اوراق بهادار در فرابورس خصوصاً بازار عرضه سهام شرکت‌های سهامی خاص یا خارج از بورس مشمول واگذاری سازمان خصوصی‌سازی‌ به‌طور جدی پیگیری خواهد شد.

وی ادامه داد: از جانب دیگر تعامل نزدیک با نهادهای مالی نظیر مؤسسات تامین سرمایه در راه‌اندازی بازارهای فرابورس خصوصاً بازار دوم و ادامه رایزنی با سازمان‌های دولتی، شرکت‌های مادرتخصصی، بانک‌ها و اشخاص حقوقی فعال در بخش خصوصی برای عرضه سهام و سایر اوراق بهادار در فرابورس نیز در سال‌جاری تسریع خواهد شد.

مدیرعامل شرکت فرابورس گفت: شرکت فرابورس ایران، بورسی جدید و با ظرفیت رشد بالا است که ضرورت ایجاد بازارهای خارج از بورس(فرابورس) در برنامه‌های سوم و چهارم توسعه و همچنین قانون جدید بازار اوراق بهادار مورد توجه قرار گرفته و در مواد 94 و 95 قانون برنامه سوم توسعه کشور به صراحت ایجاد شبکه رایانه‌ای بازار سرمایه و به‌کارگیری ابزارهای جدید مالی را متذکر شده‌اند که امید است این بازار نیز در راستای اهداف توسعه‌ای اقتصاد کشور از جایگاه شایسته‌ای برخوردار باشد.

کد خبر 83658

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز