همشهری آنلاین: دست‌نوشته‌های آنتوان دو سنت اگزپری، نویسنده‌ فرانسوی کتاب شازده کوچولو به حراج می‌رسد

اگزوپری پس از سقوط هواپیمایش در صحرایی نزدیک قاهره در سال ۱۹۳۵پنج روز تمام را به امید نجات سر کرد و شرح حالش را نوشت.

در آخرین روزهای ماه دسامبر سال ۱۹۳۵ هواپیمای آنتوان دو سنت اگزوپری در صحرایی در نزدیکی قاهره سقوط کرد. دراین حادثه، اگزوپری که خلبان چیره دستی بود و مکانیکی که او را همراهی می‌کرد، به طرز خارق‌العاده‌ای جان سالم به در بردند. البته نکته‌ مهم‌تر در این میان، یافتن نشانی از آبادی بود، زیرا تمام آذوقه‌ای که این دو با خود داشتند، از تکه‌ای شیرینی، یک پرتقال، مقداری انگور به اندازه‌ یک کفه‌ دست و نیم لیتر آب تجاوز نمی‌کرد.

یادداشت‌های رخداد سقوط

با این حال، تحلیل رفتن قوای بدنی مانع از آن نشد تا سنت اگزوپری شرح لحظات سخت انتظار برای رسیدن کمک را ثبت نکند. او با دست‌خطی لرزان، رویدادهای پس از سقوط را در دفترچه‌ای یادداشت کرد. این دفترچه در روز ۱۷ ژوئن در حراج ساتبی پاریس به مزایده گذاشته خواهد شد. کارشناسان قیمت فروش آن را ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار یورو تخمین می‌زنند. این مزایده از سوی بنیاد اگزوپری برای نوجوانان ترتیب داده شده است و تمامی مبلغ حاصل از فروش نیز صرف کارهای خیریه خواهد شد.  

به گزارش دویچه‌وله، نکته‌ بارزی که در دست‌نوشته‌های این نویسنده‌‌ نامدار فرانسوی به چشم می‌خورد، خط‌خوردگی‌های فراوان در متن و همچنین لرزان بودن دست‌خط اگزوپری است. او در هر پارگراف، جزئیات را شرح داده است و خواننده به خوبی در هر خط شوک شدیدی که این حادثه بر او وارد ساخته را دریافت می‌کند. این دست‌نوشته‌ها در مجموع ۵۷ صفحه هستند.

اگزوپری و همراهش پس از سقوط، به امید یافتن نجات در صحرا هواپیما را ترک می‌کنند. تنها پس از گذشت سه روز و چهار شب‌، زمانی که رمقی برایشان باقی نمانده بود، توسط یک بادیه‌نشین لیبیایی پیدا می‌شوند. اگزوپری می‌نویسد: «او همانند یک خدا بر ما ظهور کرد. نگاهی به صورتمان انداخت و دست‌هایش را روی شانه‌هایمان گذاشت. ما به حرف‌او گوش دادیم و منتظر شدیم تا بازگردد.»

آنتوان دو سنت اگزوپری

با اینکه آنتوان دو سنت اگزوپری بعدها این نوشته‌ها را منتشر کرد اما مسئولین این حراجی می‌گویند، هیچ‌کدام از آنها متن کامل نبوده‌اند و در اصل تاکنون تنها نسخه‌های کوتاهی از متن اصلی منتشر شده‌اند. به باور یکی از کارشناسان این حراجی، در پشت تمام وقایع توصیف شده، می‌توان ایده‌های خلق "شازده کوچولو" را بازشناخت. 

آنتوان دو سنت اگزوپری در۳۱ ژوئیه‌ ۱۹۴۴، برای پروازی اکتشافی برفراز فرانسه اشغال شده، از جزیره‌ کرس در دریای مدیترانه به پرواز درآمد، اما پس از آن دیگر هیچگاه دیده نشد و دلیل سقوط هواپیمایش تا به امروز نامعلوم باقی مانده است.

کد خبر 83592

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز