گروه دانش - حمید ضیایی‌پرور: شبکه پیامک کشور از ظهر پنجشنبه مختل و قطع شد و در تمام طول روز جمعه یعنی روز انتخابات نیز قطع بود

این اقدام بی‌سابقه که حتی نمونه خارجی در جهان ندارد می‌تواند ناشی از احتمالات مختلفی صورت گرفته باشد و در هر صورت قضیه از 3 حالت خارج نیست:

1 - قطع شبکه پیامک کشور به دستور نهادهای امنیتی یا سیاسی بوده است.

2 - قطع شبکه پیامک کشور به‌دلیل اختلال و مشکل فنی مخابرات بوده است.

3 - قطع شبکه پیامک کشور به دستور مقامات اجرایی و برای اختلال در ارتباطات رقیب سیاسی بوده است.

تا این لحظه هیچ خبر رسمی از سوی نهادهای امنیتی یا سیاسی در این خصوص منتشر نشده است. مخابرات هم ترجیح داده اطلاعیه‌ای رسمی در این خصوص منتشر نکند.

با وجود این ، یک مقام شرکت مخابرات ایران، قطع شدن شبکه پیامک را تایید کرده و گفته موضوع را به شرکت ارتباطات سیار اطلاع داده‌اند. تنها حدسی که می‌توان با شواهد و قراین زد، دستور مقامات اجرایی برای مختل کردن شبکه و جلوگیری از اطلاع رسانی مردمی و اختلال در انتشار خبرها و ارتباطات ستادها و هواداران رقیب سیاسی دولت در انتخابات است.

به‌طور قطع و یقین قطع شدن شبکه پیامک، تنها به نفع دولت تمام شده، کما اینکه فیلترینگ سایت‌های خبری و سیاسی تنها به نفع دولت تمام شده است، اختلال در بلاگ سرویس‌های بزرگ نیز به نفع دولت بوده است.

مسدود کردن فیس‌بوک نیز انگیزه‌ای جز جلوگیری از شبکه‌سازی‌ سایبر توسط گروه‌های رقیب دولت نداشته است. حتی تعطیل کردن سایر رسانه‌های سنتی، اختلال فنی در سایت‌های حامی رقیب دولت و ایجاد موانع بر سر راه تلویزیون‌های اینترنتی نیز در همین راستا قابل ارزیابی است.

پیامک، امروز بزرگ‌ترین رسانه مردم است، قطع این شبکه یعنی تعطیل کردن رسانه مردم. این مخالف قانون اساسی، مخالف قوانین و مقررات اتحادیه بین‌المللی مخابرات و اصول اخلاقی و انسانی است که در رقابت سیاسی، از قدرت فنی و تکنیکی دولت استفاده شود. قطع شبکه عظیم پیامک کشور که حجم مبادلات آن به روزانه 110میلیون پیام می‌رسید شجاعت بی‌نظیری می‌طلبد که تنها از دست دولت نهم ساخته است.

تاسف‌بار‌ترین بخش ماجرا آن است که هفته پیش رئیس کمیته صیانت از آرای کاندیدای رقیب دولت با استفاده از اطلاعات درون مخابرات خبر داد که قرار است شبکه پیامک کشور در روز انتخابات قطع شود اما مخابرات و رئیس ستاد انتخابات کشور که هر دو زیرمجموعه دولت نهم هستند این خبر را تکذیب کرده و آن را شایعه مخالفان دولت نامیدند. حالا مشخص شد که آن خبر نه شایعه که یک اطلاع دقیق بوده است.

شایسته است وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به این رفتارغیرقابل قبول پاسخی داشته باشد؛ چرا که دستگاه عریض و طویلی که در حساس‌ترین روز سرنوشت ساز کشور نتواند سرویس دهی فنی مناسب به مردم بدهد نبودش بهتر از بودش است.

البته هیچ پاسخی، مردمی را که سال‌ها هزینه‌های سنگین تلفن همراه را ریال به ریال پرداخته اند، قانع نخواهد کرد. 38میلیون کاربرتلفن همراه بازیچه شرکت مخابرات و ارتباطات سیار نیستند که هر وقت دلش بخواهد شبکه را قطع و هر وقت بخواهد وصل کند.

آقایان ما الان در سال 2009 قرار داریم و آن زمانی که می‌توانستید با مردم مثل بندگان خود رفتار کنید، گذشته است.

کد خبر 83378

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز