شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۸۸ - ۰۵:۱۱
۰ نفر

علی شاکری: مهلت فراخوان فدراسیون بسکتبال برای اعلام آمادگی تیم‌های شرکت‌کننده در رقابت‌های این فصل لیگ برتر کمتر از 5 روز دیگر است.

 تنها 4 تیم دانشگاه آزاد، لوله a.s شیراز، پتروشیمی و صبامهر قزوین اعلام آمادگی کرده‌اند و سایر تیم‌های فصل پیش مثل مهرام، ذوب‌آهن اصفهان، شهرداری گرگان، بیم مازندران، تراکتورسازی کردستان، آرارات تهران هنوز حضور پیدا نکرده‌اند. البته این موضوع برای کمیته برگزاری مسابقات لیگ چندان هم عجیب نیست چرا که مدت زمان زیادی است که اعلام آمادگی تیم‌ها پیش از موعد تعیین‌شده، انجام نمی‌شود.

چنین مشکلاتی در بسیاری از رشته‌های غیرفوتبالی و هم‌رده با بسکتبال مثل والیبال و هندبال هم دیده می‌شود که به دلیل ساختار غلط تیمداری در فرهنگ ورزش کشورمان ناپایداری و بی‌ثباتی را بر اکثر لیگ‌های ورزشی از جمله بسکتبال حاکم کرده است. در این بین بسکتبال با وجود همه موفقیت‌های برجسته‌ای که در میادین بین‌المللی داشت با مشکلات  بیشتری  روبه رو  بوده و حضور چندین تیم تحت نام هیات بسکتبال درفصل پیش در لیگ برتر و دسته یک، روند صعودی این رشته را به چالش کشیده بود.

توان مالی، اولویت سوم

محمود مشحون در مورد سیاست‌های امسال فدراسیون درباره این دسته از تیم‌ها می‌گوید: «فدراسیون بسکتبال در سیاست‌های قبلی خود تجدیدنظر کرده و داشتن توان مالی یکی از اولویت‌های مهم حضور تیم‌ها در لیگ برتر خواهد بود اما به عنوان اولویت سوم. اولویت اول و دوم فدراسیون شاخص‌های اخلاقی و فرهنگی و توان فنی هستند. ما تیم‌ها را با این سه ویژگی انتخاب خواهیم کرد.»

وی احتمال تمدید مهلت بعد از 25 خرداد را برای تیم‌های لیگ برتری رد نکرد و گفت: «همه تیم‌هایی که خواهان حضور در لیگ برترند، باید در زمان تعیین‌شده ثبت‌نام کنند و دیگر به هیچ تیمی پیشنهاد حضور در مسابقات باشگاهی را نمی‌دهیم. با شرایط فعلی بسکتبال تیم‌های زیادی داوطلب ورود به این رشته هستند و شاید یکی، دو روز هم اضافه‌تر به تیم‌ها فرصت دهیم.» لازم به ذکر است حسن نوربخش رئیس کمیته مسابقات و داوری فدراسیون بسکتبال همان روز 25 خردادماه را آخرین مهلت برای تیم‌های شرکت‌کننده در لیگ برتر خواند.

12 تیم، سقف لیگ برتر

نوربخش در گفت‌وگو با همشهری سقف تعداد تیم‌های حاضر در لیگ برتر را 12 تیم عنوان کرد و در مورد احتمال به حدنصاب نرسیدن تیم‌های شرکت‌کننده گفت: «با هر تعداد تیمی که اعلام آمادگی کنند، مسابقات را شروع خواهیم کرد.»

وی در مورد زمان شروع مسابقات لیگ برتر با اشاره به جلسه عمومی با نمایندگان تیم‌ها در ماه آینده می‌گوید: «ما در بسکتبال همه تصمیم‌‌ها را با حضور مسئولان تیم‌ها می‌گیریم. در مورد شروع مسابقات دسته‌های مختلف نیز با مشورت تصمیم‌گیری می‌کنیم. با توجه به در پیش بودن مسابقات جام ملت‌های آسیا به احتمال زیاد در جلسه عمومی مشخص خواهد شد که لیگ برتر چه زمانی شروع می‌شود.»

رئیس کمیته مسابقات در پاسخ به این سئوال که اگر همانند دو سال پیش، تیمی همانند پردیس قزوین بدون حضور در لیگ یک خواهان حضور در لیگ برتر باشد، فدراسیون چه تصمیمی خواهد گرفت، گفت: «حضور پردیس در آن سال یک اشتباه بود و اگر تیمی هم از نظر مالی و هم فنی شرایط خوبی داشته باشد، در صورت موافقت رئیس فدراسیون و رای حاضران این کار صورت خواهد گرفت.»

افزایش حقوق داوران

بعد از قهرمانی تیم ملی بسکتبال و المپیکی شدن این رشته حقوق بازیکنان و مربیان افزایش پیدا کرد. اما داوران به نسبت این دو گروه از حقوق و مزایای کمتری برخوردارند. این در حالی است که با پیشرفت بسکتبال ایران، داوران این رشته نیز از جایگاه خوبی در میان رقبای آسیایی خود برخوردارند.  فصل پیش حقوق داوران بین‌المللی بسکتبال بابت قضاوت در لیگ برتر 350 هزار ریال بود که قرار است امسال این مبلغ به 400 هزار ریال افزایش پیدا کند.

رئیس کمیته داوران درجه‌های داوری و سطح مسابقات را از جمله شاخص های مورد نظر برای تعیین سطح حقوق داوران برشمرد.

نوربخش ورودیه این فصل تیم‌های حاضر در دسته‌های مختلف را به شرح زیر اعلام کرد.
تیم‌های لیگ برتری: 200 میلیون ریال
تیم‌های دسته یک: 12 میلیون ریال
تیم‌های زیرگروه: رایگان

کد خبر 83223

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار توپ و تور

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز