سه‌شنبه ۱۹ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۹:۳۶
۰ نفر

گروه ورزشی: هر 4 نامزد انتخابات دهم برنامه‌های ویژه‌ای در بخش ورزشی ارائه داده‌اند

طبق قانون کمیسیون تبلیغات، انتخابات، نامزدها این حق را دارند که در برنامه تخصصی رادیو ورزش دیدگاه‌های ورزشی خود را بیان کنند. اما این تنها گفت‌وگوی ورزشی نامزدهای انتخابات دهم در موضوع ورزش نبود چه آنکه برخی از آنها در میتینگ‌های ورزشی یا پیام‌هایی که به تیم‌های ورزشی شرکت‌کننده در مسابقات داده‌اند، اظهارنظرهای ورزشی داشته‌اند، ضمن اینکه طبق سنت انتخابات چهره‌ها، قهرمانان و مدیران ورزشی رفت و آمد زیادی به ستادهای انتخاباتی داشته و از نامزد مورد علاقه خود حمایت می‌کردند. برخی از آنها نیز به طور همزمان از چند نامزد حمایت می‌کردند.

میرحسین موسوی:  دوری سیاست از ورزش

میرحسین موسوی یکی از نامزدهای دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در مصاحبه با رادیو ورزش در خصوص مهمترین مسائل و اهمیت حوزه ورزش در کشور به تشریح دیدگاه خود پرداخت: «مشکل ،عدم هماهنگی و داشتن جهت مشخصی برای مجموعه امور ورزشی است که موجب شده تا نقشه و طرحی برای هماهنگی گرایش‌های متعدد ورزشی در کشور نداشته باشیم.»

وی گفت: «ساماندهی این مسئله مهم‌ترین موضوعی است که شورای عالی ورزش بالاترین سهم را در آن خواهد داشت به شرطی که این شورا متشکل از صاحب‌نظران باشد.

مطابق قانون اساسی رئیس جمهور، رئیس شورای عالی ورزش است و این موضوع بیانگر اهمیت و جایگاه ورزش در جمهوری اسلامی است.»

موسوی در خصوص اهمیت مشارکت همگانی مردم در امر ورزش کشور گفت: «در عرف سیاسی و حوزه‌های ورزشی هنوز این امر جدی گرفته نشده است و اگر به عنوان یک پدیده فرهنگی در سطح ملی و بین‌المللی و بیانگر آرمان‌های ما باشد، نگاه‌مان به ورزش تغییر خواهد کرد.»

وی افزود: «اگر درسطح کلان به ورزش بنگریم، خواهیم دید که ظرفیت‌های بسیاری را برای شادابی مردم و افزایش احساسات آنها در مسائل فرهنگی و منطقه‌ای خواهد داشت که ایجاد این مسئله با اهتمام همه‌جانبه مردم، مسئولان و اصحاب ورزش میسر است.»

موسوی در خصوص توجه به ورزش به عنوان ابزاری در جهت تقویت سجایای اخلاقی و مبارزه با تهاجم فرهنگی گفت: «لزوم پرداختن به این مسئله یک ضرورت است زیرا مردم به اشکال مختلفی از ورزش تاسی می‌گیرند.

قهرمانان و ورزشکاران در اذهان مردم نمادی از قدرت و اقتدار و آیینه تمام‌نمای امیال و آرزوهای مردم هستند و تاثیر این موضوع بر سجایای اخلاقی مردم پوشیده نیست. در قدیم شخصیت‌هایی نظیر پوریای‌ولی و در زمان حاضر غلامرضا تختی مظهر این سجایا و ارزش‌های انسانی بوده‌اند که مردم به عنوان یک اسطوره به آنها نگاه می‌کرده‌اند.

از این‌رو ورزشکاران نباید صرفا به دنبال افزایش توانایی‌های جسمی خود باشند. قدر مسلم آنکه رفتاری که یک ورزشکار دارد بر مردم تاثیر می‌گذارد از این‌رو فضای ورزشی باید پاک و فرهیخته باشد، اگر این فضا را عمومی کنیم، نقش ورزش در تعالی فرهنگ کشور ارتقا می‌یابد.»

وی در خصوص راهکارهای خود در زمینه نیل به ورزش قهرمانی گفت: «ورزش مورد حمایت مردم است و وقتی در سطح بین‌المللی مسابقه می‌دهیم، مردم خود را در مبارزه سهیم می‌دانند.

ورزش جای دعواهای قدیمی را گرفته است و مردم به شکل صلح‌آمیز بخشی از نیروی خود را تخلیه می‌کنند که این موضوع اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد.وقتی ورزش حالت سیاسی پیدا کند و امیدهای ملت در برد تیم ایران مطرح شود، به شدت زیان‌آور خواهد بود.

سر نوشت ورزش نباید با سرنوشت افرادی که دولت را تشکیل می‌دهند، عجین شود. اگر در تمامی رشته‌های ورزشی مستقل از آمد و شد دولت‌ها برنامه‌ریزی داشتیم، وضعیت‌مان بهتر بود.

نکته آخر آنکه اگر اخلاق قهرمانی را در ورزش توسعه دهیم و در مسابقه بردوباخت مطرح نباشد می‌تواند در شکوفایی بعد قهرمانی ورزش سازنده باشد.»

موسوی پیرامون عملکردهای سلیقه‌ای در ورزش به دلیل نابسامانی در هماهنگی ارگان‌های مختلف گفت: «دولت باید در ورزش سهیم باشد.

در این راستا تدوین سند راهبردی در زمینه ورزش به علاوه تغییر در ساختار ورزش مهم است که نقش سازمان تربیت بدنی نیز باید در اینجا مشخص شود.

در این سند راهبردی باید به مسئله ثبات مدیریت و مسائل تخصصی و فوق تخصصی اهمیت داده شود و مباحث مرتبط با آموزش‌های طولانی و دراز مدت به صورت نهادینه درآید تا وضعیت ورزش به سمتی تمایل پیدا کند که در سطح بین‌المللی بدرخشد.»

موسوی درخصوص منظر دیدگاه‌های خود در زمینه ورزش گفت: «از نظر من جنبه‌های فرهنگی ورزش مهمتر است اما در کنار آن باید گردش سرمایه مناسب وجود داشته باشد که لازم است تا دولت و بخش خصوصی در کنار هم روی این مسئله کار کنند.

دولت باید بسترسازی کند و یارانه‌های خود را به حمایت از ورزش اختصاص دهد. آمیزه‌ای از التقاط فرهنگ و سرمایه‌گذاری می‌تواند در سند راهبردی ما نقش مهمی داشته باشد. باید در این امر علاوه بر مداخله شهرداری‌ها از اصول شوراها و قانون اساسی استفاده کنیم.

از جمله اقدامات این شوراها تصدی‌گری در امر ورزش است که بین مردم و دولت قرار می‌گیرند و ورزش را از حالت صرفا دولتی خارج می‌کند در هر صورت ورزش بدون گردش سرمایه، میسر نیست.»

بهروز صحابه رئیس کمیته ورزش ستاد میرحسین است؛ او پیش از این رئیس اسبق فدراسیون فوتبال در سال‌های 63 – 60، عضو اسبق هیات اجرایی کمیته ملی المپیک، مدیر مسئول سابق کیهان ورزشی، سردبیر ورزشی روزنامه‌ سلام و نماینده دولت خاتمی در شورای عالی ورزش بوده است.

محسن صفایی فراهانی (رئیس اسبق فدراسیون فوتبال، معاون سابق وزیر اقتصاد و دارایی و عضو کمیته اجرایی کنفدراسیون فوتبال آسیا)، حسین راغفر (قائم مقام سابق سازمان تربیت بدنی، رئیس اسبق فدراسیون فوتبال در دوران نخست‌وزیری میرحسین و استاد دانشگاه ، مهدی خبیری (نایب رئیس سابق فدراسیون فوتبال و استاد دانشگاه)، مصطفی هاشمی‌طبا (رئیس اسبق سازمان تربیت بدنی و کمیته‌ ملی المپیک)، رمضانیان‌پور (نماینده مجلس ششم و رئیس سابق فدراسیون ژیمناستیک)، محمود گلشنی (رئیس اسبق فدراسیون تنیس)، نصرالله سجادی (قائم مقام اسبق سازمان تربیت بدنی و معاون سابق
 تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش)، فائزه هاشمی (رئیس فدراسیون بین‌المللی اسلامی ورزش‌های زنان) و طاهره طاهریان (معاون سابق سازمان تربیت بدنی) اعضای تیم ورزش ستاد انتخابات میرحسین موسوی‌اند که بیشتر آنها از مدیران ورزشی هستند.

ضمن اینکه ورزشکارانی مثل علی دایی، خداداد عزیزی، منصور برزگر و... از نامزدی او حمایت کرده‌اند.

از میان نامزدهای انتخابات اما  میرحسین موسوی در آستانه دیدار ایران برابر کره‌شمالی خطاب به ملی‌پوشان پیامی صادر کرد که دیگر نامزدهای انتخاباتی از این فرصت استفاده نکردند. موسوی دوری ورزش از سیاست را اصلی ترین رویکرد خود قرار داده است.

 احمدی‌نژاد: شخصا حاشیه‌های فوتبال را کم می‌کنم

محمود احمدی‌نژاد، رئیس دولت نهم نیز برنامه‌های خود را برای ورزش در 4 سال دوم اعلام می‌کند.

این نامزد دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری که با  رادیو ورزش گفت‌وگو ‌کرد در بیان برنامه‌ها و دیدگاه‌های ورزشی خود گفت: «با اشاره به حاشیه‌های فراوانی که ورزش باشگاهی و ملی را احاطه کرده باید خودم وارد شوم و این حواشی مخرب را از فوتبال حذف کنم. کشور ما توانمند است و ظرفیت‌های فراوانی دارد و نباید در ورزش پرطرفدار فوتبال این قدر ضعیف عمل کند.»

رئیس دولت نهم، اصلی‌ترین دلیل ضعف فوتبال کشور را حاشیه‌های آن دانست و افزود: «متاسفانه این رشته ورزشی دچار حاشیه‌های بسیار بدی شده است که باید برای کنارزدن آن فکر اساسی کرد.»

احمدی‌نژاد با اشاره به هزینه‌های بسیار بالای ورزش فوتبال و رقم‌های درشت پرداختی به بازیکنان فوتبال گفت: «به رئیس سازمان تربیت بدنی به عنوان متولی ورزش کشور گفته‌ام و از وی خواسته‌ام که این پرداخت‌های درشت را در فوتبال کنترل کند.»

رئیس دولت نهم در عین حال به موفقیت‌های ورزشی حاصل شده در چهار سال اخیر اشاره کرد و افزود: «با اهمیت دادن به ورزش در دولت نهم، شاهد موفقیت‌های غرورآفرین ورزشی در رشته‌های مختلف بوده‌ایم و از آن جمله می‌توان به قهرمانی در رشته‌های بسکتبال، والیبال، وزنه‌برداری، کشتی و بسیاری دیگر از رشته‌ها و همچنین موفقیت‌های ورزش بانوان در عرصه‌های داخلی و بین‌المللی اشاره کرد.»

احمدی‌نژاد در این گفت‌وگوی رادیویی با تاکید بر اینکه همه باید به دنبال ساختن قهرمانان الگو در کشور باشیم، گفت: «سازمان تربیت بدنی یک برنامه نظام‌مند برای دستیابی به این هدف طراحی کرده و در حال اجرای آن است.»

نامزد دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سئوالی درخصوص راهکارهایش برای توسعه ورزش قهرمانی در کشور، گفت: «نقش ورزش در ایجاد غرور ملی کم نظیر است و موفقیت ورزشکاران در عرصه‌های بین‌المللی به اندازه بسیار زیادی در تقویت غرور ملی تاثیرگذار است.»

احمدی‌نژاد به دیدار فوتبال تیم‌های ملی ایران و استرالیا در مقدماتی جام جهانی 1998اشاره کرد و گفت: «همانطور که دیدیم پیروزی در این دیدار میلیون‌ها ایرانی را خوشحال و غرور ملی را تقویت کرد.»

رئیس دولت نهم خاطرنشان کرد: « می‌توان گفت که پیروزی ورزشی در عرصه‌های بین‌المللی حتی به اندازه پرتاب ماهواره امید به هوا غرور ملی در بین مردم کشور ایجاد می‌کند و برای این منظور و دستیابی به موفقیت‌های بیشتر ورزشکاران، همه باید دست
به دست هم دهیم سازمان تربیت بدنی، ورزشکاران، مردم و رسانه‌ها همه مسئول هستند.دولت و باشگاه‌ها و مردم همه باید به عنصر غرور ملی در ورزش توجه کنند.»

از سوی دیگر به گزارش برخی از سایت‌های خبری در همایش حامیان ورزشی او چهره‌هایی نظیر نجمه آبتین، رئیس فدراسیون بیسبال، رباب شهریان، مدیر کل امور بانوان سازمان تربیت بدنی، پروانه نظرعلی دبیرکمیسیون ورزش بانوان کمیته ملی المپیک، فریده شجاعی نایب رئیس بانوان فدراسیون فوتبال، سهیلا قاسمی نایب رئیس فدراسیون شطرنج، فاطمه ابوالقاسمی رئیس فدراسیون آمادگی جسمانی و کیومرث هاشمی معاون سازمان تربیت بدنی حضورداشته اند.

شاید  قوی‌ترین حامی احمدی‌نژاد قوی‌ترین مرد جهان باشد که می‌گوید به عقیده من احمدی‌نژاد با استقامت شجاعانه مقابل زورگویان و قلدرهای جهان و حمایت مردانه از مظلومان عالم نشان داد یکی از قوی‌ترین مردان جهان در عرصه سیاست است.

او در عرصه مبارزه با زورگویان پشت اسرائیلی‌ها را بارهابه خاک مالیده است.

حسین رضازاده با اعلام حمایت رسمی‌ خود از کاندیداتوری‌ احمدی‌نژاد در دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: «حاضرم به دلیل علاقه ‌قلبی به احمدی‌نژاد به صورت افتخاری مسئولیت ستاد ورزشی ایشان را برعهده بگیرم و به نوعی زحمات ایشان در عرصه ورزشی را جبران کنم.»

حسین رضازاده، مدیر تیم‌های ملی وزنه‌برداری که در چند ماه گذشته به موفقیت‌های چشمگیری در عرصه بین‌المللی دست یافته است، گفت: «به برکت سفرهای استانی دولت محترم به ویژه شخص رئیس جمهور امروز در دورترین مناطق ایران و بی‌بضاعت‌ترین نقاط کشور فضا‌های مجهز ورزشی برای جوانان این مرز و بوم وجود دارد. هنر دولت نهم، سفر به مناطق دور دست و محروم ایران است چراکه تا پیش از این هیچ دولتی در اندیشه سفر به مناطق دورافتاده و محروم ایران عزیز نبود و جوانان این مناطق هیچگاه به حق واقعی خود نرسیدند اما به برکت دولت نهم می‌توانیم با قاطعیت اعلام کنیم که امروز بیشتر جوانان ایران از فضای لازم برای ورزش کردن برخوردار هستند.»

مهدی کروبی: برنامه ویژه‌ای برای فوتبال دارم 

مهدی کروبی یکی دیگر از نامزدهای دهمین دوره ریاست جمهوری، با اینکه تیم ورزشی او یارگیری خاصی از میان قهرمانان ورزشی نکرده است اما برنامه‌هایی برای ورزش دارد.

او با بیان اینکه ورزش مایه غرور ملی است، می‌گوید: «در صورت پیروزی در انتخابات برنامه ویژه‌ای برای تقویت فوتبال ایران و ورزش کشور تدوین کرده‌ام.

ورزش به ویژه فوتبال و تیم ملی ایران حساسیت بالا و در بین مردم جایگاه مهمی دارد به همین جهت باید به بحث ورزش و فوتبال نگاه خاص و تخصصی داشت.»

وی تصریح کرد: «اگرچه کارهایی در زمینه ورزش و فوتبال کشور شده است اما فوتبال و ورزش ایران باید در جایگاه مهم و برتری در سطح بین‌المللی باشد.»

کروبی با بیان اینکه در رابطه با ورزش برنامه‌های وسیعی دارم و نیروهای متخصص و باسابقه ورزشی در این زمینه را به همکاری دعوت کرده‌ام، یادآور شد: «ورود مسائل سیاسی در فوتبال و ورزش موجب کمرنگ شدن تخصص در آنها شده است و باید افرادی ورزیده و متخصص در امر فوتبال و ورزش ایران تصمیم‌گیری کنند.»

این نامزد دهمین دوره ریاست جمهوری تاکید کرد: «کسی را نباید به عنوان سیاسی کاری بر فوتبال و مجموعه ورزش که روند تخصصی دارد، تحمیل کرد.»

کروبی افزود: «باید تنها به کسب یک مدال در مسابقات بسنده و شکست‌های تیم ملی فوتبال در ورزشگاه آزادی را به صورت تخصصی ارزیابی و بررسی کرد تا برای آن برنامه‌ریزی درستی شود.»

دبیرکل حزب اعتماد ملی یادآور شد: «اگر رئیس جمهور شدم برنامه ویژه‌ای برای تقویت فوتبال ایران و تمامی رشته‌های ورزشی خواهم داشت.»

خسروی، رئیس کمیته ورزش ستاد انتخاباتی مهدی کروبی نیز در گفت‌وگو با رسانه‌ها از خاطرات ورزشی این کاندیدای دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری سخن  می‌گوید: «همین اواخر کروبی، پرشور و شاداب خاطره کشتی گرفتن خود را با آقای هاشمی در ایامی که در زندان طاغوت محبوس بودند تعریف می‌کرد. همواره نزدیکان کروبی از انرژی همیشگی او در خصوص تعقیب نتایج و اوضاع ورزش قهرمانی در سطح ملی کشور سخن به میان می‌آورند.»

او می‌گوید: «در سال 1358 به دستور امام خمینی(ره) صدارت بنیاد شهید به مهدی کروبی سپرده شد و در تمامی سال‌هایی که در این پست قرار داشت کشور در بحبوحه جنگ به سر می‌برد.

در این دوران نگاه عده‌ای از انقلابیون و مسئولان ورزش، به خصوص فوتبال نگاه بدبینانه‌ای بود و فوتبال را دستاورد استعمار و فرهنگ حاصل از آن را، فرهنگی غربی می‌پنداشتند.

در بین این نگاه‌های افراطی به ورزش همواره بنیاد شهید با حمایت کروبی تیم‌های حرفه‌ای خود را در رشته‌های مختلف ورزشی راه‌اندازی کرد.

به عنوان مثال تیم‌های حرفه‌ای فوتبال و والیبال بنیاد شهید در بالاترین لیگ‌های ایران فعالیت می‌کردند و تیم والیبال بنیاد در آن سال به لیگ قهرمانی آسیا در هیروشیما راه یافت، اما با خروج کروبی از بنیاد، تمامی این تیم‌ها به باشگاه راه‌آهن واگذار شد.»

خسروی با اشاره به نگاه ویژه کروبی به ورزش بانوان می‌گوید: «در سال 74 بحث‌هایی درمورد چیستی و چگونگی ورزش بانوان مطرح شد و افراد بسیاری با آن به مخالفت پرداختند.

در همان سال‌ها شیخ در مصاحبه معروف خود با نشریه پهلوان، ورود زنان به این عرصه را بدون اشکال دانست. هنگام ریاست مجلس ششم از اندیشه‌های نوگرایانه در حیطه ورزش همواره دفاع می کرد و حتی در بازی‌های مقدماتی جام جهانی هنگام بازی تیم ایران و عربستان با حضور از همان دقایق اولیه در ورزشگاه، تیم ملی بازی را به نفع خود به پایان برد.»

 محسن رضایی: تاسیس وزارت ورزش

محسن رضایی یکی دیگر از نامزدهای انتخابات است که یک قهرمان ورزشی را به عنوان رئیس کمیته ورزش ستاد خود منصوب کرده است. قهرمان جودو جهان می‌گوید که  تخصصی شدن برنامه‌های اقتصادی، فرهنگی، هنری و ورزشی دکتر محسن رضایی از دلایل حمایت من از این نامزد انتخابات است.

آرش میراسماعیلی ادامه می‌دهد: «دکتر رضایی دیدگاه‌های ورزشی مناسبی دارد و کمیته ورزشی ایشان نیز اعضای جوانی دارد که در میان دیگر نامزدها  دیده نمی‌شود. ضمن اینکه رضایی قصد دارد وزارتخانه ورزش را تاسیس کند و می‌دانید که تاسیس این وزارتخانه چه تاثیری در روند پیشرفت ورزش کشور دارد.»

میراسماعیلی افزود: «اصلی‌ترین اهداف نامزدها باید تشکیل کمیته‌های تخصصی باشد و تلاش کنند شعار ندهند، بلکه عمل کنند.»

او در ادامه گفت: «ما دیدگاه‌های ورزشی خود را با دکتر رضایی در میان می‌گذاریم تا به مرحله کاربردی برسد.» میراسماعیلی درباره سخنان محسن رضایی برای تاسیس وزارت ورزش گفت: «با تاسیس این وزارتخانه می‌توانیم پاسخگوی مردم و نمایندگان ملت باشیم.»

او افزود: «طرح تاسیس وزارت ورزش، بحث جدیدی است که از سوی دکتر رضایی مطرح شده است. با تاسیس این وزارتخانه، همه مردم ،  ارگان‌ها و نمایندگان ملت باید پاسخ خود را از این وزارتخانه بگیرند.» 

میراسماعیلی برنامه‌های ورزشی محسن رضایی  را با ارائه سرفصل‌های آن اینگونه تشریح می‌کند: «تحول اقتصادی در ورزش با خصوصی‌سازی و واگذاری تمامی باشگاه‌ها، اماکن و تجهیزات ورزشی به مردم، تخصص‌گرایی در ورزش و سپردن ورزش به مدیران مجرب و متخصص در امور ورزش، اهمیت دادن به ورزش در دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی، جلوگیری از سیاسی شدن ورزش و استفاده ابزاری دولتمردان از آن، تشکیل مدارس حرفه‌ای ورزش در سراسر کشور، اختصاص بودجه ورزشی مجزا جهت ورزش بانوان، رفع فشار آزادی کامل به مطبوعات ورزشی و حمایت از این قشر به منظور شکل‌گیری جریان آزاد و پرشور اطلاع‌رسانی در حوزه ورزش، ارتباط نزدیک اصحاب رسانه‌های ورزشی با مسئولان وزارت ورزش و جوانان به منظور اخذ مشورت و راهنمایی کارشناسی از ایشان.» 

از سوی دیگر ستاد انتخاباتی محسن رضایی، برخی از اسامی حامیان ورزشی محسن رضایی را اعلام کرده است؛ امیدوار رضایی، ناصر شفق، اکبر غمخوار، عزیزالله محمدی، حمید درخشان، علی فتح‌الله‌زاده، علیرضا دهقان و علی نظری‌جویباری  افرادی ورزشی هستند که در ستاد انتخاباتی محسن رضایی فعالیت می‌کنند.

نگاه

این برای دومین‌بار است که تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری در زمانی آغاز می‌شود که تب ورزش به خصوص فوتبال بسیار بالاست، چه آنکه 4 سال پیش و در انتخابات81 خرداد، تیم ملی برای حضور در جام جهانی در تهران میزبان تیم ملی بحرین بود که پیروزی در این مسابقه برای فوتبال ایران حکم صعود به جام جهانی را داشت، به دلیل فضای پرشور انتخاباتی و فوتبالی همه نامزدهای نهمین دوره ریاست جمهوری بسیاری از برنامه‌های تبلیغاتی خود را در شب صعود تیم ملی به جام جهانی موکول کرده بودند و سعی داشتند در جشن پیروزی بیشترین استفاده را ببرند.

در دهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری نیز گرچه تیم ملی فوتبال برای حضور در جام جهانی، امید کمتری نسبت به 4 سال پیش دارد اما دو مسابقه‌ای که در زمان قانونی تبلیغات انجام می‌شود به محلی برای رقابت تبلیغاتی نامزدهای انتخابات تبدیل شده است.

کد خبر 83188

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ساير ورزش‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز