پنجشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۸۸ - ۲۰:۳۱
۰ نفر

آیدا ابوترابی: «سای چه دلیکا»، اسم یک ماهی عجیب است!

ماهی ای که هم اسم عجیبی دارد و هم رفتارهای عجیبی از خودش نشان می‌هد. این ماهی شگفت‌آور، برای اولین بار، دی ماه سال 86 ، توسط غواص‌هایی که در اطراف جزیره اندونزی در حال گردش بودند، کشف شد. آنها برای شناسایی این آبزی، عکس‌های زیادی از آن گرفتند و به نزد یکی از ماهی شناسان معروف دنیا در دانشگاه واشنگتن بردند. اما در کمال ناباوری جوابی که گرفتند این بود: «این ماهی اسم ندارد!» بعد از آن تحقیق‌های گسترده‌ای برای شناخت این ماهی آغاز شد. در جدیدترین گزارشی که از بررسی این ماهی 5/10 سانتی‌متری ارائه شده، این  نتیجه به دست آمد که سای چه دلیکا با تمام ماهی‌هایی که تا به حال شناخته شده است ، فرق دارد!

اولین ویژگی این ماهی نارنجی رنگ که حدس می زنند بتوان آن را در گونه قورباغه ماهی‌ها قرار داد، این است که بر خلاف ماهی‌های دیگر می‌پرد! در فیلمی که از حرکت این ماهی کنار صخره مرجانی به دست آمده، به خوبی می‌توان دید که مقدار کمی آب مثل فواره در اطرافش ایجاد می‌شود که نشان می‌دهد حرکت ماهی شنا کردن نیست ، بلکه پریدن یا به عبارت دیگر جست و خیز کردن است!

ویژگی دیگر این ماهی، که باعث شده اسم آن سر زبان‌ها بیفتد، این است که سای چه دلیکا می‌خزد! در واقع در دو طرف بدن ماهی، باله‌هایی وجود دارد که بیشتر مثل پا عمل می‌کنند تا باله! یعنی اول کمی ورجه ورجه کردن و بعد قدم زدن، ورجه وورجه کردن، قدم زدن!

اگر به دقت به صورت این ماهی نگاه کنید، متوجه ویژگی شگفت‌آور دیگری خواهیدشد؛ این که چشم‌هایش مثل چشم انسان در کنار یکدیگر و روی یک صفحه قرار دارد.

بر خلاف ماهی‌های دیگر که چشم‌هایشان در دو طرف سرشان قرار دارد، چشم‌های
سای چه دلیکا، بر روی صورت صاف و تختش جای دارد و دید متفاوتی از ماهی‌های دیگر به آن می‌دهد.

نکته دیگری که درباره این ماهی می توان گفت، این است که نمی تواند تغییر رنگ دهد. بیشتر قورباغه ماهی‌ها بنابر محیطی که در آن شنا می‌کنند، رنگ خودشان را عوض می‌کنند، اما این ماهی شگفت‌آور بدون هیچ اعتنایی به محیط، جست و خیز می‌کند!

کد خبر 83092

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز