یکشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۸۸ - ۰۷:۲۸
۰ نفر

گروه‌ ورزشی: فدرر تنها یک بازی با آرزوی دیرینش یعنی قهرمانی رولان گاروس فاصله دارد، ولی خوب می‌داند شکست سودرلینگ تنیسوری که نادال را حذف کرده، کار بسیار دشواری خواهد بود.

فینال امروز مسابقات آزاد فرانسه در غیاب نادال، قهرمان چهار دوره اخیر این گرنداسلم برگزار می‌شود و این بهترین و شاید آخرین فرصت برای فدرر 29 ساله است که تنها جای خالی کلکسیون افتخاراتش را پر کند. فدرر با قهرمانی در رولان گاروس به یکی از معدود تنیسورهایی تبدیل می‌شود که در هر چهار گرنداسلم به عنوان قهرمانی رسیده‌اند و همچنین می‌تواند با رکورد 14 قهرمانی پت سمپراس در گرنداسلم برابری کند.

فدرر اما عصر جمعه در نیمه‌نهایی به سختی و در پنج ست (3-6، 7-6، 2-6، 6-1 و 6-4) توانست خوان مارتین دل‌پوترو، سید پنجم تورنمنت را شکست دهد. تنیسور بلندقامت و قدرتمند آرژانتینی که استاد بازی در زمین‌های رسی است، شروع بسیار خوبی داشت و توانست در ست‌های اول و سوم با اقتدار پیروز شود ولی او از ابتدای ست چهارم نزولی تدریجی داشت و فدرر از این فرصت استفاده کرد تا با بازی خوبش دو ست پایانی را پیروز شود.

تنیسور سوئیسی که در جریان بازی از سوی تماشاگران فرانسوی هم حمایت می‌شد، پس از پیروزی گفت:‌ «بازی خیلی حساسی بود. او سرویس‌ها و فورهندهای خیلی قدرتمندی دارد و مرا تحت فشار قرار داد. خوشبختانه سرویس من در طول بازی به تدریج بهتر شد. می‌دانستم که اگر بازی طولانی شود، شانس پیروزی خواهم داشت. چون از نظر ذهنی و بدنی آماده بودم.»

دل‌پوترو هم پس از این شکست گفت که فشار بالای بازی دلیل پایان ضعیفش بود: «در مقابل بازیکنانی مثل رافا یا راجر، می‌دانی که آنها تا آخرین توپ می‌جنگند. من با تمام وجود بازی کردم، ولی فدرر یک بازیکن معمولی نیست. برای همین است که در ست‌های پایانی در زدن سرویس‌های اولم مشکل داشتم.

مشکل از سرویس من نبود، بلکه تحت فشار بودم.» دل‌پوتروی 20 ساله که برای اولین بار بازی در نیمه‌نهایی یک گرنداسلم را تجربه می‌کرد، اضافه کرد: «خیلی ناراحتم. می‌توانستم کار را در سه ست تمام کنم. من فرصت پیروزی داشتم ولی او در ست‌های چهارم و پنجم خیلی خوب سرویس زد.» دل‌پوترو اما با وجود شکست گفت که مثل دیگران آرزو می‌کند که فدرر بتواند با پیروزی در فینال به آرزوی قدیمی‌اش برسد.

شگفتی سودرلینگ ‌ ادامه دارد

اما او در فینال با کسی روبه‌رو می شودکه به 31 بازی بدون شکست نادال در رولان‌گاروس پایان داد و شگفتی بزرگ تورنمنت محسوب می‌شود. سودرلینگ که در یک چهارم نهایی هم داویدنکو را در سه ست حذف کرده بود، در نیمه‌نهایی موفق شد فرناندو گونزالس را در سید دهم شکست دهد. او در دو ست اول به پیروزی رسید،ولی تنیسور اهل شیلی بازگشت خیره‌کننده‌ای داشت و پس از پیروزی در ست‌های سوم و چهارم، توانست در ست پنجم هم با نتیجه 4 بر یک پیش بیفتد.

سودرلینگ اما دوباره اوج گرفت و با پیروزی در پنج گیم بعدی، راهی فینال شد. این تنیسور سوئدی پس از پیروزی گفت: «این یک بازی باور نکردنی بود. من در دو ست اول خیلی خوب بازی کردم، بعد از آن فرناندو فوق‌العاده بازی کرد. ولی پس از آن شروع به جنگیدن کردم و توانستم شرایط را تغییر دهم.»

گونزالس هم درباره بازی گفت: «بازگشت من کار بزرگی بود. ولی سودرلینگ در سطح بسیار بالایی بازی می‌کند. او روی همه توپ‌ها مسلط بود و با سرعت هم نتوانستم او را غافلگیر کنم.» سودرلینگ که پیش از این از دور سوم یک گرنداسلم فراتر نرفته بود، تنها یک بازی دیگر برای کامل‌کردن شگفتی‌اش فاصله دارد. مربی او ماگنوس نورمن است، آخرین تنیسور سوئدی که توانسته در سال 2000 به فینال رولان گاروس برسد.

فدرر، شانس اول پیروزی

اکثر کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که فدرر شانس بیشتری برای پیروزی در فینال امروز دارد. سودرلینگ تجربه بازی در فینال گرنداسلم را ندارد و این ممکن است عاملی منفی برای او باشد. از سوی دیگر فدرر پس از شکست در سه فینال اخیر رولان گاروس انگیزه زیادی برای پیروزی در این بازی دارد. فدرر اما انتظار بازی سختی را دارد: «این یک گرنداسلم است و فینال هرگز آسان نیست.

تنیسوری که در طرف دیگر تور است هم در فینال بازی می‌کند و او هم‌ 4 بازی قبلی‌اش را برده، ولی او هم تحت فشار خواهد بود، کاری که سودرلینگ انجام داده فوق‌العاده بوده. بازی سختی خواهد بود، ولی من برای این چالش آماده‌ام. من احترام زیادی برای عملکرد اخیر او قائلم، ولی امیدوارم بتوانم او را متوقف کنم. من هم می‌دانم که شانس اول پیروزی هستم، ولی این چیزی را بیان نمی‌کند. او هرگز در فینال گرنداسلم بازی نکرده، ولی من بارها بازی کرده‌ام و این می‌تواند یک مزیت باشد. ولی از سوی دیگر او چیزی برای از دست دادن ندارد.»

سودرلینگ که پیش از این به‌عنوان یک متخصص زمین‌های سریع شهرت داشت، در این دو هفته روی خاک هم عالی بوده و حالا هم نمی‌خواهد کنار برود: «بازی من مقابل نادال فوق‌العاده بود. شکست نادال روی خاک رس، ‌بزرگترین چالش ممکن بود. ولی پس از این پیروزی با خودم گفتم که می‌خواهم به بیش از این برسم و امروز هم همین را می‌گویم.»

او در 9 رویارویی‌اش مقابل فدرر بازنده بوده،  با این وجود امیدوار است در فینال امروز پیروز شود: «باید فدرر را شکست دهم و فکر می‌کنم، شانس پیروزی هم داشته باشم. بازی‌های قبلی مقابل او خیلی فشرده بود. درست است که او مدعی اصلی است ولی این مسئله در مورد نادال هم صدق می‌کرد.»او با سرویس‌هایش که بالای 200 کیلومتر بر ساعت سرعت دارند و خونسردی اسکاندیناوی‌اش، می‌تواند رویای فدرر را تبدیل به یک کابوس کند.

کد خبر 82974

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز