شنبه ۱۶ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۴:۳۱
۰ نفر

اگر کودک شما تمام اسباب بازی‌های جدید فکری را ندارد، نگران نباشید، به هر حال آنها کمک چندانی به سرعت رشد کودک نمی‌کند.

در تحقیقی که توسط مؤسسه آموزش لندن روی 9هزار خانواده صورت گرفته است، دانشمندان به چیزی بسیار مؤثرتر و البته رایگان برای کودکان دست یافته‌اند؛

ارتباط نزدیک با کودک(بازی کردن، درآغوش گرفتن، با هم به گردش رفتن) تأثیر ماندگارتری در مقایسه با قطعه‌های جدید و اسباب‌بازی‌های گران قیمت بر رشد کودک دارد و همچنین کودک شادتر رشد می‌کند. براساس این تحقیقات ارتباط عاطفی بین پدر و کودک از همان ابتدا تاثیر قابل توجهی بر رشدذهنی و روانی کودک دارد.

‌تا 6 ماهگی

همسر(پدر) و نوزاد شما خیلی قبل از تولد با هم رابطه‌ای را شروع کرده‌اند. مطالعات نشان می‌دهد که کودکان می‌توانند پایین‌ترین فرکانس‌های صوتی را به خوبی از داخل رحم بشنوند؛ پس تمامی گفت‌وگوهای پدر با جنین اثر خود را دارد.

لمس کردن، نخستین شکل ارتباطی است که کودک متوجه آن می‌شود. بنابراین تماس پوستی بین کودک و پدر در نخستین روزهای تولد بسیار ضروری است.

کودک از قبل متوجه احساس و بوی مادر می‌شود، پس حالا نوبت همسر شماست! او را تشویق کنید نوزاد را حمام کند، این بهترین شیوه برای افزایش اعتماد به نفس همسر شماست.

همچنین تحقیقات نشان داده است بچه‌هایی که به‌طور مرتب با پدرشان حمام می‌کنند، در زندگی آینده خود دوستی‌های پایدارتری دارند. شیردادن به کودک در حضور پدر راه خیلی خوبی برای تقویت رابطه بین آنهاست.

مادرانی که در رابطه با تغذیه کودک با شیر خودشان از جانب همسر احساس پشتیبانی می‌کنند، مدت بیشتری به کودکشان شیر می‌دهند.

6 تا 12 ماهگی

- بدون شک شما(مادران) نخستین و اصلی‌ترین منبع آسودگی کودک هستید اما همسر شما نیز با فاصله بسیار کمی در مقام دوم قرار می‌گیرد.

درحقیقت زوج شما برای او بهترین کس در تمام دنیاست و هیچ کس به این اندازه نمی‌تواند او را پشتیبانی کند یا تسکین دهد.

- شریک شما بهترین منبع سرگرمی کوچولوی شماست. حدود 8 ماهگی شوخ طبعی کودک شما شروع به رشد و تقویت می‌کند.

تحقیقات نشان می‌دهد که پدران، مبتکر بازی‌های فیزیکی و غیرقابل پیش‌بینی بیشتری هستند تا مادران و وقتی آنها کودک را قلقلک می‌دهند و روی شکمش را با لب‌ها می‌لرزانند از خنده ریسه می‌رود. در ده ماهگی کودک چیزی را بیشتر از قایم‌باشک بازی با همبازی مورد علاقه‌اش دوست ندارد.

- نزدیک یک سالگی کودک ممکن است نخستین لغاتش را تلفظ کند. تعجب نکنید اگر نخستین لغت بابا باشد. در این هنگام می‌توانید اوج غرور را در همسرتان ببینید! در حقیقت مامان در مقایسه با بابا برای کودک تلفظ سخت‌تری دارد، ولی شاید شما بخواهید این مطلب را پیش خودتان نگه دارید!

12 تا 18 ماهگی

نزدیک 16 ماهگی احتمالاً کودک شما نخستین قدم‌های خود را برداشته است. اکنون پدر می‌تواند او را کمک کند تا جهان را کشف کند و پشتیبان کودک باشد. هنگامی که روی پاهایش تلوتلو می‌خورد، این نشانۀ آشکار حس اعتماد در کودک است.

همچنین آنها این شانس دلنشین را دارند که برای نخستین بار بازی فوتبال را تجربه کنند.در 18 ماهگی کودک نوپای شما شروع به ابراز علاقه به دیگران می‌کند. اما در این زمان آنها بسیار دمدمی هستند.

بنابراین تعجب نکنید اگر دقیقه‌ای کودک، پدرش را در آغوش بگیرد و او را غرق بوسه کند و دقیقه‌ای دیگر دوست نداشته باشد که پدر به او دست بزند. شما مطمئن باشید که پدر بدون توجه به این رفتار کودک به او عشق می‌ورزد؛ او به‌زودی یاد می‌گیرد که از پدرش پیروی کند.

18 ماهگی به بعد

هنگامی که پسر کوچولوی شما بتواند صدا‌ها را تشخیص دهد، آهنگ صدای پدر ماندگارترین تاثیر را در‌ زندگی‌اش خواهد داشت. کوچولوها به راحتی می‌توانند با پدرشان ارتباط برقرار کنند؛ همانطور که با مادرشان، حتی اگر پدر ساعت‌ها سرکار باشد.

چرا بیشتر وقت بچه‌ها صرف بازی با اسباب بازی  یا  رایانه شود در حالی‌که بازی با پدر به‌مراتب دلنشین‌تر است؟ بنابراین با جرات یک زمان مشخص را برای کودکتان در نظر بگیرید به نام وقت بازی با پدر. حالا این بهترین زمان برای همسر شماست که با برقراری ارتباط با کودک حین بازی و آموزش، رابطه عاطفی خود را با کودکش محکم‌تر کند.

همزمان که نوپای شما به 2سالگی نزدیک می‌شود به پدرش می‌گوید که چقدر دوستش دارد و به روشنی می‌توان غرور پدرانه را هنگامی که یکدیگر را در آغوش گرفته‌اند و داستان مورد علاقه‌شان را می‌خوانند، مشاهده کرد.

متین طاهباز

کد خبر 82938

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز