همشهری آنلاین: پژوهشگران می‌گویند فرهنگ، و نه زیست‌شناسی،‌ ممکن است توضیح‌دهنده این باشد که چرا زنان در برخی نقاط جهان به اندازه مردان در ریاضیات موفق نیستند.

به گزارش هلث‌دی نیوز این نتیجه‌گیری یک تجزیه و تحلیل در مورد عملکرد ریاضی دانش‌آموزان در کشورهای مختلف است که در شماره اول ژوئن نشریه Proceedings of the National Academy of Sciences منتشر شده است.

 ژانت مرتز،‌ استاد سرطان‌شناسی در دانشگاه ویسکانسین- مدیسن در آمرو سرپرست این تحقیق گفت: "کشورهایی هستند که در آنها تفاوت جنسیتی از لحاظ  کارکرد در ریاضیات چه در سطح میانگین و چه سطح افراد بااستعداد وجود ندارد. این گرایش به یکسانی میان زنان و مردان در کارکرد ریاضیات در همان کشورهایی مشاهده می‌شود که بالاترین میزان برابری جنسیتی را دارند."

مرتز گفت: "اگر شما به زنان فرصت‌های تحصیلی و شغلی بیشتری در زمینه‌های بدهید که نیاز به دانش پیشرفته ریاضیات دارند، زنان بیشتری را خواهید یافت که در ریاضیات بسیار خوب آموزش می‌بینند و عمل می‌کنند."

 برای مثال دختران در آمریکا در همه رده‌های که نمره‌های بسیار مشابهی با پسران در آزمون‌های ریاضی استانداردشده دارند. دختران و زنان جوان در آمریکا به طور فزاینده‌ای در کلاس‌های ریاضیات پیشرفته شرکت می‌کنند.

 این پژوهشگران نمره‌ها و توانایی‌هایی‌های ریاضیات در فرهنگ‌‌ها،‌ نژادها و کشورهای مختلف مورد بررسی قرار دادند، و دریافتند که در جمعیت‌های گوناگون دختران به همان اندازه پسران کارکرد خوبی در ریاضیات دارند،‌ و هر چه برابری جنسیتی در یک در آن گروه جمعیتی بیشتر می‌شود،‌ نسبت دخترانی که از پسران کارکرد ریاضی بهتری دارند، بیشتر می‌شود.

مرتز گفت: "فرهنگ آمریکا دانش‌آموزان را با این عقیده بار می‌آورد که استعداد ریاضی مردانه است؛ به آنها گفته می‌شود اگر فردی به طور طبیعی در ریاضیات استعداد نداشته باشد،‌ شانسی وجود ندارد که بتواند در این رشته پیشرفت کند. اما در برخی کشورهای دیگر،‌ به ریاضیات ارزش زیادی داده می‌شود و کارکرد خوب ریاضیات را عمدتا به تلاش فرد نسبت داده می‌شود

کد خبر 82867

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز