سه‌شنبه ۱۲ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۸:۵۵
۰ نفر

عماد افروغ: با نهایت تأسف با نزدیک شدن به روزهای پایانی مهلت تبلیغات، رواج بی‌صداقتی آن هم توسط اصحاب قدرت، سکه رایج شده و زنگ خطر را به صدا درآورده است.

به این معنا که با توجه به اعتمادی که مردم به نظام جمهوری اسلامی دارند و با توجه به جایگاهی که قدرت رسمی در جامعه دارد، بی‌صداقتی‌های اصحاب قدرت، بی‌صداقتی را در فرهنگ عمومی به‌دنبال خواهد داشت.

امروز شاهد آمارهای غلط و وعده‌های دروغین برخی اصحاب قدرت هستیم و این قابل توجیه نیست؛ یعنی اگر به مبانی ارزشی انقلاب اسلامی و صبغه فرهنگی و تاریخی جامعه توجه کنیم باید در نظر داشته باشیم که اخلاق، معنویت، معرفت خدا و ارزش‌های انسانی بالاترین ارزش برای ما به‌‌حساب می‌آید و تحت هیچ شرایط و عنوانی نمی‌توانیم برای به رخ کشیدن عظمت جمهوری اسلامی یا برای کسب قدرت بیشتر یا حفظ قدرت و یا حتی رسیدن به رفاه اقتصادی بیشتر، متمسک به دروغ و بی‌صداقتی شویم.

توجه داشته باشیم که حکمای اسلامی، صداقت در کنار محبت، عدالت، تدبیر و سیاست را به‌عنوان ویژگی‌های مدینه فاضله اسلامی ذکر کرده‌اند. به‌واقع نباید از صداقت به‌عنوان یکی از پراهمیت‌ترین افعال اخلاقی غفلت کرد و در عین حال نباید این را فقط در فرهنگ عمومی جست‌وجو کرد.

با توجه به نقشی که قدرت دولتی در نظام ما دارد اگر یک بی‌صداقتی توسط اصحاب قدرت صورت بگیرد این به‌صورت مضاعف و با ضریب قابل توجهی به جامعه سرایت می‌کند.

نباید مشکلات کشور راصرفا در حد مشکلات رفاهی و اقتصادی تقلیل داد بلکه باید توجه ویژه‌ای به مشکلات اخلاقی هم داشت، اتفاقا برخی از مشکلات اقتصادی ما در گرو این بی‌صداقتی‌هاست. با صداقت و اخلاق و با پرهیز از دروغ می‌توان امیدوار بود که مشکلات اقتصادی قابل حل است.

جامعه‌ای که فقط دلمشغولی‌‌اش شکم باشد، آن جامعه، جامعه مطلوبی نیست و به تعبیرحکمای باستان چنین جامعه‌ای شهر خوکان است، باید دقت کرد که ما مدینه فاضله‌ای را دنبال می‌کنیم که در آن اخلاق، صداقت، معنویت و ارزش‌های انسانی و الهی حرف اول و آخر را می‌زند و مسلم است برای تحقق ارزش‌های اخلاقی و احکام اسلامی نیاز به قدرت و اقتصاد داریم اما اقتصاد و قدرت در بهترین حالتشان تقدم رتبی و وسیله‌ای دارد.

تقدم ارزشی از آنِ اخلاق است و سایه تقدم ارزشی همواره باید بر تقدم رتبی مشهود و متجلی باشد؛ یعنی اینکه ما نمی‌توانیم از هر طریقی و با تمسک به هر شیوه‌ای حفظ قدرت کنیم یا به قدرت بیشتر برسیم یا به اقتصاد خودمان سامان دهیم.

بنابراین باید به مسئله اخلاق بیشتر توجه نمود و در این بین نبایداز نقش بی‌صداقتی‌های اصحاب قدرت در اشاعه دروغ غفلت کرد.

کد خبر 82756

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز