سه‌شنبه ۱۲ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۹:۴۶
۰ نفر

گروه‌ ورزشی- علی شاکری: بیست‌وپنجمین دوره مسابقات بسکتبال جام‌ ملت‌های آسیا در حالی طی روزهای 15 تا 25 مردادماه به میزبانی شهر تیان‌جین چین برگزار می‌شود

 که همه نگاه‌‌ها به رویارویی دو تیم ایران مدافع عنوان قهرمانی و قهرمان دوره بیست‌وچهارم با چین قدرت بلامنازع قاره و رکورددار قهرمانی در این بازی‌ها دوخته شده است.

ایران دوسال پیش در شرایطی به قهرمانی‌های پیاپی چینی‌ها در ژاپن پایان داد که چین به‌دلیل میزبانی بازی‌های المپیک با تیم دوم خود در مسابقات جام ملت‌ها در شهر توکوشیمای ژاپن حاضر شده بود.

از دو سال پیش تا به امروز خیلی‌ها از جمله خود چینی‌ها منتظرند تا تقابل دو قدرت برتر امروز بسکتبال آسیا را به نظاره بنشینند؛  دیداری که بدون شک مهم‌ترین مسابقه
 جام بیست‌وپنجم خواهد بود و همه برای دیدن این بازی لحظه‌شماری می‌کنند.

تمام قدرت چینی‌ها به بازیکنان شاغلش در NBA برمی‌گردد که سرآمد همه آنان یائومینگ غول 228 سانتیمتری است و تنها اوست که با حضورش در میدان می‌تواند معادلات را به سود چین رقم بزند.

شایعه غیبت یائومینگ

درست در روزهایی که کمتر از دو ماه به بیست‌وپنجمین دوره مسابقات جام ملت‌های‌ آسیا باقی‌مانده است، خبر می‌رسد که یائومینگ بازیکن خبرساز چینی در NBA که در تیم لس‌آنجلس لیکرز بازی می‌کند  به دلیل مصدومیت شدید غایب بزرگ چینی‌ها خواهد بود. شایعه غیبت این ستاره بزرگ باعث خوشحالی سایر مدعیان آسیایی از جمله ایران شده است؛

نکته‌ای که تمامی کارشناسان و ملی‌پوشان بسکتبال ایران معتقدند که در صورت نبود یائومینگ در ترکیب چین، این تیم دیگر در قاره‌کهن شکست‌ناپذیر نخواهد بود. 

صمد نیکخواه بهرامی کاپیتان

خوش تکنیک تیم‌ایران با اشاره به توانایی‌های یائومینگ در زیر حلقه می‌گوید: «اگر این موضوع واقعیت داشته باشد، نیمی از قدرت چین کم خواهد شد و تیم ایران در نبود این بازیکن می‌تواند به تکرار قهرمانی و پیروزی مقابل چین امیدوار باشد.»

شاهین طبع و مصطفی هاشمی به عنوان دو مربی برتر باشگاهی، موقعیت امروز بسکتبال را در آسیا ایده‌آل می‌دانند و آنها نیز با نیکخواه‌ بهرامی همه عقیده‌اند که چین بدون یائومینگ تیمی هم اندازه با سایر مدعیان آسیایی از جمله ایران خواهد بود.

افزایش تجربه بازیکنان ایرانی

بازیکنان کنونی تیم ملی بسکتبال ایران را همان بازیکنان  کلیدی ودو سال پیش تشکیل می‌دهند. به جز آیدین نیکخواه بهرامی که دیگر در جمع ملی‌پوشان افتخارآفرین ایران نیست.

با این تفاوت که حالا این بازیکنان با حضور در المپیک پکن و چندین رویداد بین‌المللی باتجربه‌تر از مسابقات ژاپن شده‌اند و حامد حدادی یکی از بهترین‌های بازی‌های دوره قبل با حضور در NBA در این دوره می‌تواند یائومینگ تیم ایران باشد.

اگر در جام بیست‌وچهارم، هدف راهیابی به بازی‌های المپیک پکن بود، این بار تیم‌های مدعی آسیا حضور در مسابقات قهرمانی جهان 2009 استانبول را نشانه می‌گیرند.

در تیان جین، سه تیم اول آسیا جواز صعود به مسابقات قهرمانی جهان را به دست می‌آورند و کارشناسان و فدراسیون بین‌المللی بسکتبال (فیبا) ایران را یکی از بخت‌های مسلم صعود می‌دانند.

ماتیچ از نگاه ترومن

بعد از کناره‌گیری ایگورترومن و جدایی‌اش از تیم ملی بسکتبال ایران، فدراسیون بسکتبال ماموریت نیمه‌کاره ترومن را که قصد داشت در مسابقات قهرمانی جهان با ایران همه را شگفت‌زده کند به هموطن او واسلین ماتیچ سپرد.

ترومن اخیرا در جریان مسابقات باشگاه‌های آسیا در جاکارتا در گفت‌وگو با مهر ضمن افشای  اختلافش با برخی از دست‌اندرکاران فدراسیون بسکتبال ایران گفت:‌ «به جز رئیس فدراسیون بعضی از افراد فدراسیون نمی‌خواستند آینده تیم ملی را ببینند.

سایر افراد نگرش کاملا متفاوتی در مورد تیم ‌ملی و آینده این تیم داشتند و با اختلاف‌‌نظر و سلیقه‌های خاص خود مشکل‌ساز می‌شدند. من تحمل اینگونه مشکلات و کنار آمدن با ایده‌های متفاوت آنها را  نداشتم.»

ترومن در مورد پیش‌بینی‌اش از نتایج تیم ملی در چین گفت: «مطمئن هستم‌ تیم ملی ایران یکی از بهترین تیم‌های شرکت‌کننده در مسابقات جام ‌ملت‌های آسیا خواهد بود.

شک ندارم که با وجود بازیکنانی چون حامد حدادی، صمد نیکخواه بهرامی، مهدی کامرانی، حامد سهراب‌نژاد و حامد آفاق آینده خوبی در انتظار بسکتبال ایران است.» سرمربی پیشین تیم‌ملی در مورد جانشین خود در تیم ملی با اشاره به اینکه این انتخاب، تصمیم درستی بوده است ماتیچ را یک مربی باتجربه دانست و گفت: «من خودم مشوق او بودم که این مسئولیت را بپذیرد.» وی تاکید کرد: «ماتیچ مهره خوبی برای آینده بسکتبال ایران خواهد بود.»

برنامه آماده‌سازی تیم ملی تا تیان‌جین

تیم ملی بسکتبال ایران که پس از غیبت تیم‌های عراق و سوریه بدون حضور در مسابقات مقدماتی  همراه اردن و لبنان به مرحله نهایی جام ‌ملت‌های آسیا صعود کرده است تا قبل از حضور در چین برنامه مفصلی تدارک دیده که حضور در آلمان و بازی با تیم‌ملی این کشور و تورنمنت قطر و تورنمنت ویلیام جونز در چین تایپه از آن جمله خواهد بود.

با انجام مراسم قرعه‌کشی در ماه آینده، تیم ایران باشناخت حریفان دور مقدماتی‌اش تصمیمات تازه‌تری برای بازی‌های تدارکاتی دیگر خواهد گرفت. هم‌اکنون با حذف 11 بازیکن
 19 بازیکن در اردوی آماده‌سازی تیم ملی به سر می‌برند.

حاضران در اردو را نفرات زیر تشکیل می‌دهند؛ صمد نیکخواه بهرامی، حامد آفاق اسلامیه، علی باهران، سعید داور پناه، محمدرضا اکبری، مهدی کامرانی، سامان ویسی، امیر امینی، جواد واحدی، آرن داودی، حامد حدادی، اصغر کاردوست، علی دورقی، اوشین ساهاکیان، جابر روزبهانی، حامد سهراب‌نژاد، هومن رضایی، علی جمشیدی و محمدرضا ابراهیمی‌نیا.

کد خبر 82723

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار توپ و تور

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز