سه‌شنبه ۵ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۷:۵۲
۰ نفر

گروه ورزشی- علی شاکری: یک روز نهایت آرزوهای بسکتبال ایران راهیابی به مرحله نیمه‌پایانی جام ملت‌های آسیا بود

 و برای ستارگانش هم حضور در تیم منتخب قاره به مثابه یک رویا.

امروز نه‌تنها بسکتبال ایران به‌عنوان دو قدرت اصلی کهن‌ترین قاره جهان محسوب می‌شود و تیم ملی آن قهرمان آسیاست، تیم‌های باشگاهی‌اش هم 3 سال است که به هیچ تیمی اجازه دستیابی به جام قهرمانی را نمی‌دهند. همین هفته پیش بود که مهرام در پی دو قهرمانی صباباتری برای سومین سال پیاپی در سالن بریتاما آره‌نا جاکارتای اندونزی
جام قهرمانی را در دستان خود دیدو به عنوان نخستین تیم آسیایی جواز صعود به مسابقات باشگاه‌های جهان را گرفت.

در کنار این موفقیت‌ها، ستارگان بسکتبال ایران هم امروز نام‌شان برجسته‌تر از ستارگان سایر کشورها به گوش می‌رسد و به تدریج در لیگ‌های معتبر جهان حضور می‌یابند.

در بیستمین دوره مسابقات بسکتبال باشگاه‌های آسیا در کنار انتخاب جکسون ورومن، سنتر آمریکایی مهرام به عنوان بهترین بازیکن خارجی، عنوان بهترین بازیکن آسیایی هم به صمد نیکخواه بهرامی رسید که یکی از عوامل اصلی قهرمانی نماینده ایران در این رقابت‌ها بود.

این سومین قهرمانی پیاپی صمد در لباس دو تیم صباباتری و مهرام بود و او را به نخستین بازیکن بسکتبال ایرانی مبدل کرد که توانسته طی 3 سال با دو تیم عنوان قهرمانی باشگاه‌های آسیا را به دست آورد.

  • کدام یک از قهرمانی‌ها سخت‌تر بود؟

هر دوره از این مسابقات سختی خاص خود را داشت ولی قهرمانی این دوره به نسبت مسابقات تهران 2007، کویت 2008 با شرایط بهتر و در اوج اقتدار به دست آمد.

  • گفته می‌شود سطح کیفی مسابقات دوره‌های پیش به مراتب بالاتر از این دوره بوده است.

شاید در مراحل مقدماتی کار آسان‌تری نسبت به دوره‌های پیش از اندونزی داشتیم ولی در مرحله نیمه‌پایانی وبه خصوص فینال، فضای رقابتی سختی برای قهرمانی حاکم بود.

اردنی‌ها با آوردن چند بازیکن خارجی فقط در تیم ملی شان فقط به دنبال قهرمانی بودند.

  • پالما ماریو سرمربی زین اردن در پایان بازی فینال دلایل باخت تیمش  را اشتباهات داوری عنوان کرد.

او بعدا عذرخواهی کرد و گفت در آن لحظات احساس خوبی نداشت و در هتل محل اقامت تیم‌ها با تبریک قهرمانی مهرام به من گفت که در این مسابقات قهرمانی شایسته مهرام
 بود.

  • عدم موفقیت الریاضی لبنان و بازی نکردن فادی‌الخطیب در دو بازی با مهرام عجیب نبود؟

الریاضی در بازی اول خود با بازنده شدن مقابل ما می‌خواست با دوم شدن در گروه دوباره در فینال با مهرام روبه‌رو شود، اما شکست مقابل نماینده فیلیپین «اسمارت» همه برنامه‌های آنها را به هم ریخت تا با شکست مجدد مقابل ما در نیمه‌نهایی از راهیابی به فینال محروم شوند.

بازی نکردن فادی الخطیب هم در دو بازی با مهرام ناشی از ترس این بازیکن و تا حدودی مصدومیت بود. او روز قبل از بازی نیمه‌نهایی طی 35 دقیقه در بازی با اسمارت فیلیپین 35 گل زده بود.

  • به نظرت عنوان بهترین بازیکن خارجی جام شایسته ورومن بود؟

او یکی از بهترین بازیکنان خارجی بود که تاکنون به ایران آمده بود. ورومن هم به لحاظ فنی و هم به لحاظ اخلاقی یک بازیکن نمونه بود.

  • برخورد ترومن پس از جدایی از بسکتبال ایران با شما، کامرانی و آفاق چگونه بود؟

او از دیدن ما خیلی خوشحال شد. می‌گفت هیچگاه 2 سال حضورش در ایران را نمی‌تواند فراموش کند و در جاکارتا در هر فرصتی خود را به جمع بازیکنان و کادر فنی مهرام می‌رساند.

  • تیم ترومن (فیلیپین) را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

فیلیپین با تیم امیدش آمده بود، آنها در برنامه‌ای 4 ساله و قرارداد با ترومن به دنبال صعود به بازی‌های المپیک 2012 لندن هستند. با این اوصاف در همین مسابقات دو برد با ارزش مقابل سانگ‌مو کره‌جنوبی و الریاضی لبنان داشتند.

شرایط آب و هوایی جاکارتا اذیت‌تان نکرد؟

با برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته و به خاطر چند روز رسیدن به جاکارتا خیلی سریع‌ خودمان را با شرایط آب‌وهوایی وفق دادیم.

  • فکر می‌کنید مهرام در باشگاه‌های جهان تا چه اندازه موفق خواهد بود؟

در آنجا ما با تیم‌های مطرح اروپا و NBA بازی خواهیم داشت. هنوز قوانین تعداد بازیکنان خارجی که تیم‌ها می‌توانند به خدمت بگیرند مشخص نیست، باید منتظر بود و پس از آن با تیمی قدرتمند در اندیشه رقابت با بهترین‌های جهان بود. مطمئنا زنگ تفریح حریفان نخواهیم شد.

  • برگردیم به قبل از سفر مهرام به آسیا و بازگشت دوباره‌ات به لیگ برتر ایران. چه دلایلی باعث شد تا ماموریت خود را در لیگ فرانسه ناتمام بگذاری؟

این درست که در فرانسه با مشکلاتی روبه‌رو شدم ولی نیازمند حضور در یک لیگ اروپایی بودم. چیزی را از دست ندادم و در عوض خیلی چیزها یاد گرفتم، دیدگاه من نسبت به بسکتبال کاملا عوض شده است. هنوز هم تمایل دارم اگر فرصتی دست داد، بتوانم با توجه
به شرایط سخت‌گیرانه حاکم بر بسکتبال اروپا 2 سال دیگر هم در این قاره بازی کنم و تجربیات بیشتری کسب کنم.

  • در بازگشت دوباره به مهرام آن بازیکن آماده و تاثیرگذار فصل قبلی نبودی.

طبیعی بود، مدتی از تیم جدا شده بودم و تا جا افتادن در ترکیب تیم نیاز به زمان داشتم و به تدریج توانستم خود را با شرایط تطبیق دهم.

  • همین مسئله آماده و هماهنگ نبودن، تو را وادار به واکنش آن هم در حساس‌ترین شرایط مسابقات لیگ برتر کرد؟

اعتراف می‌کنم که اشتباه کردم، زمان خوبی را برای اعتراض کردن انتخاب نکرده بودم.

  • فکر نمی‌کنی بسیار خوش‌اقبال بودی که مهرام قهرمان شد و عواقب آن اعتراض  متوجه تو نشد؟

مهرام  هرچه مسابقات رو به پایان می‌رفت، شرایط خوبی پیدا کرد و توانست با قدرت قهرمان شود. من هم خوشحالم که زحمات مسئولان باشگاه در یک فصل پرفراز‌و‌نشیب
نتیجه داد.

  • در بازگشت دوباره بازوبند کاپیتانی را هم از دست دادی؟

کاپیتان‌بودن مسئولیت سنگینی را بر دوش بازیکن می‌گذارد. این موضوع برایم چندان مهم نبود، خصوصا آنکه بازوبند را بر بازوی مهدی کامرانی می‌دیدم که یکی از بازیکنان برجسته فعلی بسکتبال و از دوستان خوبم است.

  • نظرت پیرامون حضور حامد حدادی در NBA و حضور چند دقیقه‌ای او در ترکیب تیم ممفیس چیست؟

حامد باعث افتخار بسکتبال ایران است. برای او همین حضورهای چند دقیقه‌ای در سال اول بسیار خوب بود. با استعدادی که در حدادی می‌بینم و با توجه به قرارداد 3 ساله‌اش او به زودی ستاره می‌شود.

  • قصد نداری دوباره لژیونر شوی؟

بدم نمی‌آید، اگر پیشنهادهای خوب اروپایی داشته باشم حتما پاسخ مثبت خواهم داد ولی این بار برای رفتن عجله نخواهم کرد.

  • قصد داری  تا کی بسکتبال بازی کنی؟

هنوز 6 تا 7 سال برای بازی کردن وقت دارم ولی جدایی از بسکتبال هرگز. هنگامی که احساس کنم دیگر نمی‌توانم بازی کنم در سمت مربیگری به فعالیتم ادامه می دهم.

  • فکر می‌کنی تیم ملی بتواند با ماتیچ به عنوان جانشین ترومن، موفقیت‌های قبلی را تکرار کند؟

ماتیچ هم مربی خوبی است و ترومن نیز زحمات زیادی برای تیم ملی کشید، اما در مجموع تیم ملی بسکتبال همچنان برای به‌دست آوردن موفقیت‌های گذشته شرایط خوبی دارد.

  • با توجه به حضور تیم اول چین در مسابقات جام ملت‌های آسیا ، فکر می‌کنی تیم ملی بتواند از عنوان قهرمانی دوره گذشته خود در ژاپن دفاع کند؟

چین بدون یائومینگ تیمی هم‌اندازه با تیم ایران است و اگر این بازیکن آنطور که گفته می‌شود غایب باشد، تکرار قهرمانی دوره قبل دور از دسترس نیست.

  • ماتیچ گفته همه سرمایه بسکتبال ایران فعلا در 30 بازیکن خلاصه می‌شود. نظر تو چیست؟

او درست می‌گوید، باشگاه ها باید در این زمینه پشتوانه سازی کنند .

  • امسال هم با مهرام خواهی بود؟

مهرام تیم مورد علاقه من در ایران است و باتوجه به جو صمیمی موجود، در صورت ماندن در ایران ترجیح می‌دهم که همچنان با این تیم به بازیگری‌ام ادامه دهم.

از نگاه برادر

برنامه ورزش و مردم گزارشی از بازی صبا و شهرداری گرگان نشان داد. صمد و پدرش هم بودند. صبا 4 نفره وارد زمین شد. یار پنجم آیدین بود.برادر هنوز از برادر می‌گوید گرچه به قول خودش از او قد بلندتر و بزرگ‌تر بوده.

بدون آیدین به المپیک رفت و بدون آیدین هم قهرمان شد با مهرام در آسیا:می‌خواهم مدرسه بسکتبال آیدین‌ را برای بچه‌هایی که توان مالی ندارند راه بیندازم.

صمد گفت:هیچکس حتی خودم هم فکر نمی‌کردم که اینقدر به آیدین وابسته باشم و دوستش داشته باشم. وقتی این جمعیت‌ را در مراسمش دیدیم شوکه شدم تازه فهمیدم که برادرم ‌به‌رغم ظاهر ساده، مهربان و افتاده‌اش چه آدم بزرگی بوده آرزو داشتم در این بازی بود. این سالن همیشه برای من و آیدین سراسر شور و هیجان بوده اما حالا او نیست.

کد خبر 82252

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز