دوشنبه ۴ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۵:۵۶
۰ نفر

آزاده خطیبی: از هنگامی که برای اولین بار عمل جراحی به وسیله روبات‌ها در سال‌1999 صورت گرفت تا‌کنون، این شیوه جراحی در عمل‌های مربوط به بیماری‌های قلبی، کلیوی و زنان بسیار مورد استقبال قرار گرفته است.

عمل جراحی به کمک دستگاه‌های مکانیکی امتیازات ویژه‌ای در مقایسه با شیوه عمل جراحی سنتی (که توسط جراح صورت می‌گیرد) دارد و از جمله آنها می‌توان به میزان خونریزی کمتر حین عمل و پس از آن، بروز مشکلات کمتر حین جراحی، مدت زمان کوتاه‌تر عمل و نیز مدت زمان بستری کمتر اشاره کرد.

در زمینه جراحی تومورهای سروگردن این شیوه عمل عوارض کمتری دارد، دوران نقاهت بیمار کاهش می‌یابد و زخم‌های ناشی از آن نیز سریع‌تر بهبود خواهد یافت. «بریجیت بودریکس» و همکارانش در دانشگاه «آلاباما» بیرمنگام شرایط عمومی و سلامت 36 بیماری که تومورهایی در دهان، گلو یا حنجره داشتند و توسط روبات تحت عمل جراحی قرارگرفتند را بررسی کردند.

در 29نفر آنان عمل برداشتن بافت‌های سرطانی با موفقیت انجام شده بود و هیچ‌گونه سلول سرطانی دیگری نیز در اطراف محل‌های مورد نظر یافت نشد.

لوله‌های تنفسی که بیماران حین عمل از طریق آن تنفس می‌کردند پیش از خارج‌شدن از اتاق جراحی بدون هیچ مشکلی از روی صورت آنها برداشته شد. زمان تقریبی عمل در حدود 99‌دقیقه و دوران نقاهت بیماران در بیمارستان به‌طور میانگین در حدود 3‌روز بوده است.

از امتیازات دیگر عمل جراحی روباتیک می‌توان به دیدن تصویر محل جراحی در بدن به‌صورت سه‌بعدی، عدم‌وجود لرزش دست جراح (که در جراحی به سبک سنتی بارها ممکن است پیش بیاید) و آزادی بیشتر حرکت وسایل و ابزار جراحی در محل تحت عمل اشاره کرد.

در این بررسی‌ها همچنین مشخص شد که در بیمارانی که تومورهای کوچک‌تری دارند احتمال موفقیت عمل بیشتر است. در این نوع عمل در اتاق جراحی صفحه فرمان مخصوصی قراردارد که به وسیله آن، جراح بازوی مکانیکی را کنترل می‌کند. بازوی مکانیکی، نگه‌دارنده تجهیزات مخصوص جراحی است و تقریبا 2.5متر بالاتر از تخت جراحی قرار دارد.

کد خبر 82167

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز