مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۳ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۴:۲۴
۰ نفر

کاملیا مافی: خبرهای مربوط به چاقی و لاغری این روزها از مهم‌ترین خبرها محسوب می‌شوند.

اگر نگاهی به روزنامه بیاندازید و یا به اخبار تلویزیون و رادیو گوش دهید، خبرهای مربوط به این پدیده توجه‌تان را حتما جلب خواهد کرد. برای مثال چندی پیش در خبر‌ها آمده بود که 18 درصد زنان همدانی چاقی مفرط دارند. کارشناس مسئول تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان با اعلام این خبر گفته بود که 48درصد زنان همدانی دارای اضافه وزن بوده و 18 درصد آنان دچار چاقی مفرط هستند. این موضوع انگیزه‌ای شد تا در این مورد با کارشناسان تغذیه و پزشکان همدان به گفت‌وگو بنشینیم. [مفاهیم: چاقی چیست؟]

چرا چاق می‌شوم؟

آرزو کاوه‌ای، کارشناس مسئول تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان با اشاره به اضافه وزن زنان همدانی می‌افزاید: «از علل چاقی در استان می‌توان به خانه‌نشینی، کم‌تحرکی بر اثر ماشینی شدن برخی امور و شهرنشینی (پشت میز نشینی، پله‌های برقی، آسانسور، ابزارهای کنترل از راه دور استفاده از کامپیوتر، تماشای مدت طولانی تلویزیون و ...) مصرف غذاهای چرب و غیرمفید مانند ساندویچ، دریافت زیاده از حد انرژی، بد غذایی، فشارهای درونی، استرس‌ها، نگرانی‌ها، کم‌کاری غدد تیروئید، اختلال در عملکرد سیستم کنترل اشتها (کمبود پروتئین و لیپتین موجب پراشتهایی کاذب در کودکان می‌شود) تغییرات هورمونی بعد از سن بلوغ و یائسگی اشاره کرد.

علاوه بر این جالب است بدانید در حالی که یکی از دلایل مهم چاقی مصرف مواد قندی و شیرین است بنابر آمار اعلام شده از سوی معاون بهداشت و درمان دانشگاه علوم پزشکی استان همدان بر اساس مطالعات طرح جامع خانوار، همدان بعد از مردم استان یزد دومین مصرف‌کننده قند و شکر در کشور است به‌طوری که مردم این استان روزانه 72 گرم مواد قندی مصرف می‌کنند.

به گفته دکتر بهزاد امیری، سرانه مصرف مواد قندی در شهرهای استان 61 گرم و در روستاها 84 گرم است که این آمار در مقایسه با آمار کشوری بسیار قابل توجه است.وی ادامه می‌دهد: شاید یکی از دلایل بالا بودن آمار چاقی در استان میزان مصرف بالای مواد قندی است.

چاقی دریچه‌ای به روی دیگر بیمارها

چاقی و اضافه وزن از جمله بیماری‌های غیرواگیر است که بیماری‌های متعدد دیگری را نیز به دنبال دارد. چاقی و اضافه وزن موجب بیماری‌های فشار خون بالا، دیابت نوع 2، افسردگی، بیماری‌های قلبی – عروقی، سرطان‌های کولون، کلیه، مری، معده، رحم، پستان، سخت شدن جدارهای رگها، بیماری‌های کبدی، صفراوی، سنگ کیسه صفرا، آرتروز، اختلالات تنفسی، نقرس، واریس، نازایی، پر مویی زنان، فتق، آسیب عضلات اسکلتی، مشکلات پوستی، کوتاه شدن عمر و ... می‌شود.

می‌خواهم لاغر شوم!

«می‌خواهم لاغر شوم و به یک رژیم موثر احتیاج دارم»، این تقاضای بسیاری از بیمارانی است که در رژیم‌ها و روش‌های مختلف و رنگارنگ کاهش وزن سردرگم شده‌اند.دکتر بهدادی‌پور کارشناس تغذیه و رژیم درمانی در این مورد می‌گوید: بسیاری از افرادی که برای لاغری مراجعه می‌کنند انتظار دارند که یک شبه درمان شوند و به وزن ایده‌آل خود برسند اما باید بدانند که چنین چیزی امکان پذیر نیست

 و برای رسیدن به وزن دلخواه کافی است مصرف غذای پرچرب را کم کرده و به جایش مصرف گروه سبزیجات را افزایش دهند به علاوه کاهش مصرف تنقلات و غذاهای فست‌فود همراه با فعالیت‌های بدنی (روزانه نیم‌ساعت) به‌طور مستمر می‌تواند در متعادل شدن وزن افراد موثر باشد.وی می‌افزاید این روزها بسیاری افراد با توجه به تبلیغات بی‌اساس برای کاهش وزن خود به روش‌های متفاوتی روی می‌آورند که متخصصان هیچ کدام از آنها را توصیه نمی‌کنند.

 استفاده از ابزارهایی چون دستگاه‌های لرزاننده، ماساژ دهنده، کمربندهای کش‌دار، ترموتراپی، ماساژ درمانی، طب سوزنی، کرم‌ها، پمادها، ژل‌ها، سونا و گوشواره‌های لاغری فقط سایز افراد را کاهش می‌دهد و هیچ تاثیری در سوختن چربی‌ها آنها ندارد.

همشهری استانها

کد خبر 82074

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز